متن و حاشیه روز خداحافظی کرباسیان با وزارت اقتصاد

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی در روزی که وزارت اقتصاد و دارایی سکان‌دار خود را از دست داد با حواشی، جنجال و البته لابی‌های بسیاری همراه بود، لابی‌هایی بدون صدا ولی موثر.

کد مطلب: ۸۴۸۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد
متن و حاشیه روز خداحافظی کرباسیان با وزارت اقتصاد

مجلس شورای اسلامی از امروز حدود ساعت 8 صبح با دستور بررسی اسیتضاح مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی تشکیل جلسه داد.

کرباسیان که از روز گذشته زمزمه‌های شنیده شده از بهارستان حکایت از ابقایش داشت با اندکی تاخیر در جلسه حاضر شد به طوری که حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نخستین فردی از دولتی‌ها بود که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی شرکت می‌کند.

همچنین مرتضی بانک، مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری نخستین فردی بود که کرباسیان را در این جلسه همراهی می‌کرد.

بعد از حضور وزیر اقتصاد، لشگر دولتی‌ها یکی پس از دیگری در صحن علنی حاضر شد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، معصومه ابتکار، معاون امور بانوان و خانواده رئیس‌جمهوری، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و محمود علوی، وزیر اطلاعات وزیر اقتصاد را در جلسه استیضاح همراهی می‌کردند.

از صبح با اعلام اسامی موافقان استیضاح کرباسیان به نظر نمی‌رسید او روز سختی را در بهارستان داشته باشد. اوضاع برای او آرام و همراه با احترام پیش می‌رفت، درست برعکس آنچه که علی ربیعی، وزیر استیضاح شده کار تجربه کرد.

فارغ از این مسئله از صبح امروز سه فراکسیون امید، مستقلین و ولائیون که سه فراکسیون سیاسی و اصلی بهارستان محسوب می‌شوند، اعلام کرده بودند که با استیضاح کرباسیان مخالفند.

نکته جالب جلسه علنی امروز مجلس تجمع نمایندگان در مقابل جایگاه هیات رئیسه و اطراف صندلی دولتی‌های حاضر در بهارستان بود، فضا به گونه‌ای بود که خبر از لابی‌های بسیار برای ابقا وزیر اقتصاد می‌داد.

الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران که شب گذشته در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر با استیضاح کرباسیان موافقت کرده و گفته بود که اگر او استیضاح نشود یعنی مجلس از وضع اقتصادی کشور راضی است، از صبح امروز بر خلاف نظر و مشی فراکسیون امید حرکت و مسئله استعفا از این فراکسیون را مطرح کرد.

او در همین زمینه با تایید استعفایش می‌گوید: «من انتظار داشتم با توجه به مشکلات اقتصادی مردم فراکسیون امید با استیضاح وزیر اقتصاد همراهی کند که این چنین نشد بنابراین استعفای خود را تقدیم دکتر عارف (رئیس فراکسیون امید) کردم.»

مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود نیز شاهد درگیری‌های جسته گریخته نمایندگان بود. در جالب‌ترین این درگیری‌ها عصبانیت شدید عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان از مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود مشهود بود.

لاهوتی در نطق خود محمد عزیزی، نماینده ابهر را خطاب قرار داد ولی عبدالرضا عزیزی اظهارات او را به خود گرفت و به سمت لاهوتی یورش برد و الفاظی را نیز در وصف او به کار برد که با دخالت محمدعلی وکیلی، نماینده تهران، از تشنج بیشتر در جلسه علنی جلوگیری شد.

جلسه علنی ادامه یافت تا حضرتی پشت تریبون برود، بی‌شک نطق حضرتی در موافقت با استیضاح کرباسیان از موثرترین نطق‌های جلسه علنی امروز مجلس بود، هرچند که پیش از او مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با نطق خود به سود کرباسیان توانسته بود خیال او را از ابقا در وزارتخانه جمع کند ولی در دقیقه 90 همه چیز تغییر کرد.

حضرتی در همین زمینه و در نطق خود بیان کرد: «تورم این ملت را بیچاره کرده است. من نمی‌توانم مشکلات مردم را فدای رفاقت 30 ساله کنم. بسیاری از همکارانم به من گفتند لااقل صحبت نکن. ما وظایف‌مان را در قبال دولت روحانی در سال 92 انجام دادیم و در یک رقابت ناعادلانه و فشرده وی را در پست ریاست جمهوری نشاندیم. در سال 94 ملت مجلسی را انتخاب کردند که مجلس معتدلی است و افسارش مثل مجلس قبل در دست تندروها نیست.»

حضرتی افزود: «موضوع برجام و ارتباط با کشورهای اروپایی و آفریقایی برقرار شد و فضا برای فعالیت اقتصادی در مسیر درست قرار گرفت. در سال 96، مردم با او اتمام حجت کردند و رأی بالاتری به او دادند با این انتظار که مشکلات اقتصادی مردم را بیشتر مورد توجه قرار بدهند اما روحانی نتوانست به این مشکلات توجه کند.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «بیایید به دور از نگاه حزبی و جناحی به عملکرد دولت نگاه کنیم. من از کرباسیان پرسیدم که می‌دانید میانگین تورم در دنیا چقدر است؟ 1.7 درصد. در افغانستان 4 درصد است. آیا تورم 19 درصد برای کشور افتخار است؟ تورمی که پیش‌بینی می‌شود 40 درصد بشود؟ کی باید ستاد فرماندهی جنگ تشکیل شود؟ آ‌ن‌هایی که فقیر بودند بدبخت شدند. ما نمی‌توانیم نسبت به مردم بی‌اعتنا باشیم. وزیر اقتصاد یعنی معمار اقتصاد این کشور. خیلی از کشورها وزیر اقتصادشان معمار وضعیت اقتصادی کشور بود.»

نماینده تهران با بیان اینکه ملت احساس بی‌پناهی می‌کنند، تاکید کرد: «می‌روند مسکن و ارز و طلا می‌خرند نمی‌دانند باید چه کنند. دولت کدام ستاد جنگی را در مقابل اقدامات آمریکا تشکیل داد؟ مردم از کجا ببینند که شما دارید جدی کار می‌کنید؟ نیمه آبان تحریم‌ها شروع می‌شود و هنوز کاری نشده و ما داریم می‌لرزیم. حقش این بود که رئیس‌جمهوری و جهانگیری و نیلی و نهاوندیان و نوبخت و سیف استیضاح می‌شدند، اما ما فقط دستمان به وزیر اقتصاد رسید.»

جوی که اظهارات حضرتی در جلسه علنی مجلس ایجاد کرد فضا را برای کرباسیان تغییر داد و به نظر می‌رسید وزیر اقتصاد نیز این مسئله را احساس کرده است، چرا که در بخش دوم اظهارات خود آنچنان که باید و شاید به دفاع از خود نپرداخت.

نوبت به رای‌گیری رسید، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دولتی‌ها را از صحن بیرون کرد تا رای‌گیری آغاز شود، اخباری که از شمارش آرا به گوش می‌رسید برای همه غیرقابل باور بود.

«کرباسیان افتاد»، این شاه بیت جملات و اظهارات نمایندگان بود. نتیجه شمارش آرا اعلام شد و کرباسیان نیز به ربیعی پیوست و با 137 رای موافق از وزارت اقتصاد خداحافظی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار