همه آنچه موافقان استیضاح کرباسیان می‌گویند

حاجی دلیگانی: آقای کرباسیان سفره‌های مردم نامرئی شده است

تهران (پانا) – جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خواستار استیضاح وزیر اقتصاد و امور دارایی دولت هستند در اظهارات خود به نقاط ضعف این وزارتخانه در طول مدت حضور مسعود کرباسیان اشاره کردند.

کد مطلب: ۸۴۸۴۸۷
لینک کوتاه کپی شد
همه آنچه موافقان استیضاح کرباسیان می‌گویند

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نخستین موافق استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی پشت تریبون رفت و در اظهاراتی با اشاره به برنامه ارائه شده توسط او در مرداد ماه گذشته به نمایندگان اظهار کرد: «آقای کرباسیان یادتان هست در مجلس مهار تورم را از دستاوردهای دولت اعلام کردید حالا نگاه کنید که وضعیت تورم در کشور چگونه است.»

او ادامه داد: «آقای کرباسیان شما که وزیر شدید دلار از 3800 تومان به 12 هزار تومان رسید قیمت یک متر مسکن به‌طور متوسط 65 درصد در دوره وزارت شما افزایش پیدا کرد.»

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: «در دوران وزارت شما میزان نقدینگی در کشور به بیشترین حد خود در طول سالهای گذشته رسید و به مبلغی حدود 1.6 ترلیون تومان افزایش پیدا کرد.»

آقای کرباسیان سالی که شما وزیر شدید سکه 1 میلیون و 200 هزار تومان قیمت داشت ولی حالا به بالای 4 میلیون تومان رسید است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: «آقای کرباسیان سفره‌های مردم در دولت وزارت شما از مرحله کوچک شدن گذشت و به مرحله نامرئی شدن رسیده است شما چه وزیر اقتصادی هستید که نقشی در تیم اقتصادی دولت ایفا نمی‌کنید.»

محورهای سؤال از روحانی حاصل ناتوانی آقای کرباسیان است

رحیمی جهان آبادی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در اظهارات خود با اشاره به وضع فعلی اقتصاد کشور با تأکید بر لزوم استیضاح مسعود کرباسیان خاطرنشان کرد: «نه آقای ترامپ و نه دولت آقای روحانی مقصر وضع فعلی کشور نیست. ما مقصریم که پشت این دیوارهای سیمانی صدای مردم را نمی‌شنویم، ما مقصریم که همچنان از برخی از وزرای دولت حمایت می‌کنیم. وزارت اقتصاد به‌وضوح ناتوان از مدیریت اوضاع اقتصادی کشور است.»

او ادامه داد: «این چه مدیریتی است که نه می‌تواند اقتصاد کلان را اداره کند نه می‌تواند زیرمجموعه‌اش را اداره کند و نه در مقابل فسادهای گمرک و سامانه‌هایش بایستد.»

این نماینده عضو فراکسیون امید یادآور شد: «نمایندگان یا نباید وزیر را استیضاح کنند و یا اگر این اقدام را انجام می‌دهند باید بدون نگاه جناحی و حب و بغض شخصی از مردم دفاع کنند. ای کاش این دیوارهای سیمانی اجازه می‌داد درد مردم را بشنوید.»

رحیمی جها‌ن آبادی متذکر شد: «تا کی می‌خواهید مشکلات اقتصادی کشور را به گردن بازار سلیمانیه و ترکمنستان و عراق بی اندازید. آقای کرباسیان محورهای سؤال از رئیس‌جمهوری را بخوانید این‌ها نشان ناتوانی شخص شماست یعنی آقای روحانی که امروز زیر شدیدترین فشارهاست باید ضعف مدیریت اقتصادی شما را پاسخ دهد.»

او ادامه داد: «اقتصاد دولت روحانی بیمار است و شخص آقای کرباسیان مقصر این موضوع است من نمی‌دانم موضع فراکسیون‌ها و جناح‌های سیاسی درباره این استیضاح چیست ولی به‌عنوان یک حامی دولت روحانی می‌گویم که کمر مردم زیر بار این فشارها شکسته است.»

می‌دانید مردم تحت فشار اقتصادی هستند؟

سید هادی بهادری در جایگاه موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: «گلایه‌ای از رئیس‌جمهوری دارم. شأن وزارت اقتصاد در کابینه به هماهنگ‌کننده چند اداره تقلیق پیدا کرده است. ما انتظار داشتیم یک اقتصاددان در راس وزارت اقتصاد می‌بود. به بحث تخصص در این باره توجه نشده ما هر جا از متخصص استفاده نکردیم آسیب دیدیم.»

او افزود: «ما به اقتصاد به اندازه فوتبال بها نمی‌دهیم. آقای رئیس‌جمهوری با وصله و پینه کابینه تشکیل نمی‌شود. اقتصاد کشور تئوری ندارد. وزیر اقتصاد نمی‌تواند سیاست‌های اقتصادی دولت را تبیین کند. آقای کرباسیان شما چرا پیشنهاد ریاست این وزارتخانه را پذیرفتید؟ شما که خودتان گفتید اقتصاد کلان نمی‌دانید، چرا این جایگاه را پذیرفتید؟ چرا در اردیبهشت‌ماه استعفا ندادید؟ چرا حداقل از مردم عذرخواهی نکردید؟»

بهادری بیان کرد: «می‌دانید مردم تحت فشار اقتصادی هستند؟ می‌دانید ریشه بیکاری و گرانی در وزارتخانه شما است؟ می‌دانید واحدهای تولیدی و اصناف ما یا توسط بانک‌ها گرفتار شده‌اند یا توسط اداره دارایی و مالیات شما؟ آیا می‌دانید چه بروکراسی‌هایی در بانک‌های شما حاکم است؟ آیا می‌دانید گمرک شما موجب شده امروز بسیاری از کالاهای تلنبار شده در مبادی گمرکی در حال فاسد شدن هستند؟ آیا می‌دانید قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات در حال انجام است؟»

او ادامه داد: «آیا می‌دانید کسانی که ۴۰ هزار سکه خریده‌اند مالیات نمی‌دهند، ولی یک بقال باید از دارایی‌ خود مالیات بدهد؟ آیا می‌دانید برخی از تولیدکنندگان در زندان هستند؟ آقای کرباسیان شما انسان خوش برخوردی هستید ولی لباس وزارت اقتصاد به تن شما نمی‌آید. نه توان هماهنگی تیم اقتصادی را دارید نه سیاست‌گذاری اقتصادی را بلد هستید. شما می‌توانید مدیر اقتصادی خوبی باشید، ولی وزیر اقتصاد خوبی نیستید.»

بهادری گفت: «از همکاران خواهش می‌کنم با رای به استیضاح بیش از این نگذارید اقتصاد آسیب ببیند تا از نخبگان برای این وزارتخانه استفاده شود هنوز تحریم‌ها آغاز نشده که به این روز افتادیم.»

دختر یکی از مسئولان خودروی ۳۵۰ میلیونی را با ۱۰۰ میلیون تخفیف و با وام چهار درصد دریافت کرده است

هدایت‌الله خادمی از دیگر موافقان استیضاح وزیر اقتصاد، گفت: «آیا وضع اقتصادی مردم را نمی‌بینیم و صدای مستضعفان را نمی‌شنویم؟ چه‌طور است که در این اوضاع بد اقتصادی زندگی توده‌های مردم سخت‌تر و زندگی برخی بهتر و شیرین‌تر می‌شود؟»

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزارت اقتصاد وظیفه خود برای تنظیم سیاست‌های اقتصادی، مالی و هماهنگی آن را انجام نداده، یادآور شد: «متاسفانه این وزارتخانه نه استراتژی برای پیشبرد مسائل کشور داشته و نه برای سازمان‌های تابع برنامه‌ای ارائه کرده است. ضمن این‌که نبود دانش، انگیزه، ناهمگونی مدیریتی و استفاده از مدیران بی‌انگیزه و خسته در راس امور از دیگر معایب این وزارتخانه است.»

خادمی با بیان این که معاون بانک و بیمه و شرکت‌های دولتی در این وزارتخانه بیشتر در سفر خارجی به سر برده وعملکردش خروجی مشخصی نداشته، تصریح کرد: «در بیمه‌ها هم وضعیت خوبی حاکم نیست و ما شاهد صدور بیمه‌نامه برای هواپیمایی آسمان بدون دریافت حق بیمه سنوات قبل و سال جاری بودیم در حالی که این شرکت باید ۲۸ میلیارد تومان خسارت می‌داد.»

او با بیان این‌که شاخص‌های کلان بانکداری رو به نابودی است، تصریح کرد: «بانک‌ها با پول مردم شرکت و هلدینگ تاسیس کردند. آیا وظیفه بانک‌ها این است؟ بانک‌ها چه ربطی به خرید فولاد و پتروشیمی دارند؟»

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی گفت: «دختر یکی از مسئولان خودروی ۳۵۰ میلیونی را با ۱۰۰ میلیون تخفیف به قیمت ۲۵۰ میلیون و با وام چهار درصد دریافت کرده، در حالی که در این مملکت فوق‌ لیسانس‌ها به دنبال نظافتچی بودن هستند. امروز اگر آقای خاوری نیست اما روحیه اشرافیگری او در بدنه مدیران اقتصاد جاری است.»

خادمی با طرح این سوال که فرزند بیست و چند ساله مشاور رئیس‌جمهوری در شرکت زیرمجموعه وزارت اقتصاد چه می‌کند، اظهار کرد: «اختلاس، قاچاق و تخلفات گسترده در گمرک بیداد می‌دهد. در سال‌هایی که آقای کرباسیان در گمرک بود چه گذشت که بازرسی پرده از قاچاق سازمان یافته ۱۵ تریلیون دلاری برداشت و چرا بایگانی گمرک و اسناد سال ۹۲ و ۹۳ آتش گرفت.»

او در پایان وضع بازار ارز را از دیگر نقاط ضعف عملکرد وزیر اقتصاد عنوان کرد و گفت: «گفته می‌شود دولت برای پرداخت بدهی خود دلار را گران می‌کند.»

آقای کرباسیان خودتان استعفا دهید

علی ساری نماینده مردم امل در مجلس شورای اسلامی ضمن گلایه از عملکرد مسعود کرباسیان به‌عنوان وزیر اقتصاد و دارایی اظهار کرد: «شاید کسی فکر نمی‌کرد به دلیل بدعهدی ایالات متحده این چنین مشکلات در کشور حاکم شود آقای کرباسیان شما موظف بودید اقتصاد را چنان اداره کنید که کشور با تحریم‌ها به هم نریزد.»

او ادامه داد: «آقای وزیر شما در یک سال گذشته تنها دو بار در جلسات مهم و کلیدی شورای پول و اعتبار شرکت کرده‌اید آقایان نماینده ایا چنین فردی شایسته وزارت است.»

او با اشاره به نامه‌ای که کرباسیان بعد از اعلام وصول استیضاحش نوشت گفت: «شما در این نامه گفته‌اید که در مجلس از واگذاری‌ها و خصوصی سازی‌هایتان صحبت خواهید کرد آقای کرباسیان بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی دوران شما فروختن بیمه البرز بوده است ولی زمانی که دیدید انتقادها به این مسئله بالا گرفته باز هم حاضر نشدید نام خریدار را اعلام کنید.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی متذکر شد: «آقای کرباسیان شما را انسان متشخصی می‌دانم ولی آگاه هستم که از شاخص‌های اقتصادی و آمارهای نزولی اقتصاد کشور چیزی نمی‌دانید پس بهتر است خودتان استعفا دهید.»

ساری اظهار کرد: «آقای سیف، رئیس کل قبلی بانک مرکزی به‌ حق برکنار شد شما هم باید برکنار شوید چرا که مجلس برنمی تابد افرادی بر مسند قدرت بنشینند که به کشور آسیب می‌زنند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خاتمه تصریح کرد: «آقای وزیر اقتصاد شما در مصاحبه‌ای گفتید که دلار 4200 تومانی در کشور فراوان است بگویید برای چه کسانی موجود است. شما می‌دانید با همین ماجرای ارزی چند هزار نفر را به خاک سیاه نشاندید. تورم را دو رقمی کردید آن وقت راه افتاده‌اید و از واردکننده ما به التفاوت می‌گیرید.»

حقش این بود که روحانی را استیضاح می‌کردیم

الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان اظهار کرد: «امروز روز سختی برای مجلس است. می‌خواهد تصمیم بزرگی بگیرد. برای خود من هم روز سختی است. سخت‌ترین تصمیم امروز بود که اولا استیضاح وزیر را امضا کردم که حدود 30 سال است با هم دوست هستیم. استیضاح یک رفیق برای من سخت بود.»

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به تلاش‌ها برای رایزنی و پس گرفتن امضای خود، عنوان کرد: «علاوه بر این به خاطر قدرت و لابی قوی وزیر که باید به جای ظریف او را معرفی کنیم، از داخل و خارج مجلس به من رجوع کردند و از من خواهش کردند که امضایت را پس بگیر. پاسخ منفی به آن‌ها هم برای من سخت بود. بعضی‌ها به من گفتند اگر امضایت را پس نگیری تا ابد رابطه دوستی‌شان را با من قطع خواهند کرد.»

او ادامه داد: «موضوع استیضاح و برنامه اقتصادی دولت به گونه‌ای چرخیده که امروز ما با مردم مواجهیم، با مردم اقشار پایین که نابود شدند و پوستشان کنده شد و از بین رفتند.»

حضرتی با تاکید بر برگزاری منظم جلسات مردمی خود تاکید کرد: «من برای اینکه در جریان مشکلات مردم قرار بگیرم با 250 نفر از مردم دیدار کردم که همه نالان و گریان بودند و من جوابی برایشان نداشتم.»

او با اشاره به وضعیت اقتصادی نامناسب مردم در کشور گفت: «تورم این ملت را بیچاره کرده است. من نمی‌توانم مشکلات مردم را فدای رفاقت 30 ساله کنم.»

این نماینده مجلس با تاکید بر حمایت خود از دولت بیان کرد: «بسیاری از همکارانم به من گفتند لااقل صحبت نکن. ما وظایف‌مان را در قبال دولت روحانی در سال 92 انجام دادیم و در یک رقابت ناعادلانه و فشرده وی را در پست ریاست جمهوری نشاندیم. در سال 94 ملت مجلسی را انتخاب کردند که مجلس معتدلی است و افسارش مثل مجلس قبل در دست تندروها نیست.»

حضرتی با بیان اینکه روحانی در دوره اول خوب عمل کرد، تاکید کرد: «موضوع برجام و ارتباط با کشورهای اروپایی و آفریقایی برقرار شد و فضا برای فعالیت اقتصادی در مسیر درست قرار گرفت. در سال 96، مردم با او اتمام حجت کردند و رأی بالاتری به او دادند با این انتظار که مشکلات اقتصادی مردم را بیشتر مورد توجه قرار بدهند اما روحانی نتوانست به این مشکلات توجه کند.»

او با اشاره به این موضوع که روحانی لحظه به لحظه عقب نشست و یأس بر این ملت نشست، گفت: «بیایید به دور از نگاه حزبی و جناحی به عملکرد دولت نگاه کنیم.»

حضرتی افزود: «من از کرباسیان پرسیدم که می‌دانید میانگین تورم در دنیا چقدر است؟ 1.7 درصد. در افغانستان 4 درصد است. آیا تورم 19 درصد برای کشور افتخار است؟ تورمی که پیش‌بینی می‌شود 40 درصد بشود؟»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان یادآور شد: «کی باید ستاد فرماندهی جنگ تشکیل شود؟ آ‌ن‌هایی که فقیر بودند بدبخت شدند. ما نمی‌توانیم نسبت به مردم بی‌اعتنا باشیم. وزیر اقتصاد یعنی معمار اقتصاد این کشور. خیلی از کشورها وزیر اقتصادشان معمار وضع اقتصادی کشور بود.»

نماینده تهران با بیان اینکه ملت احساس بی‌پناهی می‌کنند، تاکید کرد: «می‌روند مسکن و ارز و طلا می‌خرند نمی‌دانند باید چه کنند. دولت کدام ستاد جنگی را تشکیل داد در مقابل اقدامات آمریکا؟ مردم از کجا ببینند که شما دارید جدی کار می‌کنید؟»

حضرتی با بیان اینکه ما بدبخت سوء تدبیرها هستیم، گفت: «نیمه آبان تحریم‌ها شروع می‌شود و هنوز کاری نشده و ما داریم می‌لرزیم.»

او با تاکید بر این موضوع که در رفتار دولتمردان ما و قوه‌قضاییه آمادگی برای جنگ تمام عیار دیده نمی‌شود، بیان کرد: «حقش این بود که رئیس‌جمهوری و جهانگیری و نیلی و نهاوندیان و نوبخت و سیف استیضاح می‌شدند، اما ما فقط دستمان به وزیر اقتصاد رسید.»

ناتوانی تیم اقتصادی در مدیریت بحران های جامعه

همچنین مهرداد لاهوتی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان استیضاح وزیر اقتصاد به عنوان موافق استیضاح گفت: «من شخصیت حقیقی آقای کرباسیان را بسیار قابل احترام می‌دانم، اما به دلیل رسالت ملی و دغدغه‌ها باید با استیضاح موافقت می‌کردم.»

او در ادامه خطاب به پزشکیان گفت: «من در صداقت، پاکی و درستی شما شک ندارم و ارادتمند شما هستم، ولی در طول همین ۴۰ سال ما همه مسائل اقتصادی را به دشمن گره زدیم. البته ما مدیران دولتی را مدیران خوبی می‌دانیم ولی در وضع بحرانی که دنیا علیه ما اتاق جنگ تشکیل داده باید ما هم تیم‌مان مشخص شود در حالی که من تیم اقتصادی فعلی را یک تیم قوی نمی‌دانم.»

لاهوتی ادامه داد: «از شهریورماه ۹۶ تا شهریورماه ۹۷ تورم نقطه به نقطه ۴.۹ بوده و معنایش این است که تورم به ۶۰ درصد می‌رسد.»

او بی‌ثباتی در بازار ارز را از دیگر نقاط ضعف اقتصاد عنوان و اظهار کرد: «۲۰ هزار میلیارد تومان به جیب افرادی ریخته شده که ثبت سفارش کرده‌اند. همچنین ۱۸۰ میلیون دلار در یکی از استان‌های غربی ثبت سفارش انجام شده است.»

لاهوتی با طرح این سوال که آیا ۱۲.۵ میلیارد دلار قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات صورت گرفته یا توسط کولبران قاچاق شده است، افزود: «از ۶۸۰۰ خودرویی که در زمان هک شدن سایت ثبت شده‌اند ۱۰۰۰ خودرو از گمرکات شما ترخیص شده است.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: «وزیر اقتصاد باید به عنوان رئیس مجمع بانک‌ها نابه‌سامانی در بانک‌ها را پاسخ‌گو باشد، همه ما معتقدیم مالیات راهی است که کشور از این راه اداره می‌شود و همه باید به دولت کمک کنیم ولی مالیات بر ارزش افزوده به طور مضاعف وصول می‌شود. شما یک بار از تولیدکننده، یک بار از مصرف‌کننده و یک بار از عمده فروش مالیات می‌گیرید و انتظار دارید تولیدکننده قدرت رقابت با کالای خارجی داشته باشد.»

لاهوتی با بیان این که تیم اقتصادی دولت نمی‌تواند بحران به وجود آمده را مدیریت کند، اضافه کرد: «وزیر اقتصاد مسئولیت مستقیم واگذاری اموال دولت را دارد و باید در این رابطه هم پاسخگو باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار