رئیس کنفدراسیون صادرات: ممنوع بودن‌های یک‌شبه به صادرات آسیب می‌زند

تهران (پانا) -  رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر ممنوع‌شدن صادرات برخی کالاها، می‌گوید پایدار‌نبودن قوانین و تصمیم‌های یک‌شبه به تولید صادرات محور کشور آسیب می‌رساند.

کد مطلب: ۸۴۸۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کنفدراسیون صادرات: ممنوع بودن‌های یک‌شبه به صادرات آسیب می‌زند

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، محمد لاهوتی درباره تصمیم دولت مبنی بر ممنوع‌شدن صادرات برخی کالاها، اظهار کرد: نقدی که در این زمینه وجود دارد این است که دولت قوانین را رعایت نمی‌کند و به همین دلیل آشفتگی را در بازار دامن می‌زند. هیچ مبنایی بالاتر از قانون نیست و اگر قانون حاکم بر تصمیم‌ها نباشد هیچ تصمیمی نمی‌تواند تاثیر مثبت را داشته باشد.

وی افزود: بر اساس قانون بهبود فضای کسب و کار باید نظرهای بخش خصوصی اخذ و سپس تصمیم‌گیری شود. همچنین براساس قانون رفع موانع تولید، ممنوع‌شدن باید در کمیته ماده ۳ سازمان توسعه تجارت طرح و در شورای اقتصاد تصویب شود و سه ماه بعد از تصویب لازم‌الاجرا است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: از سوی دیگر قانون حقوق مکتسبه را داریم که براساس آن اگر دولت به هر دلیل تصمیم گرفت که شرایط ماده ۳۷ و قانون بهبود فضای کسب و کار را رعایت نکند باید ضرر و زیان تولیدکننده و صادرکننده را پرداخت کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: دولت نه قانون ماده ۳۷ را رعایت کرده است که سه ماه را به صادرکننده زمان بدهد، نه قانون بهبود فضای کسب و کار را رعایت کرده است که از نظرهای بخش خصوصی مطلع شود. همچنین دولت قانون حقوق مکتسبه را رعایت نمی‌کند که ضرر و زیان صادرکننده را پرداخت کند که این سه موضوع مورد نقد جدی قرار دارد.

لاهوتی با بیان اینکه ممنوع‌شدن و محدودبودن در صادرات سم مهلک برای اقتصاد مقاومتی کشور است، گفت: ایجاد مشکل برای صادرات، صادرکننده را در دنیا بدنام می‌کند، این پایدار‌نبودن قوانین موجب ایجاد جو بی‌اعتمادی به تولیدکنندگان ایرانی می‌شود و به تولید صادرات‌محور ما ضرر خواهد زد و در صورتی که تحریم‌ها دوباره برداشته شود امکان اینکه این بازارها را دوباره در دست بگیریم بسیار سخت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دولت اگر نگران خروج برخی کالاها است، روش مقابله ممنوع‌شدن یک شبه نیست بلکه راهکارهایی باید در نظر گرفت که صادرات آسیب نبیند و تنظیم بازار نیز بر هم نخورد.

لاهوتی تصریح کرد: اگر دولت قصد دارد از صادرات کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است جلوگیری کند، در وضع خاص که ارز چند‌نرخی است باید با عوارض صادراتی این کار را انجام دهد و چنانچه برای تنظیم بازار این اقدام را انجام داده است باید واردات را تسهیل کند و از طریق واردات تنظیم بازار را انجام دهد.

رئیس کنفدراسیون صادرات تاکید کرد: اگر دولت در هر صورت تصمیم به ممنوع‌شدن دارد، حداقل باید سه ماه فرجه قانونی را بدهد که تجار توافق‌های قبلی خود را تصفیه کنند چرا که ممنوعیت‌های یک شبه قطعا مورد پسند هیچ طرف تجاری نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار