نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران :‌ مبادلات بانکی بدون FATF ممکن نیست

تهران (پانا) - نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با استقبال از تصویب لایحه CFT در مجلس و هموار شدن عضویت ایران در FATF  می‌گوید مبادلات بانکی بدون الحاق به FATF غیرممکن است.

کد مطلب: ۸۶۱۱۳۸
لینک کوتاه کپی شد
نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران :‌ مبادلات بانکی بدون FATF ممکن نیست

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، سیدحسین سلیمی اظهار کرد:‌ در صورتی که لوایح چهارگانه مربوط به الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تصویب و اجرایی نشود، به طور عملی بانک‌های خارجی با بانک‌های ایرانی همکاری نخواهند کرد.

وی هشدار داد در صورتی که ارتباطات بانکی بین‌المللی برقرار نشود، انتقال پول چمدانی و غیرشفاف خواهد بود. لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای خارجه، اطلاعات، سرپرست وزارت اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه بررسی شد و در نهایت با ۱۴۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از بین ۲۷۱ نماینده حاضر تصویب شد. ۳ نماینده نیز به این لایحه رای ندادند. این لایحه یکی از چهار لایحه مربوط به عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی یاFATF بود که به تصویب مجلس رسید.

عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه به نشست سفرای اروپایی با اعضای اتاق بازرگانی اشاره کرد و افزود: سفرای انگلیس و اتریش همزمان با دفاع از برجام و حمایت از آن در این نشست تاکید کردند که برای برقرار ماندن مبادلات بانکی و پولی با ایران، عضویت در FATF ضروری است.

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با بیان اینکه تنها هفت کشور توصیه‌های FATF را اجرایی نکرده است و در فهرست کشورهای با ریسک بالا قرار دارند، افزود: حدود ۱۸۰ کشور توصیه‌های این گروه را اجرا می‌کنند و در حالی که ما قوانین مرتبط با پولشویی را اجرا می‌کنیم، چرا عضو نباشیم؟

ضرورت تمدید سپرده‌های یکساله ۲۰ درصدی

سلیمی همچنین درباره به اتمام رسیدن سپرده‌های یکساله ۲۰ درصدی گفت: از رقم ۹۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده بلندمدتی که نزد بانک‌هاست، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان آن سپرده‌های یکساله‌ای است که شهریورماه سال گذشته در بانک‌ها افتتاح شد.

وی با اشاره به ضرورت جلوگیری از ورود نقدینگی به بازار سکه و ارز اظهار کرد: لازم است تا این حجم از نقدینگی بار دیگر به بانک‌ها جذب شوند تا آنها توان پرداخت تسهیلات به بخش تولید را داشته باشند.

عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه ادامه داد: ما تنها از ورود نقدینگی به بازار سرمایه دفاع می‌کنیم که در روزهای گذشته شاخص آن تا ۱۸۰ هزار نیز بالا رفت. نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران ادامه داد: طرح انتشار اوراق ارزی برای جمع‌کردن ریال از مردم طرح خوبی است و می‌تواند باعث شود تا مردم از ورود به بازارهای دیگر خودداری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار