واکنش قاسمی به پخش فیلم علیه ظریف در مجلس: تاریخ قضاوت خواهد کرد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به پخش فیلمی در جلسه علنی روز گذشته مجلس علیه وزیر امور خارجه و برجام، متذکر شد که این بار اول نیست این قبیل اتفاقات رخ می‌دهد و احتمالا بار آخر نیز نخواهد بود ولی تاریخ به خوبی این جریان‌ها را قضاوت خواهد کرد.

کد مطلب: ۸۵۰۸۲۰
لینک کوتاه کپی شد
واکنش قاسمی به پخش فیلم علیه ظریف در مجلس: تاریخ قضاوت خواهد کرد

بهرام قاسمی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به نشست روز جمعه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه که با حضور روسای جمهوری هر سه کشور در تهران برگزار می‌شود، اظهار کرد: «این چندمین نشست سران در راستای استانه است و توقع اینکه در یک نشست به طور کامل همه موضوعات حل‌وفصل شود بعید است اما همانگونه که روند استانه طی دوران گذشته نشان داده روندی موفق و تنها روند موجود است و فطعا نشست سران در تهران می‌تواند در ادامه مسیر قبلی مساعدت کند به برداشتن گامهای بیشتر با هدف مبارزه با تروریسم و بازگشت صلح باشد و امیدوارم این اجلاس بتواند اجلاس موفقی برای بازگشت صلح به سوریه باشد.»

او در ادامه درباره فیلم پخش شده روز گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی که محتویات آن علیه وزیر امورخارجه و توافق برجام بود نیز گفت: «فکر می‌کنم جامعه ما جامعه روشن‌بینی است و مردم شناخت خوبی از روند تحولات و برخورد مسئولان دارند و خوب و بد و راستی و ناراستی را چه در حوزه دولتی و غیر دولتی تشخیص می‌دهند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: «مردم در نهایت قضاوت خواهند کرد و فکر می‌کنم این اخبار نمی‌تواند تاثیری در قضاوت مردم از وزارت خارجه داشته باشد. این موارد، مسائل جدیدی نیست ولی عداوت شخصی و داوری دامن می‌زند ولی به طور کلی این اتهامات و رفتارها اولین بار نیست و آخرین بار نیز نخواهد بود.»

قاسمی تصریح کرد: «با توجه به ماهیت وزارت امور خارجه ممکن است برخی افراد برخی سیاست‌ها را نپسندند و ایراد بگیرند که جای نگرانی هم نیست. ما هم به عنوان وزارت امور خارجه در حد نیاز و مصالح کشور سعی می‌کنیم پاسخگو باشیم البته گاهی اوقات هم به دلیل منافع کشور مجبور به سکوت هستیم و با کمال میل این سکوت را می‌پذیریم اما تاریخ قضاوت خود را خواهد داشت.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان متذکر شد: «این رفتارها می‌تواند‌ تاثیر خود را در سیاست خارجی داشته باشد. در جهان امروز سایر دولت‌ها نیز هم مسائل ایران را رصد می‌کنند و احتمالا حدس و گمان خود را از این جریان‌ها خواهند داشت.»

قاسمی درباره رایزنی‌ها با اروپا بیان کرد: «در بحث همکاری‌های آتی میان ایران و اتحادیه اروپا چند ماهی است آمد وشد وجود دارد، پیشنهادهایی ارائه شده و در اروپا این پیشنهادها در حال بررسی است اما آنگونه که باید و شاید و انتظار ما بوده به مرحله نهایی نرسیدیم. امیدوارم در زمان باقی مانده بتوانیم به ننیجه برسیم امیدواریم اروپا بتواند از این آزمون سربلند بیرون بیاید و نقش تاریخی خود را ایفا کرده و تضمین‌های مورد نظر ایران را تامین کند.»

او ادامه داد: «ما در مورد سیستم مالی، سرمایه‌گذاری و موضوعاتی که در حوزه اقتصادی جا می‌گیرد تبادل نظر کردیم اما از ارائه جزییات این مباحث خودداری می‌کنم و باید صبر کنیم برای آینده.»

سفر ظریف به ترکیه به هنگام و مفید بود

قاسمی درباره سفرهای وزیر امور خارجه به پاکستان و ترکیه نیز گفت: «در ادامه سیاست‌خارجی جمهوری اسلامی و در استمرار رایزنی با همسایگان دو سفر به پاکستان و ترکیه داشتیم. سفر به ترکیه در ادامه رایزنی‌های قبلی میان ما و ترکیه بود که این گفت‌و‌گوها وجود داشته و ادامه دارد. موضوعات زیادی بود که باید در حوزه مسائل دو جانبه منطقه و بین‌الملل صحبت می‌کردیم. سفری سازنده مفید و به هنگام بود.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: «سفر به پاکستان اولین سفر در دولت جدید پاکستان بود. وزیر خارجه ایران اولین مقامی بود که در دولت جدید به این کشور سفر کرد که نشانه اهمیت این کشور است. هر آنچه در روابط فی‌‌مابین ائم از اقتصادی و غیر اقتصادی مطرح بود انجام شد. امیدوارم با توجه به جدید بودن دولت شاهذ یک فرآیند جدید باشیم.»

برنامه ظریف در سوریه

او درباره سفر ظریف به سوریه گفت: «امروز ایشان وارد سوریه شدند. ریاست‌جمهوری‌، نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه را می‌بینند و سپس سوریه را ترک خواهند کرد.»

قاسمی درباره اینکه چرا ایران برای اروپا ضرب‌الاجل تعیین نمی‌کند گفت: «اگر به مکانیزم‌های مالی و پولی و بانکی فکر کنیم، می‌بینیم که این موضوعاتی نیست که برای آن ضرب الاجل تعیین کنیم.»

این دیپلمات ایرانی بیان کرد:‌ «تاکید ما به اتحادیه اروپا این است که هر چه سریعتر تکلیف موضوعات باقی مانده‌ای که نتوانستیم درباره آن تفاهم کنیم، روشن کنند. به اروپا هشدارهای لازم را داده‌ایم و انتظار زیادی نخواهیم کشید و باید برنامه‌های خود را بر اساس توان ملی آغاز کنیم و اگر اروپا هر چه زودتر به این همکاری‌ها بپیوندد می‌توانیم همکاری داشته باشیم یا تصمیم ضروری برای جمهوری اسلامی بگیریم.»

ایران در عملیات نظامی دولت سوریه در ادلب حضور مستشاری دارد

او درباره سفر ظریف به سوریه و موضوع بازپس‌گیری ادلب در پاسخ به این سوال که آیا ایران در این عملیات شرکت می‌کند، اظهار کرد: «یکی از موضوعات پیچیده امروز موضوع ادلب است. ادلب به عنوان آخرین نقطه‌ای که سنگر شورشیان تروریسم است و عناصر تروریسم در آن سکنی گزیدند، ایفای نقش می‌کند به همین دلیل دولت سوریه قصد دارد در این تقطه هم به ماجرا و فاجعه پایان دهد.»

قاسمی افزود:‌ «این موضوع عامل دست برخی گروه‌ها و کشورهای حامی تروریست‌ در سوریه شده که با این عملیات فاجعه ایجاد می‌شود اما در نهایت سوریه می‌تواند کشور خود را از تروریست پاک کند. جمهوری اسلامی همچنان در دمشق حضور دارد و در کنار دولت سوریه به کمک‌های مستشاری خود تازمانی که دولت سوریه بخواهد، ادامه خواهد داد. این حضور مستشاری تا کنون برای سوریه مفید بوده است. در سفر امروز وزیر امور خارجه این مباحث و وضع کنونی مورد بحث قرار می‌گیرد.»

نازنین زاغری در مذاکرات سیاسی ایران و انگلیس

او در ادامه درباره درخواست همسر نازنین زاغری از وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار با ظریف نیز بیان کرد: «من بی‌خبرم که پاسخ اقای ظریف به این مسئله چیست. در سفر معاون وزیر امور خارجه انگلستان به تهران که مشابه این گفت‌و‌گوها را با خیلی از کشورهای اروپایی و آسیایی داریم، طیف گسترده‌ای از مسائل دوجانبه، کنسولی، برجام، تحولات منطقه و بین‌المللی مورد گفت و گو قرار گرفت، طرف انگلیسی به موضوع خانم زاغری که به هر حال فردی ایرانی است و ما دو تابعیتی بودن او را نمی‌پذیریم اشاره کرد و طرف ایرانی هم درباره جرائم، محکومیت و وضع ایشان پاسخ‌های لازم را مطرح کرد. ایشان به دلیل مسائل انسان‌دوستانه چند روز آزاد شد که این موضوع مورد تقدیر قرار گرفت.»

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا معاون وزیر امور خارجه انگلیس در تهران با زاغری دیدار کرده است، گفت: «تا جایی که خبر دارم چنین چیزی وجود ندارد.»

قاسمی در ادامه با اشاره به فضاسازی ضد گردشگران عراقی اظهار کرد: «کانون‌های معاند تمام عزم خود را برای تضعیف ایران به غلط جزم کرده‌اند و برای ناکام گذاشتن سیاست‌های ایران در روابط با دیگران به ویژه همسایگان یک جنگ روانی شدیدی را آغاز کرده‌اند. در چند هفته گذشته حداقل ۸ مورد برای تخریب روابط ایران و عراق مطرح شده که باید با هوشمندی به این فضا توجه کرد و اجازه نداد با بازنشر اخبار به این فضا دامن‌ بزند.»

با اروپا صرفا درباره برجام صحبت کردیم

او درباره درخواست برای مذاکره موشکی از سوی اروپا بیان کرد: «موضوعاتی که از این دست از سوی برخی کشورهای اروپایی مطرح می‌شود جدید نیست، در گذشته هم مطرح شده و پاسخ‌های لازم را دریافت کردند. سخنان وزیر امور خارجه فرانسه هم پاسخ لازم را دریافت کرد، در مذاکره با اروپا درباره برجام بعد از خروج امریکا صرفا درباره این همکاری‌ها و مکانیزم‌هایی برای ادامه همکاری‌ها در چارچوب برجام صحبت کرده‌ایم، اظهارنظر مقام‌های اروپایی بوده اما آنها به خوبی از مواضع ایران اطلاع دارند و نحوه پاسخگویی کشورمان به این مسائل را به خوبی می‌دانند.»

با هر دولتی از هر جناحی در عراق همکاری می‌کنیم

قاسمی درباره تحولات عراق در تشکیل کابینه و اینکه ایران متهم می‌شود به نقش در مهره چینی در عراق و تشکیل کابینه جدید این کشور، تصریح کرد: «این اتهامات هر جا مطرح شده تکذیب می‌شود. دروغ و بی‌اساس است و پاسخ لازم را هم به هنگام گرفته است، برای ما استقلال و تمامیت ارضی عراق مهم است. به عنوان کشوری همسایه با مرز طولانی، خواست مردم عراق برای ما اهمیت دارد و هر چه از سوی مرم انتخاب و گزینش شود برای ما مطلوب است و ما با هر دولتی از هر جناح و حزبی همکاری خواهیم کرد.»

او افزود: «ما با عراق همسایه هستیم و باید با هم زندگی کنیم. حق مردم است که انتخاب کنند و سیاست اصولی ما دخالت نکردن در امور داخلی کشورهاست چرا که اجازه نخواهیم داد کسی در امور داخلی ما دخالت کند و این موضوع در چارچوب جنگ روانی است که فکر می‌کنم به نتیجه نیز نخواهد رسید.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره سخنان العبادی و بستن آب رود اروند نیز تصریح کرد: «ما به عنوان یکی از همسایگان خوب همواره در تعامل با عراق هستیم و موضوعات را در نشست‌هایی که در سطوح مختلف میان دو کشور که حتی گاهی در سفارتخانه‌ها برگزار می‌شوند، دنبال می کنیم و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. در مورد موضوعات خاص هم به وقت آن مذاکره انجام می‌شود.»

او در ادامه با اشاره به نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران بیان کرد: «نشست سران سه کشور قدرتمند در ایران ترکیه و سوریه نمی‌تواند به یک موضوع منتهی شود و حتما آخرین تحولات منطقه و بین‌المللی و موضوعاتی که می‌تواند مورد علاقه کشورها باشد، بحث خواهد شد. در گذشته هم چنین روندی وجود داشته است. من ترجیح می‌دهم بعد از نشست صحبت کنیم. موضوعات زیادی مطرح شده و پیشنهادهایی زیادی وجود دارد که امیدوارم مورد بحث قرار گیرد و در برخی موارد به تفاهم بیانجامد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کمیته آب ایران و افغانستان نیز بیان کرد: «موضوعی که میان دو کشور از گذشته مطرح بوده بحث آب هیرمند است و سابقه آن به قبل از انقلاب باز می‌گردد و این موضوع همیشه بین مقام‌های دو کشور مطرح بوده است که به همین دلیل درکنار ۴ کمیته آب تشکیل شد که به بخش پایانی نزدیک است که بتوانیم نتیجه نهایی را مکتوب کرده و به امضای سران دو کشور برسانیم.»

قاسمی تصریح کرد: «آمریکا در سیاست تحریم نیاز دارد که روابط ایران با همسایگان را با فضاسازی دچار چالش کند که با درایت از این وضع عبور می‌کنیم.»

او همچنین درپاسخ به سوالی درباره قطع واردات نفت ایران توسط ژاپن از نیمه سپتامبر ضمن اظهار بی‌اطلاعی تصریح کرد که وزارت نفت می‌تواند به این مسئله پاسخ دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار