همکاری دو خیریه برای حمایت از کودکان کار؛ از کودکی تا بزرگسالی

تهران (پانا) - درست وقتی وضع اقتصادی سخت، بعضی کودکان را مجبور کرده بود در گرمای تابستان به جای اینکه در خانه مشغول بازی و تفریح باشند، در چهارراه‌ها یا کارگاه‌ها درآمد کسب کنند، عده‌ای دور هم جمع شدند تا وضعیت این کودکان بی‌پناه را بررسی کنند.

کد مطلب: ۸۵۰۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد
همکاری دو خیریه برای حمایت از کودکان کار؛ از کودکی تا بزرگسالی

در نشستی که به همت دو خیریه قلب سفید و کارآفرینان آرا شمیران با حضور خبرنگاران برگزار شد، مسئولان این دو موسسه از برنامه‌هایی گفتند که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه در زمینه کودکان کار و خیابان در نظر دارند. این دو موسسه که دو سال است با مجوزهای رسمی به فعالیت مشغولند، هرکدام حدود 200 کودک و خانواده‌هایشان را مورد حمایت قرار می‌دهند.

زهراسادات حسینی، مدیرعامل خیریه قلب سفید با بیان اینکه جامعه هدف این موسسه، کودکان کار منطقه 18 است، گفت: کار کودک به رشد جسمی و روحی بچه‌ها آسیب می‌رساند، ما تلاش می‌کنیم توانمندی‌های این کودکان را افزایش دهیم که بتوانند برای خودشان آینده بهتری متصور شوند. اینکه گفته می‌شود تمام کودکان کار و خیابان اعضای باندهای تکدی‌گری هستند درست نیست، بسیاری از این کودکان در وضع نامناسب اقتصادی زندگی می‌کنند و چاره‌ای جز این ندارند که برای کسب درآمد مشغول کار شوند. این کودکان آنهایی نیستند که سر چهارراه‌ها می‌بینید، کودکان نیازمند با خانواده‌های فقیر معمولا در خانه‌ها یا کارگاه‌ها و کوره‌های آجرپزی فعالیت می‌کنند.

این فعال اجتماعی همچنین افزود: ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که کار را از زندگی این کودکان حذف می‌کنیم بلکه در درجه اول تلاش می‌کنیم فضای کاری آنها را از وضع سخت به وضع بهتر تغییر دهیم مثلا اینکه در کوره‌پزخانه‌ها یا مشاغل کاذب و آسیب‌رسان فعالیت نکنند. در درجه دوم تلاش می‌کنیم برای خانواده‌ این کودکان، حمایت‌های مادی تامین کنیم که کمتر مجبور باشند فرزندشان را سر کار بفرستند، همچین کلاس‌های مختلف روانشناسی، آموزش مهارت‌های زندگی، موسیقی، تئاتر، فوتبال و ... برگزار می‌کنیم.

همچنین مرجان فاضل‌زاده، مسئول خیریه کارآفرینان آرا شمیران درباره فعالیت این موسسه و همکاری با خیریه قلب سفید توضیح داد: نکته‌ای که در مورد کار کودکان معمولا مورد غفلت قرار می‌گیرد این است که آنها تا 18 سالگی مورد حمایت قرار گرفته و بعد از آن رها می‌شوند. این رهاشدگی به آنها آسیب‌های روحی زیادی وارد می‌کند و ممکن است آنها را در معرض خطرهای مختلف اجتماعی قرار بدهد. با توجه به این موضوع، ما در خیریه خودمان تلاش می‌کنیم به کودکان کار و خیابان از 18 تا 30 سالگی توجه نشان داده و با آموزش‌هایی که به آنها ارائه می‌دهیم، حمایت کنیم. این آموزش‌ها شامل حدود 40 رشته می‌شود که این افراد می‌توانند بنا به علاقه و خواستشان یکی از آنها را انتخاب کرده، کارآموزی کنند و بعد یا در همان مراکز کارآموزی مشغول فعالیت شوند یا با رزومه‌ای که به دست می‌آورند در مراکز دیگر کار پیدا کنند.

او با اشاره به اینکه جامعه هدف این موسسه دو گروه هستند، توضیح داد: روش فعالیت ما به این شکل است که با موسسه قلب سفید که کودکان را تا 18 سالگی مورد حمایت قرار می‌دهد همکاری می‌کنیم و آنها این افراد را به ما معرفی می‌کنند، شیوه دیگر هم این است که نوجوانانی را که از سازمان بهزیستی ترخیص می‌شوند تحت پوشش می‌گیریم. فعالیت بهزیستی به این شکل است که کودکان را اعم از دختر و پسر تا 18 سالگی حمایت می‌کند و بعد با مبالغ کمی که به آنها داده می‌شود، باید بروند زندگی مستقل خودشان را شروع کنند. شروع این زندگی مستقل برای اغلب این افراد سخت است و باید حق داد که در 18 سالگی نتوانند زندگی و کار مناسبی برای خودشان پیدا کنند، اینجاست که ما وارد می‌شویم و تلاش می‌کنیم از آنها حمایت کنیم.

فاضل‌زاده در پایان به «جشنواره زنجیره ارزش» اشاره و اظهار کرد: ما در این دو موسسه تلاش می‌کنیم زنجیره‌ای باشیم که در آن، کودکان کار و خیابان در یک مقطع رها نشوند و آنها را به جایی برسانیم که خودشان مولد باشند. ما در پایان این هفته یعنی روزهای 14، 15 و 16 شهریور که همزمان با گرامیداشت روز جهانی خیریه‌هاست، جشنواره زنجیره ارزش را برای نمایش توانمندی‌های مددجویان این دو خیریه برگزار می‌کنیم. این جشنواره با حضور هنرمندان صاحب‌نام هنری و ورزشی در خیابان پاسداران، نبش گلستان یکم، مجموعه تجاری پریس سنتر برگزار می‌شود و از علاقمندان و خیرین دعوت می‌کنیم ما را در این اقدام فرهنگی همراهی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار