در گفت‌وگو با پانا بررسی شد

چرا چرخه تصفیه فاضلاب ناقص است

تهران (پانا) - یک کارشناس مسایل زیست محیطی با هشدار برای ورود فاضلاب به منابع آب زیرزمینی در کشور می‌گوید توسعه شبکه فاضلاب یکی از اقداماتی است که باید برای پیشگیری از ورود فاضلاب به آب‌های زیرزمینی انجام شود اما این موضوع با کندی صورت می‌گیرد.

کد مطلب: ۸۵۲۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد
چرا چرخه تصفیه فاضلاب ناقص است

حسین محمدی، کارشناس مسایل زیست‌محیطی، در گفت‌وگو با پانا درباره ضرورت مدیریت فاضلاب در کشور اظهار کرد: طبق قانون مدیریت پسماند اعم از جمع آوری و دفع پسماند و مدیریت شیرابه‌های پسماندها بر عهده شهرداری‌ و نظارت بر این فرایند بر عهده سازمان محیط زیست قرار دارد اما استانداردهای مدیریت پسماند در کشور به‌خوبی رعایت نمی‌شود.

این کارشناس مسایل زیست محیطی افزود: وظیفه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب‌ها نیز برعهده وزارت نیرو است و بازهم وظیفه نظارتی آن بر عهده سازمان محیط زیست قرار دارد اما چرخه تصفیه فاضلاب و مدیریت آن نواقصی دارد که موجب وارد شدن آسیب‌های جدی به محیط زیست و منابع آبی زیرزمینی شده است.

وی با تأکید بر اینکه آلودگی ناشی از عدم مدیریت فاضلاب و پسماند سلامت ما را به خطر می‌‌اندازد، تصریح کرد: با توجه به اینکه آب‌های سطحی منابع اصلی تامین‌کننده آب برای مصارف خانگی، شهری، کشاورزی و صنعتی را تشکیل می‌دهند، آلودگی این منابع از سوی انواع آلاینده‌ها همچون پساب‌های صنعتی، کشاورزی، شهری و خانگی اثرات جبران‌ناپذیری بر منابع آبی وارد می‌کند و از طرفی سلامت و بهداشت جوامع را به خطر می‌اندازد.

محمدی افزود: علی‌رغم اینکه برنامه دولت در حوزه مدیریت پساب خوب است اما وقتی فاضلاب تصفیه می‌شود این آب در طبیعت رها می‌شود و مجددا با فاضلاب مخلوط می‌شود و این یعنی مدیریت پساب صورت نمی‌گیرد. وزارت نیرو باید برای مدیریت پساب به صورت جدی ورود کند. شاهدیم که در اکثر مناطق کشور فاضلاب‌ها به منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند و اگر برای فاضلاب‌ها و نفوذ آن به سفره‌های زیرزمینی اقدامی نشود به‌طور حتم در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

توسعه شبکه فاضلاب در کشور به کندی صورت می‌گیرد

وی اضافه کرد: یکی از اقداماتی که باید برای پیشگیری از ورود فاضلاب به آب‌های زیرزمینی انجام شود، تکمیل شبکه فاضلاب شهری است. این در حالی است که توسعه شبکه فاضلاب به کندی صورت می‌گیرد در صورتی که باید طبق برنامه ششم توسعه، 25 درصد به شبکه فاضلاب کشور افزوده شود اما به دلیل کمبود اعتبار توسعه شبکه فاضلاب به کندی صورت می‌گیرد.

70 درصد فاضلاب کلانشهر تهران تصفیه نمی‌شود

محمدی در ادامه با بیان اینکه ۷۰‌ درصد فاضلاب کلانشهری همچون تهران تصفیه نمی‌شود، گفت: بر اساس طرح جامع فاضلاب تهران قرار بود در شهر تهران و مجموعه اطراف آن شبکه‌‌گذاری فاضلاب انجام شود اما هنوز این شبکه در پایتخت تکمیل نشده است.

این کارشناس مسایل زیست‌محیطی با اشاره به اهمیت نقش نظارتی سازمان محیط زیست بر مدیریت فاضلاب و پساب‌ها گفت: سازمان محیط زیست در مراکز پایش، نمونه‌برداری مستمر از واحدهای صنعتی و تصفیه‌خانه را انجام می‌دهد و اگر خارج از استاندارد بودن میزان کیفیت فاضلاب این واحد را نشان دهد، به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.

پیشتر علی‌محمد شاعری، عضو کمیسیون کشاورزی، مجلس گفته بود که وزارت نیرو تاکنون در کل کشور، حدود 40 درصد تصفیه و بازچرخانی شبکه‌های فاضلاب را عملی کرده است و 60 درصد آن هنوز به اجرا در نیامده است و حدوداً 80 درصد فاضلاب شهری کشور بدون تصفیه، وارد آب‌های زیر زمینی می‌شود و باعث آلودگی آب و خاک می‌شود و نتیجه آن بروز انواع بیماری‌ها و به خطر افتادن سلامت و بهداشت جامعه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار