چرایی تصویب لوایح مرتبط با FATF به روایت نمایندگان

104 روز مهلت برای پشت پا زدن به رویای مثلث عربی، عبری و غربی

نشست FATF در پاریس عملا به صحنه موافقان و مخالفان برجام تبدیل شده بود

تهران (پانا) - گروه ویژه اقدام مالی روز گذشته برای سومین بار تعلیق اقدامات تقابلی علیه جمهوری اسلامی ایران را تا دوازدهم بهمن ماه (اول فوریه) تمدید کرد و این یعنی ایران 104 روز دیگر برای تصویب سه لایحه و خروج از لیست سیاه FATF و پشت پا زدن به رویای مثلث عربی، عبری و غربی فرصت دارد.

کد مطلب: ۸۶۳۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
104 روز مهلت برای پشت پا زدن به  رویای مثلث عربی، عبری و غربی

از بین 4 لایحه مرتبط با FATF و توصیه‌های چهل‌گانه آن‌ها به جمهوری اسلامی ایران برای خروج از لیست سیاه، سرنوشت سه لایحه (2 الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی و یک اصلاح قانون داخلی) همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) بعد از 80 روز کش و قوس در مجلس شورای اسلامی تصویب و هم‌اکنون در انتظار بررسی در شورای نگهبان است. لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) به راحتی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد ولی بعد از رد شدن در شورای نگهبان، هم‌اکنون چشم‌انتظار بررسی در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام است. لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی نیز بعد از ایرادات شورای نگهبان به مجمع تشخیص رفت تا شاید آنجا تعیین تکلیف شود.

در طول این مدت مسئولان و کارشناسان بسیاری از هر سه طیف سیاسی (اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدال‌گرا) بر لزوم تصویب لوایح در ارتباط با FATF تاکید کرده‌اند ولی هم‌چنان دلواپسی‌های داخلی مانع از تصویب این لوایح در داخل کشور شده است.

مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در همین زمینه در گفت‌و‌گو با پانا با تاکید بر لزوم تصویب لوایح در ارتباط با FATF در داخل کشور می‌گوید: «تجربه نشان داده است دشمن از هر راهی که بیاید با انسجامی که در کشور وجود دارد، نمی‌تواند به کشورمان نفوذ پیدا کند. یکپارچگی و انسجامی که درکشور وجود دارد، باعث می‌شود که آمریکا نتواند کاری علیه ما انجام دهد ولی ماهم نباید بهانه دست دشمنان بدهیم.»

او اضافه می‌کند: «عده‌ای معتقد بودند که برجام منافعی ندارد، سوال اینجاست اگر منافعی نداشت چرا آمریکایی‌ها از آن خارج شدند؟ اگر برجام به نفع دشمن بود چرا بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) می‌گوید باید لغو شود؟ این موارد کنار هم نشان می‌دهد که دیپلماسی ما خوب عمل کرده است. همه دنیا می‌دانند که آمریکا با خروج از برجام، بدعهدی کرده ولی ما نیز بایستی در عرصه بین‌المللی به نحوی عمل کنیم که سایر کشورها دچار سوتفاهم نشوند. 198 کشور دنیا حتی لبنان و سوریه هم در کنوانسیون‌های FATF عضو هستند، فقط ایران و کره شمالی در این کنوانسیون حضور ندارند که کره‌شمالی نیز تدابیری برای پیوستن به آن در نظر دارد.»

لاهوتی با بیان اینکه در کنوانسیون‌های بین‌المللیاجازه خروج داده شده است، متذکر می‌شود: «این یک گروه اقدام مالی است که با مشاوره فرصت‌های سرمایه‌گذاری را مشخص می‌کند. پس حضور ما در این کنوانسیون در جهت منافع ملی و به سود ایران است.»

تاثیر FATF بر معیشت کامیون‌داران

مصطفی نطنزی، رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مشکلاتی که پس از وضع تحریم‌های بانکی برای حوزه حمل‌ونقل بین‌الملل رخ داده است به پانا می‌گوید: «قرار شد که بانک مرکزی با اختصاص ارز به حوزه حمل و نقل بین‌المللی مشکل آن‌ها را حل کند که در خصوص نحوه حل و فصل این مشکل جلساتی برگزار می‌شود. کامیون‌داران ایرانی با داشتن برگه "کارنه تیر" می‌توانند در خارج از کشور تردد کنند. "کارنه تیر" به نوعی برگه ضمانت و بیمه برای کامیون‌داران است که در قالب تشکل صنفی کامیون‌داران، این برگه سند هویتی نیز محسوب می‌شود. تحریم‌های بانکی سبب شده تا خرید "کارنه تیر" برای کامیون‌داران ایرانی با مشکل مواجه شود.»

نماینده مردم قمصر و نطنز مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کامیون‌داران برای خرید برگه‌های «کارنه تیر» باید پول را به شرکت سوئیسی بدهند ولی اگر امکان انتقال پول از طریق قانونی وجود نداشته باشد این کار با مشکل مواجه خواهد شد، بیان می‌کند: «اکنون برگه "کارنه تیر" را به کامیون‌داران نمی‌دهند و این در حالی است که اگر کامیون‌داران برگه "کارنه تیر" نداشته باشند، امکان تردد کامیون‌داران در خارج از کشور وجود ندارد. تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT و انجام توصیه‌های FATF می‌تواند در رفع این مشکلات کمک کند و بهانه را از مجموعه‌های بانکی بگیرد و به تسهیل نقل و انتقالات کمک کند.»

خنثی‌سازی نقشه اسرائیل با الحاق به FATF

محمدرضا نجفی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت، در گفت‌و‌گو با پانا الحاق ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی را یکی از راه‌های خنثی‌سازی نقشه‌های سوء دشمنان برای جمهوری اسلامی ایران می‌داند و می‌گوید: «شما دیدید که در طول نشست پاریس برای بررسی وضع ایران، رژیم صهیونیستی به همراه عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا تلاش‌های بسیاری انجام دادند تا تمدید اقدامات تقابلی علیه تهران لغو شده و کشورمان به لیست سیاه این گروه ویژه بازگردد. این تلاش به وضوح نشان می‌دهد که نپیوستن کشورمان به کنوانسیون‌های بین‌المللی نه تنها اقدامی در جهت منافع این کشورهاست بلکه سبب می‌شود اتهامات بی‌پایه و اساس این کشورها به جمهوری اسلامی ایران در زمینه تروریسم در افکار عمومی دست بالاتر را داشته باشد.»

این عضو فراکسیون امید متذکر می‌شود: «نشست FATF در پاریس عملا به صحنه موافقان و مخالفان برجام تبدیل شده بود که در نهایت مهلتی چهار ماهه به جمهوری اسلامی ایران داده شد تا اقدامات لازم برای خروج کامل از لیست سیاه را انجام دهد. ما می‌توانیم با تصویب لوایح در ارتباط با FATF نه تنها بهانه‌های بین‌المللی را از بین ببریم بلکه نقشه‌های دشمنانی همچون اسرائیل، عربستان و ایالات متحده آمریکا را برای منزوی ساختن ایران را خنثی کنیم و از دوچندان شدن مشکلات مالی و بانکی کشورمان جلوگیری به عمل آوریم.»

جلوگیری از تکثیر بابک زنجانی‌ها با الحاق به FATF

محمد فیضی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به همسویی برخی جریان‌های داخلی با تندروهای خارجی در جهت ممانعت از الحاق ایران به کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی به پانا می‌گوید: «با خروج آمریکا از برجام ابعاد مختلفی از ارزش و اهمیت این معاهده بین‌المللی برای همه روشن شد چرا که عده‌ای در داخل همسو با ترامپ تلاش می‌کردند تا به نوعی برجام را ملغی کنند که از قضا این تلاش‌های آن‌ها نتیجه داد ولی جالب اینکه با محکوم شدن آمریکا در دادگاه لاهه به واسطه نقض برجام، روسیاهی برای آمریکا باقی ماند.»

او با تاکید بر لزوم الحاق کشورمان به کنوانسیون‌های بین‌المللی خاطرنشان می‌کند: «بیش از ۱۹۰ کشور عضو FATF هستند و ما باید با توجه به مفاد این نهاد بین‌المللی سعی کنیم زمینه مناسبی را فراهم کنیم تا بدون اینکه کوچکترین آسیبی به امنیت و حیثیت کشور وارد شود در چارچوب این نهاد به اقدامات قانونی خود عمل کنیم. به هیچ وجه قرار نیست با عضویت در این نهاد سپاه و یا فرماندهان ارشد نظامی کشورمان نظیر سردار سلیمانی مورد بی‌حرمتی یا در زمره لیست سیاه تروریستی قرار گیرند بلکه با پذیرش مفاد شرایط این نهاد بهانه‌جویی برای جلوگیری از ورود میلیاردها دلار پول به داخل کشور جلوگیری شده و از تولید و تکثیر بابک زنجانی‌ها نیز جلوگیری خواهد شد.»

فیضی با بیان اینکه آمریکا امروز به دو عنصر دلار و سلاح خود تکیه کرده است و سعی می‌کند به نوعی با این دو ابزار به جمهوری اسلامی ایران فشار آورد، اضافه می‌کند: «سرخوردگی آمریکا در عرصه سیاسی کاملا مشهود است و از طرفی جمهوری اسلامی ایران برخلاف برخی فضاسازی‌های کاذب نه تنها کمک‌کار تروریسم نیست بلکه خود قربانی این مسئله است و در مجامع جهانی نیز این موضوع را بارها اعلام کرده‌ایم. اکثر کشورها در قبول مفاد این نهاد بین‌المللی شرط گذاشتند، ما نیز این اقدام را انجام داده‌ایم بنابراین نباید احساس کنیم که همه این کشورها بیکار بوده و علیه ما نقشه کشیدند در حالی که ما حسن‌نیت خود را در پذیرفتن شروط عقلانی این نهاد اعلام کردیم و از جهت مقابله با تروریسم و پولشوئی هیچ مانع و مشکلی نداریم.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: «انتظار داریم در کنار مجلس همه قوا تصمیمی واحد براساس مصالح و منافع کشور گرفته و کارها را به نحوی به پیش برند تا کوچک‌ترین فضا برای سوء استفاده دشمنان فراهم نیامده بلکه در عرصه جهانی انسجام جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شود.»

پرهیز تریبون‌های نماز جمعه از اظهارنظر درباره CFT

علی بختیار، نماینده اصلاح‌طلب مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد تریبون‌هایی نظیر نماز جمعه در برخورد با لوایح در ارتباط با FATF می‌گوید: «دوستانی که راجع به CFT صحبت می‌کنند و آن را خلاف منافع ملی قلمداد می‌کنند بدانند که نمایندگان در مجلس خلاف منافع ملی تصمیم نمی‌گیرند. اگر لوایح چهارگانه خلاف منافع ملی بود قطعا رهبری انقلاب اجازه طرح آن را در مجلس نمی‌داد. طرح این موضوعات تخصصی به این شکل در نمازهای جمعه کار اشتباهی است چراکه این مسائل تخصصی هستند و مجلس برای تصمیم‌گیری در این زمینه‌ها چندین جلسه با متخصصان حرفه‌ای و حضور بخش‌های مختلف اطلاعاتی، امنیتی، دیپلماسی و نظامی برگزار می‌کند و مسئله را از جنبه‌های مختلف می‌سنجد.»

او متذکر می‌شود: «برای اینکه تشخیص داده شود موضوعی به نفع کشور و انقلاب است یا خیر، مجلس راه طولانی را طی می‌کند. نباید این مسئله به صورت خام برای عموم مطرح شود. اینکه در تریبون‌های نمازجمعه اعلام می‌شود این لوایح خلاف منافع ملی است و مجلس کار اشتباهی انجام داده، جای تامل دارد. باید از این افراد پرسید که با برگزاری کدام نشست تخصصی به این نتیجه رسیده‌اند. این پروسه غلطی است که در کشور باب شده که هر تریبونی راجع به تخصصی‌ترین موضوعات کشور اظهارنظر می‌کند.»

گسترش بی‌قانونی با تداوم اظهارنظرها درباره FATF

جلال میرزایی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید خانه ملت، حق اظهارنظر درباره لوایح در ارتباط با FATF را برای همه جریان‌های سیاسی محترم می‌شمارد و می‌گوید: «این طبیعت یک جامعه آزاد است که جریانات سیاسی متفکر با دیدگاه‌های متفاوت در آن وجود داشته باشد. لذا موافقت‌ها و مخالفت‌ها درباره موضوعات طبیعی است. ما فرض را بر روی این می‌گذاریم که این افراد دغدغه منافع و امنیت ملی کشور را دارند، لذا حق اظهار نظر نیز دارند.»

او با تاکید بر لزوم احترام همه جریان‌ها به مصوبات قانونی کشور خاطرنشان می‌کند: « اما وقتی که قانونی تصویب می‌شود و همچنان این افراد به فشار ادامه می‌دهند و اصرار می‌کنند که نظر آن‌ها صحیح است، امری غیر معمول صورت گرفته است. این افراد باید از قواعد مردم‌سالاری تبعیت کنند و به قانون احترام بگذارند. مرجع تصمیم‌گیری در زمینه FATF با توجه به دیدگاه مقام معظم رهبری که فرمودند مجلس با در نظر گرفتن مصالح کشور در این زمینه تصمیم اتخاذ کند، مجلس شورای اسلامی است. مجلس نیز در این زمینه تصمیم خود را گرفته است بنابراین ادامه این اظهارنظرها نه تنها کمکی به نهادینه شدن قانون‌گرایی در کشور نمی‌کند بلکه زمینه را برای قانون‌گریزی که به مصلحت کشور نیست، فراهم می‌کند.»

نپیوستن کشورمان به کنوانسیون‌های جهانی و دوری از گروه ویژه اقدام مالی نه تنها بازی در زمین صهیونیست‌های خواستار انزوای ایران است بلکه می‌تواند در کنار تحریم‌های یک‌جانبه آمریکای ترامپ، تحریمی خودساخته را به کشور و مردم تحمیل کند، حال باید دید سرنوشت لوایح در ارتباط با FATF چه خواهد شد و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام چه سرنوشتی را برای لوایح مورد تاکید روسای قوای سه‌گانه و دانشگاهیان کشور رقم خواهند زد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار