میراث فرهنگی ناملموس ریشه در هویت و دیدگاه هرقوم و تمدن دارد

کاشان ( پانا) - رییس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد گفت: میراث فرهنگی ناملموس از دستاوردهای معنوی هر قوم و تمدن محسوب می شود که به نوعی ریشه در هویت و دیدگاه آنها دارد و از اینرو ثبت آثار در فهرست ملی ، ماندگاری و حفظ آنها در ارتباط با روح و هویت مردم آن منطقه است.

کد مطلب: ۸۵۵۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
میراث فرهنگی ناملموس ریشه در هویت و دیدگاه هرقوم و تمدن دارد

زهرا ساروخانی در تالار سردار شهید راحمی اظهار کرد: با ثبت میراث معنوی و حمایت از فرهنگهای گوناگون و توجه به آنها در مناطق و شهرهای مختلف می توان در مقابل یکسان سازی فرهنگها ایستادگی کرد و و از هویت فرهنگی، بومی و محلی و در نهایت از هویت ملی، حفاظت کرد.

وی تصریح کرد: مهمترین دستاورد ثبت آثار در فهرست میراث ملی، حفاظت و ترویج فرامحلی و منطقه ای اثر و مصونیت آن از تغییر و تحریف مراسم در طول زمان و تغییر نسلها است .نویسنده کتاب سفال و باستان شناسی کاشان گفت: پرونده های ثبت 12 اثر ملموس و ناملموس نوش آباد در شورای ثبت استان اصفهان تایید شده و مستند نگاری پرونده پخت حلوا، دوخت عروسک ، زنگ حیدری و منبرهای توی ده و بالاده در دست اقدام است.

ساروخانی گفت: در نوش آباد، هنرها و آیین های متعددی هست که قابلیت ثبت در فهرست جهانی را دارد که از جمله آنها تعزیه این شهر است که امیدواریم در پرونده ثبت تعزیه کشور پیگیری شود.

ساروخانی تاکید کرد: با این پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی، وظیفه همه ماست تا در پاسداشت رسم های معنوی و حفاظت از اصالت آنها پیشقدم شویم که برگزاری این مراسم بیانگر اهمیت و جایگاه میراث فرهنگی در زندگی جامعه امروزی است.

به گزارش پانا، رونمایی از سند ثبت آیین های کتل و سقاخوانی نوش آباد با حضور مسوولا ن میراث فرهنگی و پژوهشگران حوزه ادبیات آیینی همراه با تجلیل از پیرغلامان حسینی در تالار علامه محمد زمان نوش آبادی برگزار شد. آیین های کتل و سقاخوانی که در پاسداشت محرم در شهر تاریخی نوش آباد برگزار می شود با شماره های 1333 و 1334 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

آیین های سنتی نوش آباد در پاسداشت حماسه حسینی، علاوه بر سقاخوانی، شامل پنجه بندی حسینیه در نخستین روز محرم، طوغ برداری ،کُتَل و کشته برداری در روز عاشورا ،خیمه کوبی در عصر هشتم و خیمه برداری در عصر یازدهم محرم نیز هست که در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار