ماموریت ویژه وزیر آموزش‌وپرورش به نهمین مجلس دانش‌آموزی:‌ نقد مستمر کتاب‌‌های درسی

تهران (پانا)‌ - وزیر آموزش و پرورش بر لزوم ایجاد حس شادبودن،آموزش مهارت‌های اجتماعی، دوری از قواعد خشک و غیرقابل تغییر و رعایت احترام متقابل در مدارس تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۶۲۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
ماموریت ویژه وزیر آموزش‌وپرورش به نهمین  مجلس دانش‌آموزی:‌  نقد مستمر کتاب‌‌های درسی

سیدمحمد بطحایی در اولین نشست نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی گفت: «امروز رخداد بزرگ دیگری در تاریخ کشور اتفاق می‌افتد و برگ زرین دیگری در مردم‌سالاری دینی ما رقم می‌خورد. مجلس دانش‌آموزی با ۱۵۰ دانش‌آموزی به نمایندگی از بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز کشور، امروز با حضور در نشست علنی و برگزاری جلسه علنی نشان می‌دهند که آموزش و پرورش بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وظیفه تمدن‌سازی کشور را برعهده دارد.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین اهداف و وظایف مجلس دانش‌آموزی، تمرین مهارت‌های اجتماعی و فردی در جامعه دانش‌آموزی است. آینده این کشور که امسال چهلمین سال انقلابش است، در دستان پرتوان شما دانش‌آموزان است؛ ۱۴ میلیون دانش‌آموزی که در مدارس، آینده‌سازان انقلاب اسلامی هستند.»

او افزود: «نمایندگان مجلس دانش‌آموزی از اقصی‌نقاط کشور با زبان و آداب و رسوم مختلف، تمرین گفت‌وگو و مهارت زیستن با یکدیگر و تحمل کردن را یاد می‌گیرند و جامعه به این مهارت‌ها نیاز دارد.»

برنامه درسی مدارس در همسویی با نیازهای فردی و اجتماعی ضعیف است

بطحایی گفت: «یکی از مشکلات و موانع ما در آموزش و پرورش این است که برنامه‌های آموزشی و درسی انطباق کامل با نیازهای فردی و اجتماعی دانش‌آموزان ندارد. برنامه‌های درسی و آموزشی در مدارس ما در همسویی و همگرایی با نیازهای فردی و اجتماعی ضعیف است که این هم‌گرایی باید بیشتر شود. مدارس نمی‌توانند در حد مورد انتظار، دلبستگی و انگیزه لازم را برای ورود به مدرسه ایجاد کنند. ما در مدرسه چیزهایی می‌آموزیم که ارتباطی با نیازهای فردی و اجتماعی ندارند یا ارتباط‌شان با آنها کم است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «آموزش و پرورش وظیفه دارد که این ارتباط و همبستگی بین محتوا و برنامه را با نیازهای دانش‌آموزان بیشتر کند و این همان تحول است.»

بطحایی در ادامه به سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: «شش ساحت سند تحول، شالوده و چکیده این سند است و دانش‌آموزان باید به گونه‌ای مسیر تحول را دنبال کنند که این شش ساحت به طور متوازن در آنان شکل بگیرد.»

وزیر آموزش و پرورش به ضعف در ساحت‌های هنری و زیبایی‌شناختی اشاره و بر لزوم تقویت آنتاکید کرد. او افزود: «همچنین تحقق ساحت اقتصادی و حرفه‌ای را آغاز کرد‌ه‌ایم تا مهارت‌های اقتصادی و حرفه‌ای از سوی دانش‌آموزان تقویت شود.»

بطحایی در توضیح توسعه متوازن ساحت‌های سند تحول بنیادین هم گفت: «توسعه متوازن یعنی فردی که از نظام آموزشی خارج می‌شود در همه زمینه‌ها توانمند باشد. »

او با بیان اینکه ارتباط آموزش و پرورش با دانش‌آموزان باید از آنچه بوده است، بیشتر شود، گفت: «شما به عنوان دانش‌آموز باید در قبال برنامه درسی واکنش نشان دهید و جاهایی را که باید تقویت شود،اعلام کنید. رئیس‌جمهوری در آغاز سال تحصیلی گفتند چه خوب است دانش‌آموزان کتاب‌های درسی را نقد کنند، چون یکی از ارزنده‌ترین افراد برای این نقد، شما هستید.»

وزیر آموزش و پرورش شورا و مجلس دانش‌آموزی را ظرفیتی مهم دانست و از دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی خواست تا این سازوکار را فراهم کنند که مجلس دانش‌آموزی به صورت مستمر در دو سال فعالیت خود موضوع نقد کتاب‌های درسی را در دستور کار خود قرار دهد‌.

خلاقیت و نوآوری جز با احساس شادبودن در مدارس شکوفا نمی‌شود

بطحایی ادامه داد: «اگر بتوانیم تطابق آنچه شما دانش‌آموزان در مدارس می‌آموزید را با نیازهای شما بیشتر کنیم، موفق هستیم. اگر حرف و سخن دانش‌آموز را به عنوان مخاطب اصلی آموزش و پرورش مورد توجه قرار دادیم، مدرسه به یک محیط بانشاط تبدیل می‌شود که از زندگی‌کردن در مدرسه احساس شوق کنند. نظرات و دیدگاه‌های دانش‌آموزان باید در طراحی برنامه‌ها دیده شود و روش‌ها و محتوای آموزشی باید تغییر کند.»

توجه به حقوق دانش‌آموزان در مدارس از دیگر تاکید‌های وزیر آموزش و پرورش در این نشست بود، بطحایی گفت: «در برخی مواقع شاهدیم که حقوق دانش‌آموزان رعایت نمی‌شود که در این صورت به دانش‌آموز ناخواسته یاد می‌دهیم حقوق دیگران را رعایت نکند.»

او احترام متقابل در مدرسه را مهم دانست و گفت: «این موضوع در مدرسه مهم است، زیرا احترام متقابل رکن اصلی در مدرسه است. بی‌احترامی به دانش‌آموزان بی‌احترامی به نظام تعلیم و تربیت است.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به موانع یادگیری هم اشاره کرد و گفت: «تا زمانی که موانع گفته شده برداشته نشود، یادگیری مطلوب در مدارس اتفاق نمی‌افتد. مدرسه پایگاه نیست و با قواعد خشک و غیرقابل تغییر اداره نمی‌شود، مدرسه یک محیط زنده است. خلاقیت و نواوری شکوفا نمی‌شود مگر اینکه من نوعی، در مدرسه احساس شاد بودن داشته باشم و مدرسه محیط زندگی من باشد.»

مجلس دانش‌آموزی به عنوان هیات اندیشه‌ورز جامعه دانش‌آموزی عمل کند

بطحایی در پایان توصیه‌هایی هم برای دانش‌آموزان داشت و گفت: «مجلس دانش‌آموزی باید به عنوان هیات اندیشه‌ورز جامعه دانش‌آموزی عمل کند. باید شما نمایندگان مجلس دانش‌آموزی کمک کنید تا شیوه برگزاری کنکور تغییر یابد. ما در دوره ابتدایی مصمم هستیم در سال تحصیلی جاری این موضوع را ریشه‌کن کنیم. اعلام می‌کنم کتاب درسی کمک‌آموزشی و تکالیف آن در مدارس مطلقا ممنوع است. در مواردی که این تخلف تکرار شود مسئول مربوط عزل می‌شود؛ زیرا این موضوع مانع یادگیری است. باید آموزش و پرورش به تدریج روی ریل اصلی و اصولی تعلیم و تربیت قرار گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار