رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد

پیش‌نویس الزامی‌کردن آموزش در کمیسیون‌های دولت تهیه شده است

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از تهیه پیش‌نویس الزامی‌کردن آموزش در کمیسیون‌های دولت خبر داد و تاکید کرد برای ما اجباری‌شدن سوادآموزی بسیار مهم است و صرفا بار مالی آن مدنظر نیست.

کد مطلب: ۸۵۹۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌نویس الزامی‌کردن آموزش در کمیسیون‌های دولت تهیه شده است

علی باقرزاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش گفت: «سه گروه سنی 10 تا 19، گروه سنی 10 تا 29 سال و گروه سنی 10 تا 49 سال داریم که البته همپوشانی هم دارند اما در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از آن‌ها نام برده شده است. طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال 95، در گروه اول (10 تا 19 سال) نرخ باسوادی 98.2 درصد است و تعداد بیسوادان باقی‌مانده 190 هزار و 500 نفر است.»

او افزود: «در گروه دوم نرخ باسوادی 97.3 درصد و تعداد بیسوادان 668 هزار و 800 نفر است. در گروه سوم نیز درصد باسوادی 94.7 و تعداد بیسوادان دو میلیون و 692 هزار نفر است.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: «البته در این جمعیت اتباع خارجی وجود دارد. نرخ بیسوادی به‌ویژه در اتباع افغانستانی بالاست. نرخ باسوادی در این گروه 67.4 درصد است. تعداد کل بیسوادان اتباع 600 هزار نفر است. اگر اتباع را از کل آمارها خارج کنیم در گروه سنی 10 تا 49 سال نرخ باسوادی بالای 95 درصد و برآورد ما نزدیک به 96 درصد است.»

باقرزاده ادامه داد: «نرخ سواد در 12 استان بالای 97 و در 8 استان بالای 98 درصد است. نرخ رشد عمومی باسوادی در سال‌های 91 تا 95 حدود 2.85 درصد است این در حالی است که میانگین 15 ساله جهانی می‌گوید رشد باسوادی یک درصد بوده است و این رقم در مدت مشابه قبل از خود در ایران 0.2 درصد است.»

باقرزاده در پاسخ به سوالی درباره آمار کل بیسوادان که آیا 8 میلیون و 800 هزار نفر است؟ گفت: «بله، طبق شاخص سواد در گروه سنی شش سال به بالا این نرخ صحیح است اما باید توجه کرد که تقریبا 6 میلیون نفر بالای 50 سال هستند که جامعه هدف ما نیستند. همچنین آمار کم سوادان 10 میلیون نفر است.»

او درباره نرخ رشد پایین سواد زنان ایرانی نسبت به سایر کشورها هم گفت: «موقعیت ما در منطقه به این بدی‌ها هم نیست. سخت‌ترین مدل را برای تعیین بیسوادی اعمال می‌کنیم. معمولا در خوداظهاری سرشماری‌ها مردم خود را دست کم می‌گیرند، معیار سواد فرق کرده است و بسیاری سواد خواندن و نوشتن دارند اما خود را بیسواد اعلام کرده‌اند.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به موانع سوادآموزی اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین مسئله‌ای که از ابتدای انقلاب داشتیم نداشتن تقاضای اجتماعی بوده و بیسوادان بسیار سخت داوطلب باسواد شدن بوده‌اند. یادگیری امری انتخابی است و بیسوادی بیشتر یک مسئله اجتماعی است تا آموزشی.»

باقرزاده به راهکارهایی برای کاهش آمار بیسوادی اشاره کرد و گفت: «اولین مسئله الزام‌آور کردن سوادآموزی است. درباره اینکه آموزش حق است یا تکلیف در بسیاری کشورها این رویه مشخص شده است. باید ترکیبی از این دو را داشته باشیم تا آموزش الزام‌آور شود. باید لایحه‌ای برای الزامی‌کردن آموزش آماده شود که ما استارت کار را زده‌ایم و پیش‌نویسی در کمیسیون‌های مربوطه دولت تهیه شده و الزاماتی هم در قانون حمایت از حقوق کودک برای اولیایی دانش‌آموزانی که بیسوادند نیز دیده شده است. برای ما اجباری شدن سوادآموزی بسیار مهم است و صرفا بار مالی آن مدنظر نیست.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پایان گفت: «سالانه 28هزار اتباع تحت برنامه سوادآموزی و بیش از 300 هزار دانش‌آموز در مدارس تحت آموزش رایگان قرار می‌گیرند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار