در پاسخ به پانا

واعظی: انتقاد اصلاح‌طلبان غایب درباره جلسه با رئیس‌جمهوری وارد است

وزرای پیشنهادی کار و اقتصاد تعیین شده‌‌اند، ممکن است یکی دو تغییر دیگر نیز در وزراتخانه‌ها ایجاد شود

تهران (پانا) - رئیس دفتر رئیس جمهوری اعلام کرد که انتقاد برخی از اصلاح طلبان در مورد اینکه در جلسه با رئیس جمهوری حضور نداشتند وارد است.

کد مطلب: ۸۶۱۲۷۴
لینک کوتاه کپی شد
واعظی: انتقاد اصلاح‌طلبان غایب درباره جلسه با رئیس‌جمهوری وارد است

محمود واعظی در پایان جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پانا در مورد انتقاد برخی از اصلاح‌طلبان در مورد اینکه جلسه رئیس‌جمهوری با برخی از اصلاح‌طلبان به صورت گزینشی انجام شده است، گفت: «‌بله حق با دوستان اصلاح‌طلب است برای دعوت از دوستان، دو روش داشتیم یا باید تعداد را آنقدر زیاد می‌کردیم که عملا بیشتر شبیه جلسه صمیمی بحث و گفت‌و‌گو نمی‌شد.»

او افزود: «در این جلسه که رئیس‌جمهوری با اصلاح‌طلبان داشت حدود 18 نفر صحبت کردند بنابراین می‌توانستیم بیشتر از آن دعوت کنیم و دوستانی هم که به این جلسه دعوت نشدند از دوستان خوب ما هستند اما ما به اندازه‌ای که یک جلسه صمیمی باشد دعوت کردیم و با خود فعالان اصلاح‌طلب نیز در این زمینه مشورت کردیم.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «نمی‌خواهم بگویم که اگر کسی از دوستان جا مانده کسی مقصر است امیدواریم در فرصت‌های بعدی در خدمت آن دوستانی که دعوت نشده‌اند باشیم.»

واعظی درباره حضور رئیس‌جمهوری در دانشگاه تهران به پانا گفت:‌ «رئیس جمهوری هر ساله در آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها حضور پیدا می‌کند و در آنجا جلسه‌ای با استادان و دانشجویان دارد.»

او افزود: «این موضوع همه ساله اتفاق افتاده و امسال نیز رئیس‌جمهوری در دانشگاه تهران حضور می‌یابند.»

او درباره دلیل معرفی نشدن وزرای پیشنهادی دولت به مجلس گفت: «بنا داشتیم پس از اینکه لایحه‌ تغییر ساختار دولت در مجلس تصویب شد، تغییرات وزرا را انجام دهیم اما هفته گذشته متوجه شدیم مجلس تمایلی به تصویب آن لایحه ندارد.»

واعظی در ادامه افزود: «وزرای پیشنهادی اقتصاد و کار، تعیین شده‌اند، ممکن است یکی دو تغییر دیگر نیز در سایر وزراتخانه‌ها ایجاد شود، ما این آمادگی را داشتیم که دیروز وزرا را معرفی کنیم اما مجلس هفته آینده تعطیل است. هیات رئیسه هم گام‌هایی برداشت که تعطیلی هفته آینده مجلس را لغو کند اما چون نمایندگان برای حضور در حوزه‌های انتخابیه خود برنامه‌ریزی کرده بودند، ظهر دوشنبه (16 مهرماه) به ما اعلام کردند که وزرا در فرصت دیگری معرفی شوند چون یک هفته پس از معرفی وزرای پیشنهادی، باید بررسی رای اعتماد آغاز شود.»

او ادامه داد: «دولت در اولین روز مجلس پس از تعطیلات، وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی می‌کند.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درباره نامه اقتصاددانان به دولت درباره مشکلات اقتصادی کشور تصریح کرد: «از همه دلسوزانی که به دولت پیشنهاد می‌دهند، به ویژه اقتصاددانان تشکر می‌کنیم. این پیشنهادها را برای وزارتخانه‌های ذی‌ربط ارسال می‌کنیم. در ستاد اقتصادی دولت هم این پیشنهادها بررسی می‌شود. به وزرای ذیربط توصیه کرده‌ایم که با اقتصاددانان جلسه داشته باشند. آقای نوبخت هم در این زمینه جلسه‌ای تشکیل داده است و دوستان دیگر هم این کار را خواهند کرد. همچنین بنا داریم جلسه‌ای با حضور تعدادی از اقتصاددانان و رئیس‌جمهوری تشکیل دهیم.»

او در در باره اینکه آیا احتمال جابه‌جایی اعضای دولت در داخل دولت وجود دارد، گفت: «ممکن است این اتفاق بیفتد. مثلا اگر جایی سمتی ایجاد شود، چون شناخت بیشتری نسبت به توانایی اعضای داخل کابینه وجود دارد، از داخل کابینه کسی برای این سمت انتخاب شود. اگر وزیری هم استیضاح شود، می‌توان او را در جای دیگری به کار گرفت.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در مورد استعفای آخوندی و استفاده از او به عنوان شهردار تهران بیان کرد: «من از این موضوع خبری ندارم.»

می‌توانیم کارت سوخت را احیا کنیم

واعظی در مورد برنامه دولت برای سهمیه‌بندی بنزین گفت: «نرخ بنزین در ایران ۱۰۰۰ تومان و در کشورهای همسایه بین ۶ تا ۹ هزار تومان است. به همین دلیل مقدار قاچاق بنزین خیلی زیاد است. اولین اقدامی که می‌توانیم انجام دهیم، این است که کارت سوخت را احیا کنیم تا از این طریق بر مصرف بنزین نظارت داشته باشیم. در این زمینه گام اول برمی‌داریم. با توجه به قاچاق بنزین، محدودیت در واردات بنزین و مسائل زیست‌محیطی کمیته‌ای در حال بررسی این موضوع است.»

او درباره درخواست ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در ایران، خاطرنشان کرد: «همکاری ایران با اتحادیه اروپا در حال گسترش است به ویژه در مورد برجام. اگر روال عادی طی شده و موافقت مراجع ذیربط به دست آید، می‌تواند برای همکاری اقتصادی ما با اتحادیه اروپا مفید باشد.»

او در مورد اجرایی شدن حکم دادگاه لاهه اظهار کرد: «گام اول در این دادگاه خیلی محکم برداشته شد و اثرات آن در ایران و در عرصه بین‌الملل به نفع کشورمان بود. عکس‌العمل آمریکایی‌ها هم منفعلانه بود و آنها گفتند از پیمان مودت خارج می‌شوند. مردم بدانند از تمام ظرفیت حقوقی خود برای احقاق حق خود استفاده خواهیم کرد.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در مورد موضع دولت در خصوص کاهش تعطیلات بیان کرد: «روزهای تعطیل ما خیلی زیاد است که می‌تواند به کسب و کار لطمه بزند. اگر کمیته‌ای در این زمینه خوب کار کند، دولت حتما حمایت خواهد کرد.»

او در مورد تصمیمات جلسه رئیس‌جمهوری با اصلاح‌طلبان گفت:« قرار شد من و آقای عارف دو کمیته تشکیل دهیم. یک کمیته مشترک با فراکسیون امید و و یک کمیته مشترک با اصلاح‌طلبان و ان‌شاءالله این کار را انجام می‌دهیم.»

واعظی در مورد انتخاب افراد در جریان‌های سیاسی مختلف با گرایش اعتدالی برای دیدار با رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «دولت تفکری که مشی اعتدالی داشته باشد را از خود می‌داند. این جلسات برای مشورت با سیاسیون و صاحبنظران است تا دولت از نظرات بهره گرفته و کشور را بهتر اداره کند. بنابراین افراد معتدل برای حضور در جلسات انتخاب می‌شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار