معاون آموزش ابتدایی شهرستان دشتستان:

لزوم آموزش زبان فارسی به کودکان دو زبانه

دشتستان،بوشهر(پانا)_معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان دشتستان گفت: اهمیت و نقش آموزش های قبل از دبستان در آماده سازی کودکان دو زبانه برای ورود به مدرسه ضروری است.

کد مطلب: ۸۵۸۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد
لزوم آموزش زبان فارسی به کودکان دو زبانه

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش دشتستان، محمد جعفر اسدی برازجانی در مصاحبه با خبرنگار این اداره اظهار کرد: در مناطقی که گویش های غیرفارسی دارند، ایجاب می نماید که از طریق برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پرورشی مناسب و هدفمند، همه کودکان لازم التعلیم با گذر از این دوره، آمادگی لازم برای ورود به دبستان را به دست آورند.

وی گفت: به همین منظور دستورالعمل اجرایی تشکیل کلاس های آمادگی برای دانش آموزان کلاس اولی دارای گویش به مناطق و بخش های شهرستان دشتستان ارسال شد .

اسدی برازجانی افزود: در این راستا از مربیانی استفاده شد که با برنامه زبان آموزی مناطق دو زبانه آگاهی داشته و علاوه بر زبان فارسی به زبان گویش محلی مسلط بودند همچنین کارگاه آموزشی ویژه مدرسان جهت تشریح اهداف برگزار گردید.

وی تصریح کرد: این طرح به مدت 100 ساعت و 30 روز کاری از 19 مردادماه لغایت 19 شهریور ماه 96 در 11 منطقه از بخش های ارم و بوشکان شهرستان دشتستان برگزار شد.

اسدی تاکید کرد: این دوره آموزشی زمینه ایجاد فرصت عادلانه آموزشی برای کودکان مناطق دو زبانه و دارای گویش های غیر فارسی زبان به ویژه در مناطق روستایی، حاشیه شهرها و مناطق کمتر توسعه یافته را فراهم می کند تا آنها با آمادگی لازم در مدارس حضور یابند.

معاون آموزش ابتدایی دشتستان ادامه داد: محتوای آموزشی این کلاس ها مجموعه ای از فعالیت های یاد دهی- یادگیری زبان آموزی است که بر تسلط نسبی کودکان به زبان فارسی به ویژه کلمات و مفاهیمی که در پایه اول دبستان مورد استفاده قرار می گیرد می افزاید.

محمد جعفر اسدی برازجانی گفت: در مناطق محروم خیلی از نو‌آموزان با زبان فارسی آشنایی ندارند لذا یک دوره یک ماه زبان‌آموزی در قالب برنامه پیش‌دبستانی برای آنها برگزار می‌شود.‌

وی تصریح کرد: آموزش و فراگرفتن زبان فارسی در این دوره‌ها از استرس و اضطراب آنها می‌کاهد.بسیاری از کودکان و نوآموزان از توانایی بالای یادگیری برخوردارند و می‌توانند به سرعت زبان فارسی را بدون اضطراب فرا بگیرند .

اسدی ادامه داد: این دوره‌ها به دلیل آنکه بعد درسی در آن مطرح نیست نوآموز با میل و رغبت فراوان در این کلاس‌ها شرکت می‌کند.

وی اظهار داشت: زبان اول کودک بخشی از هویت شخصی، اجتماعی و فرهنگی او را تشکیل می‌دهد اما براساس آنچه که اصل 15 قانون اساسی بر آن تاکید دارد زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است و همین اصل لزوم آموزش زبان فارسی به کودکان دو زبانه را قوت می‌بخشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار