از سلفی "ماون" تا پرورش گیاه در قطب؛

منتخب تصاویر فضایی از نگاه "اسپیس"

تهران (پانا) - پایگاه خبری "اسپیس"، منتخبی از تصاویر فضایی روزهای اخیر را منتشر کرد.

منتخب تصاویر فضایی از نگاه "اسپیس"

به گزارش ایسنا، پایگاه اسپیس منتخبی از تصاویر فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است.

نماد "بی‌نهایت" در کهکشان راه شیری

ابرهای غبار و گاز کیهانی در مرکز کهکشان راه شیری نماد "بی نهایت"(infinity) را در این تصویر که توسط "رصدخانه مادون قرمز فضایی هرشل"(Herschel space observatory) آژانس فضایی اروپا ثبت شده است به وجود آورده‌اند. این حلقه گاز سرد و متراکم، جرمی حدود ۳۰ میلیون برابر خورشید را دارد.

شفق قطبی سبز

تصویر فوق، نمای شفق قطبی سبز از پنجره ایستگاه فضایی بین‌المللی است. "اولگ آرتمیف"(Oleg Artemyev) ، فضانورد روسی، تصویر فوق را ۲۳ سپتامبر به اشتراک گذاشت.

در منظره جلو این تصویر یکی از دو "فضاپیمای سایوز" که برای حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی مورد استفاده قرار می‌گرفت، قابل مشاهده است.

شفق قطبی یکی از پدیده‌های جوی کره زمین است. شفق قطبی پدیده ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب است و معمولاً در عرض‌های نزدیک به دو قطب زمین که بر اثر برخورد ذرات باردار باد خورشیدی و یونیزه شدن مولکول‌های موجود در یون‌سپهر زمین به وجود می‌آید.

شفق‌های قطبی نورهای زیبایی هستند که به‌طور طبیعی در آسمان و معمولا در شب و در عرض‌های جغرافیایی قطبی به چشم می‌خورند. آنها در یونوسفر تشکیل می‌شوند و در سپیده‌دم قطبی قابل مشاهده هستند.

سلفی "ماون"

۲۱ سپتامبر ناسا یک تصویر که توسط کاوشگر فضایی "ماموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ" یا "ماون"(MAVEN) ثبت شده بود را منتشر کرد. در این تصویر کاوشگر مذکور تصویری از خود را در مدار مریخ به ثبت رسانده است. تصویر فوق متشکل از ۲۱ تصویر گرفته شده در نور فرابنفش توسط ابزار "IUVS " این کاوشگر است.

ماموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ، کاوشگر فضایی است که به منظور مطالعه جو مریخ به هنگام گردش در مدار آن طراحی شده است. هدف ماموریت این کاوشگر تعیین وضعیت آب و جو مریخ است که گمان می‌رود در گذشته دارای میزان قابل توجهی بوده و به مرور زمان از بین رفته است.

کاوشگر ماون در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ توسط موشک اتلس ۵ به فضا پرتاب شد. این کاوشگر در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴ به مریخ رسید و در ارتفاع ۱۵۰ کیلومتری سطح سیاره در مدار قرار گرفت.

اولین تصاویر ثبت شده توسط "پارکر"

کاوشگر خورشیدی پارکر"(Parker) سریع‌ترین و مستحکم‌ترین ساخته دست بشر که ۱۲ اوت(۲۱ مرداد ) توسط ناسا با موفقیت روانه خورشید شد اولین تصاویر خود در راه ملاقات با خورشید را ثبت کرد.

کاوشگر خورشیدی پارکر به منظور مطالعه تاج خورشید و بادهای خورشیدی، به نزدیکترین فاصله تا خورشید، یعنی شش میلیون کیلومتری سطح خورشید که تاج خورشیدی یا کرونا قرار دارد، در حال رفتن است و این ماموریتی است که تاکنون هیچ کاوشگری موفق به انجام آن نشده است.

اکنون نیز این کاوشگر پس از گذشت بیش از یک ماه از سفرش برای لمس تاج خورشیدی، موفق به ثبت تصاویر منحصر به فردی از کهکشان راه شیری و منظومه شمسی شده است.

پرورش گیاه در قطب به امید حیات در مریخ

محققان یک ایستگاه تحقیقاتی در قطب، هم‌اکنون برای تغذیه خود از محصولات یک گلخانه استفاده می‌کنند. یک گلخانه در قطب جنوب به نام "EDEN ISS" وجود دارد که نه‌ تنها در شب‌های سرد قطب قادر به ادامه فعالیتش است، بلکه می‌تواند یک منبع تغذیه‌ای برای محققان محلی نیز باشد.

"مرکز هوا و فضای آلمان"(DLR) اعلام کرد، عملکرد این گلخانه امید ما برای حیات روی مریخ را زنده می‌کند.

وجود این گلخانه به این معنی است که شاید بتوان در سیاره سرخ نیز غذای تازه تهیه کرد.

این گلخانه به طور منظم دمایی معادل منفی ۴۰ درجه سلسیوس را متحمل می‌شود و کاهو، سبزی و گیاهان دیگری را در خود پرورش می‌دهد.

این سبزیجات غذای ۱۰ محققی است که زندگی خود را در قطب و در ایستگاه تحقیقاتی "Institute's Neumayer Station III" سپری می‌کنند.

این برای اولین بار است که یک گلخانه در شرایط زمستانی فعالیت می‌کند.

پس از گذشت ۶ ماه از فعالیت این گلخانه در قطب، به نظر می‌رسد که کانسپت این گلخانه در ماموریت‌های استقرار انسان در ماه و مریخ نیز کاربرد داشته باشد.