در پی مخالفت مجلس با طرح استفساریه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

محمد علی افشانی به درهای خروج از شهرداری تهران نزدیک‌تر شد

استفساریه مستثنا شدن شهردار تهران به صورت عادی بررسی می‌شود

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی با یک فوریت استفساریه اصلاح تبصره یک قانون منع به کارگیری بازنشستگان مخالفت کرد.

کد مطلب: ۸۶۵۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد
محمد علی افشانی به درهای خروج از شهرداری تهران نزدیک‌تر شد

حدود ساعت 10 صبح امروز مجلس شورای اسلامی دوباره شاهد فریادها و سروصدای نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود. طرح یک فوریتی استفساریه تبصره یک قانون منع به کارگیری بازنشستگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و موافقان و مخالفان رو در روی یکدیگر قد علم کردند.

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی که در جمع‌آوری امضا برای مستثنا شدن شهردار تهران از اصلاحیه جدید قانون منع به‌گارکیری بازنشستگان نقش ویژه‌ای داشت به عنوان نخستین موافق به اظهار نظر پرداخت و گفت: «امروز بحث یک فوریت این استفساریه مطرح است تا این مسئله سریعتر در کمیسیون شوراها مطرح شود.»

او ادامه داد: «ممکن است استدلال‌های حقوقی ما برای بقای شهردار تهران و استثا بودن او غلط باشد بنابراین خواهش می‌کنم که نمایندگان به این مسئله رای مثبت دهند تا موضوع در کمیسیون بررسی شود.»

این نماینده عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی متذکر شد: «ابهام‌ها باید برطرف باشد. تهران فقط یک شهر نیست بلکه پایتخت ایران و متعلق به همه مردم است بنابراین شهردار تهران همتراز وزرا محسوب می‌‌شود.»

هنگام اظهارات لاهوتی نمایندگان مجلس با فریادهای خود و نشان دادن عدد 2 مخالفتشان با این این استفساریه را نشان دادند.

فرید موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که یکی از طراحان اصلاحیه جدید قانون منع به کارگیری بازنشستگان محسوب می‌شود به مقابل جایگاه هیات رئیسه رفت و با فریادهای خود مخالفتش را ابراز کرد.

بعد از لاهوتی نوبت به سیدمهدی مقدسی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این مسئله به ابراز نظر پرداخت. او در همین زمینه با رد اظهارات موافقان مستثنا شدن شهردار تهران، اظهار کرد: «بنده مدت 3 سال شهردار کلانشهر کرج بودم بنابراین با مسائل شهرداران و وزارت کشور آشنا هستم.»

این نماینده مجلس بیان کرد: «ما تازه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را تصویب کرده‌ایم و نمی‌توانیم ظرف حدد 2 ماه برای یک فرد قانون را اصلاح کنیم.»

او افزود: «این قانون‌گذاری است نه استفساریه! شمار بروید و اصل 73 را ببینید تا متوجه این مسئله شوید. ما باید شرایطی را فراهم کنیم که دایره شمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان گسترده‌تر شود نه اینکه آن را محدود سازیم. چرا از اعتماد به جوانان می‌ترسیم؟ شما رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست وزیر کانادا را تماشا کنید، آن‌ها مگر چندسال دارند؟ آقای نماینده برای یکبار هم که شده روی حرف خود بمانید.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد که از زمان قاجار تا کنون برای یک فرد قانون را اصلاح نکرده‌اند!

بعد از او ولی داداشی، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق این استفساریه به ایراد نطق پرداخت و اظهار کرد: «به نظرمن شهردار تهران به تنهایی به اندازه 3 وزارتخانه است و بعضی دوستان نیز می‌گویند به اندازه 10 وزیر است ولی شما می‌گویید همتراز یک وزیر نیست؟»

نمایندگان در این هنگام با فریادهای خود اعلام کردند که «نه! نیست!»

داداشی نیز در پاسخ به این اظهارات دوباره گفت که «چرا هست!»

علی لاریجانی نیز در این بین وارد صحن بهارستان شد و ریاست جلسه را برعهده گرفت.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 126 رای مخالف، 94 رای موافق و 6 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که با این مسئله مخالف هستند.

بدین ترتیب استفساریه تنی چند از نمایندگان مجلس برای بقای محمدعلی افشانی در شهرداری تهران به صورت عادی در بهارستان بررسی خواهد شد ولی نکته اینجاست که باتوجه به اجرای این قانون از 26 آبان ماه، عملا باید گفت که افشانی باید از شهرداری تهران خداحافظی کند.

پیش از این 140 نماینده طرح استفساریه برای بقای شهرداری تهران را امضا کرده بودند ولی تنها 96 نماینده به این مسئله رای مثبت دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار