در گفت‌وگو با پانا

لیلا ارشد، تحلیلگر مسائل اجتماعی:‌ فاصله کارتن‌خوابی و اعتیاد به 5 سال رسیده است

وضع اقتصادی نامناسب، آمار اچ. آی. وی را افزایش می‌دهد

تهران (پانا) – لیلا ارشد، فعال اجتماعی می‌گوید که مسائل اقتصادی، تاثیر مستقیمی بر آسیب‌های اجتماعی دارد و هرچه گرانی‌ها بیشتر شود، باید منتظر ناهنجاری‌های بیشتری در جامعه باشیم.

کد مطلب: ۸۴۸۳۲۷
لینک کوتاه کپی شد
لیلا ارشد، تحلیلگر مسائل اجتماعی:‌ فاصله کارتن‌خوابی و اعتیاد به 5 سال رسیده است

مدیر خانه خورشید که در زمینه کاهش آسیب‌ اعتیاد زنان فعالیت می‌کند، با اشاره به این که افزایش هزینه‌های زندگی می‌تواند به افزایش اعتیاد، کارتن‌خوابی و روسپی‌گری منجر شود، به پانا گفت: تاثیر مسائل اقتصادی بر آسیب‌های اجتماعی هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم است، مشکلات مالی هم در سطح و هم در عمق بر زندگی مردم به ویژه قشر آسیب‌پذیر تاثیر می‌گذارد و ممکن است کسانی را که روی مرز خطرات رفتاری هستند،‌ به آن سوی مرز پرتاب کند.

ارشد همچنین افزود: کسانی که در مناطق محروم و حاشیه شهرها فعالیت اجتماعی دارند به طور ملموس تاثیر گرانی‌ها بر زندگی مردم را می‌بینند، ظرف همین چند هفته گذشته نوزادان بیشتری را به ما ارجاع داده‌اند که خانواده‌شان از پس تامین هزینه شیرخشک برنمی‌آیند و این نوزادان به بهزیستی تحویل داده می شود یا افرادی که چون هزینه درمان را نداشته‌اند به جای درمان به اعتیاد مبتلا شده‌اند، کودکان بازمانده از تحصیل مخصوصا دختران و آنها که در سنین پایین مجبور به ازدواج می‌شوند هم از مشکلات دیگری هستند که در ارتباط مستقیم با وضع اقتصادی خانواده‌ها هستند.

این تحلیلگر مسائل اجتماعی تاکید کرد: در وضع اقتصادی نامناسب، کودکان کار مجبورند ساعات بیشتری را در طول شبانه‌روز کار کنند، خانواده‌ها مجبورند زمان بیشتری را دور از خانواده و بدون نظارت بر فرزندانشان سپری کنند، به دلیل گرانی اجاره‌خانه‌ها افراد بیشتری به حاشیه‌های شهر و نقاط بی‌دفاع شهری رانده می‌شوند،‌ تعداد بیشتری از افراد ممکن است برای حل مسائل روزمره زندگی دست به اقدامات ضداجتماعی بزنند، درگیری‌ها و خشونت‌های درون خانواده و درنتیجه ترک خانه بیشتر می‌‌شود و مسائلی از این قبیل که نمی‌توان آنها را انکار کرد چون جزو واقعیت‌هایی هستند که ما روزانه با آنها درگیریم.

مدیر خانه خورشید با بیان این که مشکلات اقتصادی، آمار بیماری اچ آی وی را افزایش خواهد داد، اضافه کرد:‌ وقتی وسایل مراقبت جنسی گران شود، افرادی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند کمتر توان دسترسی به این وسایل را دارند، زنان بیشتری مجبورند برای تامین معاش به چرخه تن‌فروشی وارد شوند یا آنها که در این چرخه هستند مجبورند به دفعات بیشتری تن به این کار بدهند، همه اینها باعث می‌شود آمار ابتلا به بیماری‌های مراقبتی از جمله ایدز افزایش داشته باشد.

لیلا ارشد تاکید کرد:‌ فاصله کارتن‌خوابی و اعتیاد به پنج سال رسیده است، سن آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا کرده و همه اینها در حالی است که سال‌ها تلاش می‌شود آمار آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و کارتن‌خوابی و روسپی‌گری و ... کاهش پیدا کند اما با بحران‌های اقتصادی ناگهان تمام این تلاش‌ها بی‌ثمر شده و تعداد زیادی از افراد به دلیل فقر و بیکاری وارد وضعی می‌شوند که شاید هیچوقت فکرش را هم نمی‌کرده‌اند.

او افزود: در چنین وضعیتی، جا دارد مسئولان بیشتر از گذشته نگاهی کارشناسانه به حل آسیب‌های اجتماعی داشته باشند و بدون انکار و کتمان، چنین مسائلی را بپذیرند و برایشان چاره‌اندیشی کنند. فعالان اجتماعی با تمام توانشان سال‌ها در این زمینه فعالیت کرده‌اند و باز هم به فعالیتشان ادامه می‌دهند اما دود کم‌توجهی به مسائل اجتماعی به چشم همه می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار