آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با بطحایی: آموزش و پرورش باید در کنار هم باشند

وزیر آموزش و پرورش در این دیدار گزارشی از مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌های این وزارت خانه را ارائه کرد

تهران (پانا) - آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با وزیر آموزش و پرورش بر آشنا کردن دانش‌آموزان با مساجد و مراکز فرهنگی تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۶۳۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با بطحایی: آموزش و پرورش باید در کنار هم باشند

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش صبح امروز با آیت‌الله مکارم شیرازی دیدار و‌ گفت‌وگو کرد. او در این دیدار گزارشی از مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌های وزارت آموزش‌وپرورش و مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام این وزارت خانه را ارائه کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار ضمن خوشحالی از حضور وزیر آموزش و پرورش و همراهان او، گفت: امیدوارم بتوانید خدمات بهتر و بیشتری به فرزندان این آب‌و خاک کنید. مساله این است که ابتدا اسم وزارت آموزش‌وپرورش اداره معارف بود بعد اداره فرهنگ و بعد از آن آموزش و پرورش نامگذاری شد، معارف که مشخص است، فرهنگ هم چیز مبهمی بود اما از زمانی که آموزش‌وپرورش شده است، هماهنگ با آموزه‌های قرآنی است.

او ادامه داد: در بعضی از آیات، آموزش بر پرورش مقدم است و در بعضی آیات هم عکس این است. این دو اگر از هم جدا شوند، فاجعه است. چیزی که شما باید جدا روی آن کار کنید، آموزش دادن به اولیای دانش‌آموزان است، که این بچه اگر در کنکور اول شد، دکتری را هم گرفت، ولی معتاد شد یا همه چیز را کنار گذاشت و رفت، به چه درد می‌خورد، فرزند باید چراغ راه و بازوی خانواده باشد نه اینکه بلای جان آن شود.

این مرجع تقلید شیعیان افزود: والدین باید یاد بگیرند که مسائل آموزش و پرورش را نادیده نگیرند. پبغمبران ما هم معلم بوده‌اند، یکی از مهم‌ترین اهدافی هم که در قرآن آمده است، همین تزکیه و آموزش و پرورش است و باید ضرورت این دو را در کنار هم نشان داد و این دو باید در کنار هم باشند. اگر این بچه آموزش کافی را هم ببیند ولی از نظر اخلاقی ضعیف باشد، نمی‌تواند به درد جامعه هم بخورد.

آیت‌الله مکارم شیرازی به تعدادی از آسیب‌های امروز جامعه که در گذشته نبوده است اشاره کرد و گفت: یکی از این آسیب‌ها، فضای مجازی بی‌ بند و بار است که آسیبی اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی برای جامعه است. باید به بچه‌ها آموزش داده شود که این یک ابزار است، اگر خوب استفاده کنید خوب است ولی دشمنان از این فضا سواستفاده می‌کنند. آسیب دوم سرعت انتقال اطلاعات است، سابقا اطلاعات به زحمت منتقل می‌شد، ای کاش اطلاعات همیشه مطلوب منتقل می‌شد ولی متاسفانه همیشه اینگونه نیست.

او به آسیب سوم اشاره کرد و گفت: نظام ما نظام جمهوری اسلامی است که این نظام خاری در چشم دشمنان شده است. آمریکایی‌ها می‌گویند که ایران خاورمیانه را می‌گیرد، بنابراین باید این نظام را از بین ببریم و البته از طریق از بین بردن اعتقادات فرزندانشان؛ بنابراین باید مراقب این آسیب‌ها باشیم.

این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: انتقال فرهنگ مخرب در لباس‌های مختلف، آسیب دیگر است، مثل همین برنامه ۲۰۳۰ که هدفش این است و می‌گوید ما می‌خواهیم تمام دنیا را در سال ۲۰۳۰ به اوج ترقی برسانیم. ولی مسائلی خاصا مسائل تخریبی در این ۲۰۳۰ گنجانده شده است یعنی آسیبی بی سر و صدا در لباس خدمت؛ که باید مراقب این آسیب‌ها باشیم.

او افزود: از نکاتی که انشالله توجه داشته‌اید و خواهید داشت این است که بالاخره این بچه‌ها را باید با جلسات مذهبی، مساجد و مراکز فرهنگی آشنا کنید. ما البته گفته‌ایم باید در مساجد برنامه‌های متناسب با کودکان، جوانان، نوجوانان و بزرگسالان و همه رقم باید باشد. همچنین اردوهایی که برگزار می‌شود می‌تواند زیارتی هم باشد تا پیوند مناسبی برقرار شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: این بچه‌ها امانت‌های این جامعه هستند که به شما سپرده شده‌اند و ان الله یامرکم ان تعدوا بالامانات. قسمت مهم شکل‌گیری فکر انسان در دوران دبستان و دبیرستان است. من بارها گفته‌ام که از خانواده روحانی نیستم اینکه ما جاذبه پیدا کرده‌ایم، یک معلم فیزیک داشتیم که به ما تعلیم می‌داد و این در روحیه ما اثر گذاشت و در این خط وارد شدیم، این نشان می‌دهد که چقدر معلم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

او افزود: دعا می‌کنم بتوانید فعالیت کنید و مراقب افراد نفوذی هم باشید چون این افراد در همه جا هستند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان این دیدار مجموعه‌ای از آثار تالیفی در آموزش و پرورش در پایه‌های مختلف از قبیل احکام، مسابقات نماز، تفسیر قرآن و ... و نیز مجموعه قرآن و عترت را به آیت‌الله مکارم شیرازی اهدا کرد.

در این سفر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان، محمدرضا مسیب‌زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز، حجت‌الاسلام مجتبی ملکی دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی، شاپور محمدزاده مدیرکل دفتر وزارتی، حمیدرضا شیخ‌الاسلام مدیر آموزش و پرورش قم وزیر را همراهی می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار