استاد راهنمای مقطع دکتری روحانی: بالاخره یک نفر باید مشکلات 100 ساله مردم را حل کند

تهران (پانا) - سیدعلی ضیاء شب گذشته میزبان پروفسور سیدحسن امین نویسنده، مترجم، شاعر و مدیر مسئول ماهنامه حافظ بود و ضمن گفتگو درباره لسان الغیب در بخشی از برنامه با که او استاد بازنشسته دانشگاه گلاسکو و استاد راهنمای دکتر حسن روحانی در این دانشگاه در مقطع دکتری بود، در این باره هم گپ زد.

کد مطلب: ۸۶۲۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
استاد راهنمای مقطع دکتری روحانی: بالاخره یک نفر باید مشکلات 100 ساله مردم را حل کند

به گزارش روابط عمومی «فرمول یک»، امین در پاسخ به ضیاء درباره حواشی مدرک دکتری رئیس‌جمهوری توضیح داد: هنگامی که آقای روحانی در انتخابات دوره اول ریاست جمهوری برنده شدند از تایمز لندن و بی بی سی به من مراجعه کردند و می گفتند ایشان دکترا ندارد. ماجرا از این قرار بود که علی رغم اینکه ایشان با نام خانوادگی فریدون در دانشگاه ثبت‌نام کرده بودند، برخی فکر می کردند مدرک او را باید با نام روحانی سرچ کنند.

وی با بیان اینکه پذیرش آقای روحانی برای مقطع دکتری در دانشگاه گلاسگو را من انجام دادم، افزود: دو دوره به او رای دادم. آن هم در شرایطی که خیلی ها می‌گفتند پای صندوق نروید و اصلا رای ندهید. اما من این بست را شکستم و در بین نامزدهایی که بودند بین بد و بدتر یا خوب و کمتر خوب به او رای دادم.

این استاد دانشگاه درباره آشنایی با رئیس‌جمهوری گفت: ایشان را اولین بار هنگامی که خودم دانشجوی دانشکده حقوق بودم دیدم. من ورودی سال 45 بودم و در 19 سالگی وارد رشته حقوق شدم. ایشان هم یک طلبه بود که با کنکور وارد شده بود. ما آنجا با هم آشنا شدیم. او در قم تحصیلات حوزوی داشت و منبر هم می‌رفت. من پای منبر او می‌رفتم؛ سخنرانی‌های او داغ بود و تحلیل‌هایی در باب تشیع علوی داشت و من از آنجا او را می‌شناختم.

امین در پاسخ به اینکه آیا روحانی معمم به دانشگاه می آمده، تاکید کرد: در دانشکده حقوق دانشگاه تهران هنگامی که آقای حسن فریدون دانشجو بود، اساتیدی داشتیم که معمم بودند و امام موسی صدر و آقای جلیلی هم معمم بودند و با عمامه سر کلاس می آمدند. زمانی که آقای روحانی دانشجوی گلاسگو شد من هم استاد دانشگاه و هم وکیل بودم. در شهر گلاسکو ده ها مسجد وجود دارد. ایشان هم با کت و شلوار به دانشگاه می‌آمد و هم با عمامه. آنجا تنوع و تکثر در زمینه لباس وجود دارد و هر کسی لباس متفاوت بپوشد اینگونه نیست که نگاهی دنبالش باشد.

وی یادآور شد: آقای روحانی هم لیسانس داشت هم مدرک حوزوی که برایش معادل سازی شد. او بسیار باهوش و در رشته ای که موضوع پایان‌نامه‌اش بود باسواد بود و اطلاعات داشت. موضوع پایان‌نامه او انعطاف پذیری حقوق اسلام با تکیه محسوس بر تجربه جمهوری اسلامی ایران بود چون او از ابتدای انقلاب بود در این زمینه صاحب نظر بود.

این شاعر و ادیب در پاسخ به اینکه آیا در آن زمان پیش آمد رئیس‌جمهوری واحدی را بیفتد، تصریح کرد: در دوره لیسانس را نمی دانم چنین چیزی شده یا نه به هر حال در کنار تحصیل مشغله های دیگری هم داشته اند و ممکن است این اتفاق افتاده باشد اما در دوره دکتری نه هیچ واحدی را نیفتاد. در گلاسگو فقط یک فرد به عنوان استاد راهنما نیست بلکه یک تیم این کار را انجام می دهند و در کنار من دکتر مهدی الزهرا، عضو هیات علمی همان دانشگاه، هم حضور داشت. او سنی و سوری بود و پارتی‌بازی نکرد. من هم پارتی‌بازی نکردم ولی کمک موثری کردم که از آن دانشگاه پذیرش بگیرد.

امین در پاسخ به اینکه آیا زمانی که روحانی رئیس‌جمهوری شد از او سراغی گرفت یا خیر، بیان کرد: پیشنهاد کاری نداشته‌ام. ترجیح می دهم این مسائل شخصی بازگو نشود البته به من پیشنهادهایی داده شد و من قبول نکردم.

وی در این باره که آیا تایید می کند در مصاحبه‌ای از رای به روحانی ابراز پشیمانی کرده بود، گفت: از رای دادن پشیمانم. من به عنوان یک نفر از 25 میلیون رای دهنده به ایشان اعتماد کردم و رای دادم چون به وعده‌هایی که به ملت ایران دادند اعتماد کردم اما اگر می‌دانستم نتیجه و حاصل این است که به آن وعده ها وفا نخواهد شد... پشیمان هستم. فکر می‌کردم با حضور ایشان می‌توانیم از این مراحل سختی که در چند دهه اخیر گرفتار بودیم و حتی می‌شود گفت از زمان مشروطیت گرفتارشان بودیم به طرف آزادی و آبادی و رفاه و فلاح حرکت کنیم.

امین در پاسخ به اینکه آیا می خواهید مشکلات 100 سال اخیر را آقای روحانی حل کند؟ تاکید کرد: بله. بالاخره یک نفر باید این مشکلات را حل کند. مردم ایران 100 سال است دنبال این هستند که مشکلاتشان حل شود. فکر می‌کردم کسی مثل آقای روحانی که توانست طی 50 سال خودش را از یک طلبه شهرستانی به ریاست جمهوری ارتقا دهد می تواند وضعیت عامه مردم را بالاتر ببرد. من امیدوار بودم این به دست شخصیتی مانند ایشان گشوده شود خودش هم گفت کلیدی دارد که قفل‌ها را باز می کند امیدوارم بتواند به اهدافی که می‌گفت برسد. او تحصیل کرده انگلستان است و آنجا چشم و گوشش را نبسته و دیده که حقوق شهروندی و آزادی و دموکراسی آنجا در جریان است و وظیفه مسئولانی که خودشان را جلو می‌اندازند و وارد گود سیاست می‌شوند این است که مردم را به خواسته‌هایشان برسانند.

«فرمول یک» با اجرا و تهیه کنندگی سیدعلی ضیاء شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 17:30 از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار