زیر و بم جلسه سوال از روحانی در مجلس

حاشیه‌های سومین رای منفی مجلس به دولت: استقبال و بدرقه محترمانه در روز بدون افشاگری

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری کشورمان از حدود ساعت 8:20 دقیقه صبح امروز (سه‌شنبه) برای پاسخ به پنج سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی بهارستان حاضر و به تنهایی در مقابل شش نماینده اصولگرای سوال‌کننده ایستاد.

کد مطلب: ۸۴۹۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد
حاشیه‌های سومین رای منفی مجلس به دولت:  استقبال و بدرقه محترمانه در روز بدون افشاگری

لشکر دولتی‌ها در مقابل جایگاه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نشست تا شاهد اظهارات و گفته‌های مخالفان خود باشد. سکوت عجیب بهارستان و یخ‌زدگی نمایندگانی که عادت به فریاد زدن داشتند از مواردی بود که جلب توجه می‌کرد.

نمایندگان سوال‌کننده از رئیس‌‌جمهوری یک به یک به جایگاه هیات رئیسه رفتند و در تشریح سوالات به بیان نقاط ضعف دولت از دیدگاه خود در هفته دولت پرداختند.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان می‌توانستند 5 سوال را از رئیس‌جمهوری مطرح کنند که این اتفاق نیز افتاد و بهارستان‌نشینان حداکثر تعداد سوالات را به مقابل روحانی گذاشتند.

ارز و قاچاق کالا و تحریم‌های بانکی و بیکاری و افسارگسیختگی دلار محورهای سوالات نمایندگان بودند، سوالاتی که پیش از این از وزیر اقتصاد گرفته تا رئیس سازمان برنامه و بودجه بارها و بارها به آن پاسخ داده‌اند ولی گویا اعضا فراکسیون ولائی قصد قانع شدن نداشتند.

پاسخ‌های دفترچه‌ای

از روزها قبل پیش‌بینی می‌شد که باتوجه به حضور رئیس‌جمهوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به نمایندگان، یکی از شلوغ‌ترین روزهای بهارستان رقم بخورد که چنین نیز شد. صف‌های طولانی برای ورود عکاسان و خبرنگاران به بهارستان فضایی جالب را خلق کرده بود و به هر بی‌اطلاعی خبر از اتفاقی ویژه می‌داد.

خبرنگارانی که زودتر وارد بهارستان شدند با دفترچه‌هایی تهیه شده از سوی نهاد ریاست جمهوری که در آن پاسخ‌های خلاصه رئیس‌جمهوری به سوالات آورده شده بود، مواجه شدند. پاسخ‌هایی در دفترچه که کلیات اظهارات روحانی در صحن علنی را تشکیل می‌داد.

دوئل 6 به یک

نخستین نماینده محمد دهقان بود، او سبقه‌ای اصولگرایی دارد و همواره جز نمایندگانی محسوب شده که با اقدامات دولت یا مخالف است یا آن‌ها را ناقص می‌داند.

این عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اتکا به اظهارات اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، درباره مسئله ارز 4200 تومانی و سوء استفاده‌های ایجاد شده درباره آن، خواستار استفاده هرچه بیشتر دولت از نظرات کارشناسی شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان، نیز در اظهارات خود به این مسئله پرداخت و با قسم یادآوری کرد که هیچ اقدامی را بدون کار کارشناسی انجام نمی‌دهد. او همچنین گفت: «در جلسه با اینکه من نظر 100 درصدی و قاطع خود را گرفتم هنگامی که دیدم همه حاضران در آن جلسه مخالف هستند، نظر خود را تغییر دادم.»

محم حسین فرهنگی، دومین نماینده تشریح‌کننده سوال از رئیس‌جمهوری بود. او به مسئله وجود رکود در داخل کشور پرداخت و با یادآوری مسئولیت رئیس‌جمهوری در برابر اقدامات هیات وزیران خواستار توضیح رئیس‌جمهوری شد.

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی سابق و البته اصولگرای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به عنوان سومین سوال‌کننده پشت تریبون رفت و با اشاره به مسئله بیکاری در کشور، با تن صدایی آرام به روحانی از درد خانواده‌ای گفت که پنج فرزند تحصیل کرده بیکار با مدرک دکتری دارد.

رئیس‌جمهوری کشورمان در اظهارات خود با قبول مسائل و مشکلات ایجاد شده در جامعه بر اثر وجود بیکاری، متذکر شد که اگر قرار بود دولت تحت مدیریت او همچون دولت مهرورز عمل کند، نرخ بیکاری حدود 2 برابر وضع فعلی بود.

او بیان کرد: «رقم بیکاری ما 12.1 است که بسیار زیاد است و قابل قبول نیست. خانواده‌های فراوانی هستند که هنوز این مسئله را حس نکرده‌اند و این حرف درست است. اگر دولت یازدهم و دوازدهم مانند دولت دهم و نهم کار می‌کرد امروز رقم بیکاری ما به جای 12 درصد 22 درصد بود. این هنر دولت یازدهم و دوازدهم بود البته در همه این‌ها قوای دیگر از مجلس گرفته تا مابقی قوا همگی کمک کردند.»

حمیدرضا فولادگر، عضو اصولگرای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده‌ای بود که پشت تریبون رفت و از رکود حاکم بر کارخانه‌‌ها و کارگاه‌های تولیدی کشورمان گلایه کرد.

کوروش کرم پور، دیگر نماینده نزدیک به اصولگرایان مجلس شورای اسلامی، بود که پشت تریبون و در مقابل دیدگان دولتی‌ها ضمن اعلام حمایتش از روحانی در دوران انتخابات، خواستار مبارزه جدی دولت با قاچاق کالا شد.

روحانی نیز در زمان اظهارات خود به مسئله نصف شدن نرخ بیکاری در کشور در دوران ریاست جمهوری خود اشاره کرد یادآور شد که اقدامات برای بهبود اوضاع همچنان ادامه داد.

شاید جدی‌ترین مخالف روحانی در مجلس شورای اسلامی که به نطق در جلسه سوال از رئیس‌جمهوری پرداخت، مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای مردم قم بود. او که پیش‌تر با خبر از اعطای 2 هزار و 500 گرین کارت به فرزندان مسئولان در دوران انعقاد توافق برجام بین ایران و قدرت‌های جهانی به توئیتر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا راه‌یافته بود، در اظهارات خود همچون همیشه به روحانی تاخت و آمارها ارائه شده توسط او را متناقض خواند.

روحانی نیز در زمان اظهارات خود به تن صدایی بالاتر نسبت به قبل یادآوری کرد که این آمارها نه توسط او بلکه مرکز آمار کل کشور ارائه می‌شود بنابراین نمی‌توان تهمت دروغ به آن‌ها بست.

فیلمی که پخش نشد

پیش از برگزاری جلسه سوال از رئیس‌جمهوری یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی به پانا گفته بود که اصولگرایان سوال‌کننده از روحانی فیلمی درباره اظهارات او درباره برجام و نرخ ارز تهیه کرده‌اند و قصد دارند با پخش آن فیلم در جلسه سوال از روحانی تناقض‌گویی‌های او را به مردم یادآوری کنند.

مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای قم نیز در بین اظهارات خود دو مرتبه به مسئله تهیه فیلم از سخنان روحانی اشاره کرد و یادآور شد که «چون وقتش گرفته می‌شد، برای پرهیز از اتلاف وقت از پخش فیلم منصرف شده است ولی فیلم هم اکنون در اتاق فرمان موجود است.»

او همچنین گفت که هنگامی که رئیس‌جمهوری به پاستور برگردد این فیلم در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است.

شوخی‌های دو رفیق

حسن روحانی در بین اظهارات خود به بخشی از اظهارات نمایندگان درباره تعامل کم دولت با مجلس شورای اسلامی پرداخت و ضمن تاکید بر لزوم حل این مسئله اظهار کرد: «اگر می‌گویید تعامل دولت با مجلس کم است، مسئله قابل حلی است ولی ما هربار از وزرا می‌ پرسیم که کجایند، می‌گویند در مجلسیم.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در این بین در میان اظهارات روحانی وارد شد و با خنده خطاب به او بیان کرد: «وزرایتان اینجا که نیستند حداقل از آن‌ها بپرسید کجا می‌روند!»

روحانی که از پاسخ لاریجانی به خنده افتاده بود با طعنه ای مستتر خطاب به او گفت: «شما آن بالا نشستید و کمیسیون نمی‌روید، شاید می روند به کمیسیون!»

عصبانیت یک عضو جبهه پایداری

نکته جالب جلسه سوال از رئیس‌جمهوری اینجا بود که نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی به هنگام اظهارات نمایندگان خود آرام و قرار نداشتند. جواد کریمی قدوسی به عنوان یکی از سفت و سخت‌ترین مخالفان رئیس‌جمهوری در صحن علنی مدام مشغول راه رفتن و صحبت همراه با خشم با سایر نمایندگان هم جناح خود بود.

مشخص نشد موضوع عصبانیت جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرا و عضو جبهه پایدارای مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی چیست ولی رایزنی‌های دو ، سه نفره او با حمیدرضا حاجی بابائی، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس به چشم می‌آمد.

کریمی قدوسی نیز چندین بار با عصبانیت به جایگاه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی رفت و با لاریجانی مشغول صحبت شد که به وضوح با بی‌اعتنایی رئیس قوه مقننه مواجه و به جایگاه خود برگشت.

در سمت دیگر بهارستان نیز طیف اصلاح‌طلب مجلس مشغول رایزنی و صحبت با یکدیگر بودند، نوع برگزاری این گفت‌و‌گوها خبر از اهمیت محتوای آن می‌داد ولی هیچ یک از نمایندگان حاضر به افشای موضوع آن نشدند.

شریعتمداری یک قدمی استیضاح

به هنگام صحبت‌های روحانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بر خلاف دقایق ابتدایی که سکوت و یخ‌زدگی عجیبی بر نمایندگان حاکم بود، جنب و جوش خاصی ایجاد شده بود.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده اصولگرای شاهین‌شهر اصفهان در مجلس، برگه به دست مشغول حرکت بین صندلی نمایندگان و جمع‌آوری امضا از آنان بود.

او شب گذشته در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته بود که در صورتی که پاسخ‌های رئیس‌جمهوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قانع کننده نباشد، طرح استیضاح رئیس‌جمهوری را به جریان خواهد انداخت.

با توجه به اظهار نظر فوق او، در نگاه اول به نظر آمد که او مشغول جمع‌آوری امضا علیه رئیس‌جمهوری و برای استیضاح اوست که دقایقی بعد تعدادی از نمایندگان امضاکننده آن نامه اعلام کردند که مسئله استیضاح رئیس‌جمهوری «به هیچ عنوان» مطرح نیست.

این نمایندگان درباره محتویات آن نامه گفتند که استیضاح محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح است.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تایید این مسئله می‌گوید که که دو نامه برای استیضاح وزیر صنعت به هیات رئیسه بهارستان رسیده است که یکی از آن‌ها 58 امضا (جمع آوری‌شده از سوی حاجی دلیگانی) و دیگری 10 امضا دارد.

بر اساس قانون اساسی استیضاح وزرا با 10 امضا قابلیت اعلام وصول در صحن علنی را دارد.

30 روز و 3 باخت

حسن روحانی بعد از پایان پاسخ‌های خود از بهارستان خارج شد ولی بدون واژه‌ای چون «به سلامت» و عصبانیت رئیس مجلس همانند بدرقه رئیس‌جمهوری پیشین، بلکه با احترام کامل نمایندگان و با لبخند و البته دست تکان دادن برای خبرنگاران و عکاسان از صحن علنی خارج شد.

در همان زمان قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، از نامه 22 تن از نمایندگان خبرداد. او درباره محتویات نامه بیان کرد: «نمایندگان با امضا این نامه خواهان رای‌گیری درباره اظهارات رئیس‌جمهوری هستند.»

لاریجانی نیز ضمن اعلام قانونی بودن تقاضای نمایندگان پنج پاسخ روحانی به پنج سوال نمایندگان را به رای گذاشت که در نهایت پاسخ‌های رئیس‌جمهوری کشورمان در یک مورد قانع‌کننده تشخیص داده شد.

نمایندگان با 123 موافق‌، 138 مخالف و 6 رای ممتنع پاسخ‌های رئیس‌جمهوری به سؤال اول درباره کنترل قاچاق کالا و ارز را قانع کننده ندانستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سؤال دوم مبنی بر چرایی استمرار تحریم‌های بانکی را به رای گذاشت که نمایندگان با 137 رای موافق، 130 رای مخالف و 3 رای ممتنع پاسخ‌های رئیس‌جمهوری را قانع‌کننده دانستند.

سؤال سوم درباره نرخ بیکاری در کشورمان نیز به رای نمایندگان گذاشته شد که وکلای ملت با 74 رای موافق، 190 رای مخالف و 8 رای ممتنع اعلام کردند که از پاسخ‌های روحانی قانع نشده‌اند.

در ادامه لاریجانی سؤال چهارم نمایندگان درباره رکود اقتصادی حاکم بر کشور را به رآی گذاشت که بهارستان‌نشینان با 116 رای موافق، 150 مخالف و 6 رای ممتنع باز هم اعلام کردند که از پاسخ‌های رئیس جمهوری قانع نشده‌اند.

در خاتمه سؤال پنجم نمایندگان درباره نرخ ارز و نوسانات بازار آن به رای وکلای ملت گذاشته شد که نمایندگان با 68 رای موافق ، 196 رای مخالف و 8 رای ممتنع پاسخ‌های روحانی در این زمینه را قانع کننده ندانستند.

نکته جالب این بود که هنگام رأی‌گیری برای سؤالات سوم، چهارم و پنجم رایانه مقابل رئیس مجلس شورای اسلامی با مشکل مواجه شده بود و همین مسئله اندکی رای‌گیری را با تأخیر مواجه کرد.

پیش از این و در طول ماه جاری نیز علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای برگزاری جلسه استیضاح خود به بهارستان آمده بود که با 129 رای موافق در مقابل 111 رای مخالف از کار برکنار شده بود.

بعد از او نیز دومینوی استیضاح‌ها گریبان مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد دولت را گرفت و او نیز با 137 رای موافق در مقابل 121 رای موافق با وزارتخانه خیابان صوراسرافیل خداحافظی کرد.

شیرینی بی شیرینی!

مجلس شورای اسلامی در هفته دولت میزبان رئیس‌جمهوری کشورمان بود و انتظار می‌رفت حداقل در این روز مراعات رئیس‌جمهوری را بکند ولی با قانع نشدن از اظهارات رئیس‌جمهوری عملا می‌توان گفت این هفته را به کام روحانی تلخ کرد.

اصولگرایان معتقدند پاسخ‌های رئیس‌جمهوری را بدون جناح‌گیری سیاسی تحلیل کرده و اعلام کرده‌اند که این پاسخ‌ها را قانع‌کننده ندانسته‌اند.

جالب اینکه رئیس‌جمهوری در بین اظهارات خود با خنده خطاب به نمایندگان گفت: «شما ما را به اینجا دعوت کردید و ماهم آمدیم البته هفته دولت است و ما باید شما را دعوت می کردیم حداقل اگر ما دعوت می‌کردیم ما حداقل یک شیرینی به شما می‌دادیم ولی اینجا این خبرها نیست!»

به قوه قضائیه برود یا نرود

حسن روحانی به مجلس آمد و بدون دعوا و درگیری و پخش فیلم و اتهام به برادر رئیس مجلس و همه اتفاقاتی که در روز حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان، افتاد، صحن علنی را ترک کرد. نمایندگان نیز بر اساس رای‌گیری صحن علنی اعلام کردند که پاسخ‌های رئیس‌جمهوری را قانع‌کننده نمی‌دانند.

پیش از این احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به پانا گفته بود در صورتی که نمایندگان از پاسخ‌های رئیس‌جمهوری قانع نشوند، سوال برای بررسی و جرم‌انگاری به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

اما بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با رد این مسئله و یادآوری آئین‌نامه قوه مقننه به پانا می گوید: «در تبصره ماده ۲۱۳ آیین‌نامه آمده است که اگر نمایندگان مجلس از پاسخ‌های رئیس‌جمهوری درباره پاسخ‌های مطروحه قانع نشدند، اگر موضوع مربوط به نقض یا استنکاف از قانون باشد به قوه قضاییه ارجاع می‌شود، پس هنوز بحث قوه قضاییه مطرح نیست.»

او ادامه می‌دهد: «برای این موضوع معاونت تقنینی و حقوق‌دانان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون حقوقی باید تطابق‌های لازم با قوانین مختلف را بدهند تا مشخص شود تخلف یا استنکافی صورت گرفته یا خیر. قوانینی همچون برنامه توسعه، قانون مربوط به کسب‌وکار، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مواردی دیگر باید بررسی و تطبیق داده شود و بعد جمع‌بندی به هیات رئیسه ارائه شود. اگر هیات رئیسه به جمع‌بندی رسید آن موضوع به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد.»

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: «ارجاع سوال رئیس‌جمهوری به قوه قضاییه منوط به نظر و جمع‌بندی حقوقی مجلس شورای اسلامی و هیات رئیسه است. کار از امروز توسط نمایندگان سوال‌کننده و حقوق‌دانان شروع شده تا تطابق‌های لازم داده شود و نظرشان را به هیات رئیسه بدهند. اگر نظر آن بود در هر یک از سوالات از قانون استنکاف شده و یا قانون نقض شده باشد آنگاه سوال به قوه قضاییه می‌رود.»

نعمتی متذکر می‌شود: «اگر سوال به قوه قضاییه رفت دیگر بحث جرم‌انگاری مطرح است آنجا باید قضات موضوع را بررسی کنند و دیگر موضوع ارتباطی با مجلس شورای اسلامی ندارد.»

او درباره زمان احتمالی اعلام نتیجه از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز میگوید: «خود سوال از رئیس‌جمهوری بیش از 3 ماه به طول انجامید و این مسئله نیز زمان‌بر است.»

بدین ترتیب و با درنظرگیری رابطه دوستانه بین رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهوری و جو دوستانه حاکم بر بهارستان به نظر می‌رسد سوالاتی که نمایندگان را قانع نکرده است به قوه قضائیه ارسال نخواهد شد ضمن انکه متن سوالات نمایندگان نیز چندان استنکاف از قوانین موضوعه کشور را نشان نمی‌دهد.

روزی بدون افشاگری

روحانی به عنوان عالی‌ترین مقام منتخب مردم برای پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس شورای اسلامی آمد و نشان داد می‌توان با پاسخگوئی، اتحاد بین قوا در کشور را افزایش داد ولی نکته اینجاست که تا پیش از حضور روحانی در مجلس همگان بر اساس اظهارات شخص روحانی و نمایندگان انتظار افشاگری را داشتند ولی عملا چنین نشد.

روحانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی دست به افشاگری و مچ‌گیری نزد بلکه دست دوستی به سوی نمایندگان دراز کرد و از آنان خواست برای حل مشکلات مردم همه به هم فارغ از جناح‌گیری‌های سیاسی کمک کنند.

او گفت که می‌داند عده‌ای در مجلس مخالف دولت هستند که عیبی هم ندارد ولی امروز مسئله مردم مطرح است بنابراین باید با اتحاد و همراهی در جهت بهبود وضع مردم گام برداشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار