دبیر اجرایی FATF: نتیجه‌گیری قطعی درباره ایران وجود ندارد

تهران (پانا) - دبیر اجرایی اف. ای. تی. اف با بیان اینکه نتیجه‌گیری قطعی درباره ایران وجود ندارد، می‌‌گوید ایران تنها یکی از ۱۰ برنامه توافق‌شده را با این گروه را کامل کرده است و باید ۹ اقدام دیگر را نیز کامل کند.

کد مطلب: ۸۶۵۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد
دبیر اجرایی FATF: نتیجه‌گیری قطعی درباره ایران وجود ندارد

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، گروه ویژه اقدام مالی (اف. ای. تی. اف) روز ۲۸ مهر و در پایان هفته خود در پاریس مهلت ۴ ماهه دیگری را به ایران داد تا تعهدات خود در قبال برنامه اقدام توافق شده با این گروه را کامل کند.

در بیانیه اف. ای. تی. اف در این رابطه آمده است: کارگروه ویژه اقدام مالی در نشست این هفته خود تصمیم گرفت تا به تداوم تعلیق اقدام‌های متقابل رای دهد. با این حال کارگروه از این که بخش عمده برنامه اقدام ایران ناتمام باقی مانده است دلسرد است و از ایران انتظار دارد تا مسیر اصلاحی را هر چه سریعتر تکمیل کند.

«دیوید لوئیس» دبیر اجرایی اف. ای. تی. اف درباره اینکه طی فرصت ۴ ماهه اف. ای. تی. اف به ایران، روابط بانکی با این کشور چه وضعی خواهد داشت و همچنین آیا این مهلت بار دیگر نیز تمدید خواهد شد یا خیر؟، گفت: هیچ نتیجه‌گیری قطعی درباره ایران (خروج آن از فهرست سیاه و الحاق به اف.ای.تی.اف) وجود ندارد.

وی افزود: حقیقت این است که ایران با اف. ای. تی. اف درباره یک برنامه اقدام به توافق رسید و تمامی ضرب‌الاجل‌ها نیز در آن برنامه مشخص بودند.

دبیر اجرایی اف. ای. تی. اف گفت:‌ زمان برنامه اقدام ایران برای اجرای توصیه‌های اف. ای. تی. اف ۹ ماه پیش به اتمام رسید و ایران تاکنون یکی از ۱۰ مورد خواسته شده در این برنامه اقدام را کامل کرده است.

ایران برای پیوستن به اف. ای. تی. اف لازم بود تا چهار لایحه مختلف الحاق به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان ‌یافته فراملی (پالرمو)، اصلاح قانون پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT ) را در مجلس شورای اسلامی تصویب کند. هرچند این لوایح در مجلس به تصویب رسیده‌اند اما هنوز ۲ لایحه مربوط بهCFT و الحاق به پالرمو توسط شورای نگهبان تایید و برای اجرا ابلاغ نشده است.

این در حالی است که تصویب این لوایح در کش و قوس اصلاح توسط مجمع تشخیص مصلح نظام و تائید در شورای نگهبان است.

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی روز اول آبان و پس از جلسه غیرعلنی مجلس با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: ضروری است ساز و کار FATF باید در مهلت ۴ ماهه تعیین و به تصویب نظام برسد.

وی درباره نظر نمایندگان موافق و مخالف FATF گفت: مخالفین موضوع بیشتر بر مبنای الزام‌آور بودن طرف‌های خارجی تاکید دارند، البته موافقان نیز با آنها هم نظر هستند؛ این نگرانی وجود دارد و برخی از نمایندگان معتقد هستند که پس از تصویب FATF همان طور که آمریکا از برجام خارج شد، برخی از کشورها علیه ما شوند.

نکته مهم آن است که بدون عضویت ایران در اف. ای. تی. اف، کشورهای دیگر چه تحریم‌های آمریکا را اجرایی کنند و چه نکنند از همکاری بانکی با ایران اجتناب می‌کنند.

«دیوید لوییس» دبیر اجرایی اف. ای. تی. اف پیشتر با تایید این مساله به بی بی سی گفته است: ما نمی‌توانیم هیچ کشوری را وادار به داد و ستد با دیگر کشورها کنیم اما می‌توانیم یک برآورد عینی از وضع موجود در آن کشور ارائه کنیم که نشان دهد آن کشور محل امنی برای سرمایه‌گذاری و کسب و کار هست یا نه؟

وی توضیح داد سوای از اینکه کشورهای مختلف چه موضعی در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران داشته باشند، نتیجه همکاری ایران با اف. ای. تی. اف به هرحال مثبت است زیرا به کشورهای دنیا نشان می‌دهد که ایران محل امنی برای داد و ستد و سرمایه‌گذاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار