در نشست خبری سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شد

گرایش جوانان از مخدر شیشه به گل و ماری‌جوانا

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر : بیشترین کشفیات مواد مخدر در چه استان‌هایی است

تهران (پانا) - پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد زنان معتاد در جامعه جهانی ۳۰ تا ۴۰ درصد و در ایران ۸ تا ۱۰ درصد از کل معتادان را تشکیل می‌دهند.

کد مطلب: ۸۴۸۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد
گرایش جوانان از مخدر شیشه به گل و ماری‌جوانا

پرویز افشار در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه در پنج ماهه نخست سال جاری، آمار غیررسمی نشان می‌دهد 37 تن مواد مخدر در کشور کشف شده است که به نسبت مدت مشابه سال گذشته 12 درصد رشد نشان می‌دهد، گفت: در سه ماهه اول امسال، بیشترین کشفیات از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس،‌ تهران، یزد،‌ خراسان رضوی، اصفهان، خراسان جنوبی و گلستان بوده است و سهم سایر استان‌ها از کشفیات مواد مخدر، 42357 کیلوگرم بوده است.

او با اشاره به اینکه در چهار ماهه اول امسال شش هزار و 776 خودرو و سلاح هم از قاچاقچیان مواد مخدر کشف و ضبط شده است، اظهار کرد: در زمینه هرویین، مرفین و تریاک افزایش کشف قابل توجهی داشتیم اما در زمینه حشیش چهار درصد و در زمینه آمفتامین‌ها 18 درصد رشد منفی داشتیم. به نظر می‌رسد به دلیل افزایش قیمت پیش‌سازها، تولید شیشه کمتر شده باشد و به همین دلیل کشفیات قابل توجه نبوده است.

وی با بیان اینکه جوانان بیشتر از شیشه به سمت گل و ماری‌جوانا گرایش پیدا کرده‌اند گفت: میزان مصرف مواد در زنان ایرانی نسبت به جامعه جهانی بسیار پایین است، آمار زنان معتاد در جامعه جهانی ۳۰ تا ۴۰ درصد و در ایران ۸ تا ۱۰ درصد از کل معتادان را تشکیل می‌دهند.

او در عین حال در پاسخ به سوالی درباره فعالیت شلترها گفت: راه‌اندازی این مراکز محدود به تهران نیست و در بافت‌های حاشیه‌ای استان‌های کمتر برخوردار نیز وجود دارند. این مراکز در تهران افزایش داشته‌اند اما آمار آن در استان‌های کمتر برخوردار و مخصوصا بافت‌های حاشیه‌ای شهرها بیشتر بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه این نشست درباره اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر برای ایجاد اشتغال معتادان بهبود یافته گفت: ایجاد اشتغال در جمعیت عادی نیز کار سختی است، این کار در مورد بهبود یافتگان مشکل‌تر است. ما برای این موضوع کمیته اشتغال بهبودیافتگان را ایجاد کرده‌ایم و چندین دستگاه از جمله بهزیستی، وزارت تعاون و کار و همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه فعال هستند. از محل اعتبارات متمرکز ستاد و خیرین توانستیم بیش از ۷۴۰۰ فرصت شغلی برای بهبودیافتگان ایجاد کنیم. سیاست‌گذاری در این حوزه دو برابر شدن این رقم برای امسال است. به جز این مورد تلاش کردیم از ظرفیت تفاهم‌نامه خود با سازمان فنی و حرفه‌ای برای حرفه‌آموزی زندانیان استفاده کنیم به همین منظور سامانه اشتغال و حرفه آموزی بهبودیافتگان را ایجاد کرده‌ایم.

افشار در ادامه با اشاره به فعالیت ۷۴۰۰ مرکز درمان سرپایی اعتیاد با آگونیست، در حوزه‌های دولتی و غیر دولتی، تصریح کرد: ۱۷۰۰۰ معتاد از ۹۰ مرکز سرپناه شبانه که در طول سال برای تامین محل خواب و غذای آنها در نظر گرفته شده است، استفاده می‌کنند. همچنین مراکز تی سی بهزیستی که افراد معتاد بعد از سم زدایی برای بهبودی کامل به این مراکز مراجعه می‌کنند نیز در نظر گرفته شده است. امسال با اراده‌ای که در این زمینه وجود دارد و همچنین مشارکت بخش خصوصی تعداد این مراکز به ۳۰ مورد رسید و حدود ۲۰۰۰ نفر نیز از مداخلات درمانی و پیشگیری استفاده می‌کنند.

افشار با تأکید بر اینکه نوسانات نرخ ارز تاثیری در درمان اعتیاد نگذاشته است، اظهار کرد: نرخ درمان اعتیاد کاملاً مشخص است و توسط شورای عالی رفاه و کمیته تعرفه گذاری هر سال یا هر دو سال افزایشی جزئی یعنی حداکثر تا ۱۰ درصد در تعرفه‌ها دارد . افزایش قیمت مواد باعث حرکت افراد به سمت درمان می‌شود؛ طبق اطلاعاتی که داریم در حال حاضر سالیانه ۹۰۰ هزار تا یک میلیون نفر به مراکز هشتگانه درمان اعتیاد کشور مراجعه می‌کنند و تحت درمان قرار می‌گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار