در گفت‌وگو با پانا

سخنگوی سازمان غذا و دارو: موج افزایش قیمت دارو نداریم

جهانپور: افزایش قیمت دارو از نرخ تورم سال گذشته هم پایین‌تر است

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه قیمت داروها افزایش نمی‌یابد، درباره موضوع دپوی دارو از سوی سودجویان گفت این اقدام تخلف محسوب می‌شود و گزارش‌هایی که در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد از طریق مراجع ذی صلاح رسیدگی می‌شود.

کد مطلب: ۸۵۵۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی سازمان غذا و دارو: موج افزایش قیمت دارو نداریم

کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با پانا درباره موج افزایش قیمت دارو در صورت تشدید تحریم‌ها از 13 آبان گفت: در وضع فعلی موج افزایش قیمت دارو نداریم و در آینده هم موج افزایش قیمت دارو نخواهیم داشت. قیمت‌گذاری دارو بر مبنای ارز دولتی انجام می‌شود و ارز دولتی نیز به حوزه دارو تخصیص پیدا کرده است. افزایش قیمت دارو حتی از نرخ تورم سال گذشته پایین‌تر است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره نایاب بودن برخی داروها در داروخانه‌ها توضیح داد: برای برخی اقلام دارویی با توجه به افزایش میزان درخواست و احتمال قاچاق و مشکلاتی ناشی از ارزان بودن دارو در بازار دچار کمبود شده‌ایم. همچنین در برخی از اقلام دارویی مانند وارفارین محدودیت عرضه وجود دارد زیرا ذخیره این داروها فقط تا 4 ماه آینده پاسخگوی نیاز بیماران خواهد بود بنابراین توزیع این داروها در داروخانه‌های منتخب انجام می‌شود. بنابراین کمبود برخی داروها به معنای این نیست که در بازار وجود ندارد بلکه در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود هر چند که برای بیماران زحمت دارد.

وی درباره نظارت و پیشگیری از دپوی دارو از سوی محتکران گفت: ممکن است بخشی از دپوی دارو از سوی مصرف‌کنندگان صورت بگیرد و بخشی هم از سوی حلقه‌های مربوط به زنجیره تولیدکننده دارو باشد. درباره 300 قلم داروی گران‌قیمت از صفر تا 100 تولید و عرضه به بیمار از طریق سامانه نظارت سازمان غذا و دارو نظارت می‌کنیم، مابقی داروها نیز در زنجیره توزیع قابل رصد هستند اما ممکن است در داروخانه موجود نباشد و اگر در این زمینه گزارشی به دست ما برسد، پیگیری خواهد شد.

جهانپور تصریح کرد: شاید در حوزه دارو به صورت حاد در کوتاه مدت مشکلاتی داشته باشیم اما با توجه به اینکه ارز دولتی به دارو تخصیص می‌یابد، در درازمدت نگران تأمین دارو نیستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار