نمایندگان کانون‌های صنفی معلمان به وزیر آموزش‌وپرورش چه گفتند؟

تهران (پانا) - نشست نمایندگان کانون‌های صنفی معلمان سراسر کشور با سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش صبح امروز برگزار شد.

کد مطلب: ۸۵۰۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد
نمایندگان کانون‌های صنفی معلمان به وزیر آموزش‌وپرورش چه گفتند؟

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش در این نشست نمایندگانی از کانون‌های صنفی معلمان تهران، اصفهان، کردستان، همدان، خراسان شمالی، زنجان، لرستان، گیلان، آذربایجان شرقی و خوزستان حضور داشتند.

در این جلسه نمایندگان کانون‌های صنفی معلمان مواردی مانند تشکل‌ها و تشکل‌یابی، ضرورت پیگیری امور معلمان بازداشت‌شده، نقد مدیریت آموزش و پرورش، مسائل حقوقی و رفاهی و مسائل کمی و کیفی آموزش و پرورش را مطرح کردند.

در این جلسه مطرح شد که کانون‌های صنفی برای دفاع از حقوق فرهنگیان تشکیل شده‌اند و مجوزهای لازم را بین سال‌های ۷۷تا ۸۷ از وزارت کشور دریافت کرده‌اند، این کانون‌ها دارای شناسنامه و اساسنامه مجوز از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هستند و انتخابات مجمع عمومی جدید را انجام داده‌اند اما پروانه فعالیت‌هایشان از سوی وزارت کشور تمدید نشده است، این کانون‌ها که رابطی بین بدنه فرهنگیان با مسئولان هستند می‌توانند به انتقال افکار و نزدیک‌سازی این افکار به هم کمک کنند و موجب کاهش تنش‌های اجتماعی شوند و در آسیب‌شناسی و ارائه راهکارها به مسئولان کمک کنند.

مسئولان کانون‌های صنفی معلمان تاکید کردند که توقف فعالیت‌های کانون‌ها می‌تواند به انباشتگی مطالبات منجر شود و مشکلات را بهمن‌وار ایجاد کند.

آنها از وزیر آموزش و پرورش خواستند تا ارتباط نزدیک‌تری بین تشکل‌های صنفی و مسئولان ایجاد شود و اعلام کردند که مسئولان آموزش و پرورش را محور توسعه و پیشرفت کشور می‌دانند اما از طرفی برای رسیدن به این هدف گامی بر نمی‌دارند.

اعضای کانون‌های صنفی معلمان خواستار حمایت از کنش‌های صنفی شده و گفتند فعالیت‌های کانون‌ها بر‌اساس قانون اساسی است و این فعالیت‌ها به صورت یک فرصت باید دیده شود که این اتفاق نیافتاده و با وجود قبول دانشی نهادهای اجرایی بر ضرورت وجود تشکل‌های صنفی اما باور عملی به فعالیت‌های نهادهای مدنی نداشته‌ایم و از این موضوع آسیب‌های زیادی دیده‌ایم، در حالی که کانون‌های صنفی تنها نهاد مدنی هستند که از همه قومیت‌ها و مذاهب مختلف و تفکرات سیاسی مختلف یکجا جمع شده‌اند و فقط به مناسبات صنفی می‌پردازند.

آنها با اعلام اینکه ما خود را عضوی از مجموعه آموزش و پرورش می‌دانیم و این وزارت‌خانه را مامن و پناهگاه خود می‌بینیم، گفتند که برخی مسائل به دست وزیر آموزش و پرورش حل می‌شود و به دنبال حل مسائل خارق العاده نیستیم و از وزیر می‌خواهیم تا دولت‌مردان را به این نتیجه برسانند که تا وقتی معیشت معلم حل نشود مشکلات آموزش و پرورش حل نمی‌شود.

اعضای کانون‌ها از وزیر آموزش و پرورش خواستند تا با تمرکز زیاد به حل مشکلات معیشتی معلمان توجه کند چون نمی‌توان بدون حل مشکلات معیشتی معلمان سند تحول بنیادین و سایر موارد تحولی را اجرا کرد.

آنها همچنین خواستار بیرون‌کردن مدیران سیاسی و سیاست‌زده از آموزش و پرورش شدند و اعلام کردند که وجود این مدیران سبب ایجاد نقصان در مدیریت آموزشی شده است.

یکی از اعضای کانون‌های صنفی معلمان در این جلسه گفت: «نامه‌هایی که کانون‌های صنفی برای پیگیری به ادارات می‌زنند به جای ارجاع به واحدهای مربوطه به حراست‌ها ارجاع می‌شود.»

اعضای کانون‌ها خواستند که برای روز جهانی معلم در ۱۳مهر آموزش و پرورش اجازه دهد تا این مراسم‌ها در اداره‌ها برگزار شود و حراست‌ها و ادارات برخورد نکنند و تاکید کردند که از بانوان فقط به صورت ویترینی و تزیینی استفاده نشود.

افزایش سرانه آموزشی به سطح کشورهای منطقه، سختی کار مشکلات معیشتی معلمان و افزایش حقوق و مزایای آنها، درست کردن بیمه تکمیلی معلمان و پرداخت سریع‌تر آن، افزایش نمایندگان معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان، تبعیض‌آمیز بودن حقوق کارمندان دولت به ویژه تفاوت معلمان با کارمندان سایر دستگاه‌ها، پرکارتر شدن معاونت حقوقی در پیگیری مسائل حقوقی معلمان از جمله معلمان زندانی و تشکل‌ها، جلوگیری از پولی‌شدن آموزشی و برخورد با مافیای جانبی مدارس، بومی‌گزینی دانشگاه‌ها و مشکلاتی که برای دانش‌آموزان رتبه برتر درست می‌شود، افزایش سرانه آموزش مناطق کم‌برخوردار، جلوگیری از دخالت نمایندگان مجلس در مناطق و رابطه‌ای شدن کارها و توجه بیشتر به مهارت‌های تخصصی در گزینش معلمان از دیگر مواردی بود که نمایندگان کانون‌های صنفی معلمان در نشست با وزیر آموزش و پرورش خواستار رسیدگی به آنها شدند.

صدور مجوزها و تمدید پروانه‌های کانون‌های صنفی معلمان در انتظار تصمیم مجلس است

در ابتدای نشست نمایندگان کانون صنفی معلمان با وزیر آموزش و پرورش، عادل عبدی، مشاور وزیر آموزش و پرورش به قانون جدید احزاب اشاره کرد و گفت: «در این قانون فعالیت‌های صنفی دیده نشده است و مشکلاتی برای صدور مجوز و تمدید پروانه‌های کانون‌های صنفی از جمله کانون‌های صنفی معلمان به وجود آورده است و به همین دلیل در دو ماه گذشته نمایندگان مجلس طرحی دادند تا کانون‌های صنفی مجددا به ماده ۱۰قانون احزاب برگردند و من هم در این باره به کمیسیون تخصصی مجلس دعوت شدم و توضیحات لازم که چه مشکلاتی برای کانون‌های صنفی ایجاد شده است را دادم.»

او افزود: «این طرح در کمیسیون مجلس تصویب شد و به صحن مجلس فرستاده شده است و امیدواریم با تصویب این قانون مشکل صدور مجوزها و تمدید پروانه‌های کانون‌های صنفی معلمان حل شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار