فضای مجازی در افزایش قدرت مغز اجتماعی نقش مهمی دارد

اصفهان (پانا) - همایش «سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» با رویکرد خانواده به همت فرهنگسرای رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد.

کد مطلب: ۸۶۵۱۸۲
لینک کوتاه کپی شد
فضای مجازی در افزایش قدرت مغز اجتماعی نقش مهمی دارد

محسن حاجی زین العابدینی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی با حضور در این همایش گفت: امروز بسیاری از کارشناسان حذف فضای مجازی را توصیه می کنند، اما من معتقدم چنین کاری نه ممکن است و نه ضرورت دارد.

وی ادامه داد: فضای مجازی بخش مهمی از زندگی ما است. تلفن همراه ما ابزاری مهم و ضروری برای پیشبرد کارهاست و دیگر نمی توان حذف آن از زندگی را به مردم توصیه کرد. به ویژه آنکه فضای مجازی نقش مهمی در افزایش قدرت مغز اجتماعی ما دارد و حذف آن طبعا قدرت این بخش از فعالیت مغز را کم خواهد کرد.

این استاد دانشگاه کنترل نحوه استفاده از فضای مجازی را تنها راهکار مقابله با آسیبهای آن دانست و اظهار کرد: امروز تنهایی ناشی از طردشدگی و اجتماع زدگی و همچنین تنهایی خودخواسته دو نوع خطرناک از تنهایی است که منشا هردو آنها عدم استفاده صحیح از فضای مجازی است.

وی با تاکید بر اینکه تعامل و روابط اجتماعی نیاز ضروری همه انسان ها است، اظهار کرد: تعامل نباید جای خود را به فضای مجازی بدهد، هرچند که برخی از افراد در فضای مجازی حضور بهتر و مفیدتری نسبت به فضای واقعی دارند، اما نباید تاکیدشان بر حضور بیمارگونه در فضای مجازی باشد.

او افزود: عنوان «انگشت مغز» به افرادی گفته می شود که مغزشان توسط انگشتشان بر روی صفحه موبایل هدایت می شود و افسار فکرشان به دست انگشتشان است!

حاجی زین العابدینی در ادامه تاکید کرد: کسانی که بیش از حد معمول و عادی در فضای مجازی حضور دارند به اعتیاد دچار شده اند و باید تحت رژیم رسانه ای قرار بگیرند. آنها باید ساعات حضور خود در فضای مجازی را محدود و محدودتر کرده تا زمانی که بتوانند بر آن مسلط شده و اختیار حضور یا عدم حضورشان در این فضا را خود به دست بگیرند.

او تفکر انتقادی را مولفه ای مهم در مقابله با اعتیاد رسانه ای دانست و اظهار کرد: تفکر انتقادی به این معنا نیست که ما در برابر هر موقعیتی زبان به انتقاد و نکوهش گشوده و فقط بر روی کاستی ها و کمبودها انگشت بگذاریم، بلکه این مفهوم به معنای قدرت تجزیه و تحلیل موقعیت های مختلف است. اینکه بتوانیم بپرسیم چرا باید این لباس را بپوشم؟ چرا باید چنین عقیده ای را بپذیرم و یا چرا باید با فلان گروه در برخورداری از یک اعتقاد همراهی کنم؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار