بهرام قاسمی: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای سعی کرد رهنمودهای رهبری را اجرا کند

کارهای موفق در جمهوری اسلامی با جنگ روانی همراه می‌شود

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران به سوالای درباره ادعاهای تازه آمریکا ضد ایران، گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، حضور نمایندگاندر مذاکرات خزر و ... پاسخ داد.

کد مطلب: ۸۴۷۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
بهرام قاسمی: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای سعی کرد رهنمودهای رهبری را اجرا کند

بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی درباره برخورد ناشایتست با درخواست‌کنندگان ویزا در سفارتخانه‌های مستقر در ایران، به ویژه ایتالیا و آلمان و اقدام وزارت امور خارجه در این باره گفت: «سفارت‌خانه‌ها موظف هستند حقوق شهروندان ایرانی را رعایت کنند، در مورد این دو کشور خبرهایی دریافت کردم و در حال بررسی هستیم، فعلا نمی‌توانم نظری بدهم اما کماکان توصیه ما به سفارت‌خانه حفظ حقوق شهروندی است و گام‌های مشترکی در این زمینه برداشته شده است.»

او درباره ادعای جان بولتون، مشاور دونالد ترامپ، درباره دخالت ایران در انتخابات کنگره آمریکا گفت: «کافر همه را به کیش خود پندارد.»

او درباره اظهارات رهبری مبنی بر اینکه برخی خطوط قرمز در برجام رعایت نشده گفت «من نمی‌توانم تفسیری از سخنان رهبری داشته باشم و نمی دانم منظور از خطوط قرمز کدام است. تیم مذاکره کننده در تماس دائم سعی کردند رهنمودهای ایشان را اجرا کند. تنها مرجعی که می‌توانست به عنوان بازوی قوی و تصمیم‌گیر عمل کند نظارت و اشراف کامل داشته است، ایشان بودند. صحبت های ایشان متین و دقیق است و من نمی‌توانم نظری بدهم باید بعدا در این باره صحبت شود.»

عمدتا کارهای موفق در جمهوری اسلامی با جنگ روانی همراه می‌شود

قاسمی در پاسخ به سوال پانا درباره اینکه گلایه نمایندگان از مذاکرات کنوانسیون خزراین بوده است که در جریان مذاکرات نبوده اند و ایا وزارت امور خارجه مکلف است که بر اساس قانون در جریان مذاکره ، نمایندگان مجلس را از جزئیات مطلع کند و نمایندگانی حضور داشته باشند، بیان کرد: «کنوانسیون دریای خزر یک موضوع پیش پا افتاده نبود که در یک سفر و امد و شد کوتاه درباره ان تصمیم گرفته شود، کنوانسیون حاصی ۲۱ سال مذاکره با نمایندگان دولت های مختلف و متعدد است و حاصل یک تلاش دیرپا میان ایران و دیگر کشورهای خزر بود. سال گذشته به تفاهمات اولیه کنوانسیون دست پیدا کردیم و باید زمانی برای امضای ان میان ۵ کشور تعیین می شد که وقتی تعداد کشورها بیشتر از 2 یا ۳ می شود تاریخ با دشواری تعیین می‌شود که بعد از تلاش بسیار زیاد بالاخره موفقیت حاصل شد.»

او ادامه داد: «عمدتا کارهای موفق در جمهوری اسلامی با جنگ روانی همراه می‌شود که گاهی از سر نادانی گاهی از سر نقادی و دلسوزی است.»

قاسمی گفت: «اطلاعی ندارم در حین مذاکره به خصوص مذاکره‌ای که بیش از دو دهه طول کشیده در چه دوره‌هایی نمایندگان حضور داشتند. باید ۲۰ سال مذاکره را بررسی کرد. ولی هیچ کشوری و هیچ گروهی در مسائل سیاسی حین مذاکره اخبار مذاکره یا همه اطلاعات را منتشر نمی‌کند. این امر بدیهی است که وقتی با طرف خارجی مذاکره می‌کنید نمی‌توانید همه موضوعات را به دلیل سوء استفاده بیان کنید البته ما همواره گفتیم مردم امین هستند و در زمان مقتضی مسائل برای انها مطرح می‌شود کما اینکه در هفته گذشته بارها در این‌باره توضیح دادیم و متن کنوانسیون در اختیار مردم قرار گرفت.»

او ادامه داد: «این که باید نمایندگان در مذاکرات ۲۰ ساله حضور داشته باشند من نمی‌توانم این موضوع را ترسیم کنم. این حق مجلس است که بداند و سعی خودمان را کردیم که نمایندگان را در جریان جزییات قرار دهیم و باز هم توضیح خواهیم داد. »

قاسمی گفت: «هر ۵ کشور باید کنوانسیون را برای تصویب به پارلمان‌ها ارائه کنند. متن کنوانسیون ارائه می شود و نمایندگان فرصت دارند در این خصوص بحث و بررسی داشته باشند.»

از سرعت روند کار با ١+٤ راضی نیستیم


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی به سوال های آنها پاسخ داد. خبرنگار اعتماد از وی سوال کرد که تا بازگشت دور اصلی تحریم‌های ثانویه امریکا علیه ایران کمتر از ٣ ماه زمان باقی مانده و قرار بود که تمهیدات اروپا مانند قوانین مسدودساز تا حدودی مانع از خروج کمپانی‌های اروپایی از ایران بشود که تاکنون این اتفاق رخ نداده و ما هر روز شاهد خروج کمپانی‌های بیشتری از ایران هستیم. فکر می‌کنید تا کجا می توانیم با امیدواری به بسته ١+٤ به حضور در برجام با وجود چالش‌های موجود ادامه دهیم؟

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: «من فکر می‌کنم آنچیزی که به آن اتکا کرده‌ایم و روی آن حساب می‌کنیم، توان ملی ایران است و توان و ظرفیت‌های مردمی است که باید به آنها تکیه کرد. این مهم‌ترین عاملی است که باید به آن توجه داشت. اولویت بعدی همکاری‌های بیرونی و خارجی است.»

بهرام قاسمی تصریح کرد: «در بحث همکاری‌های ما و اروپا، مواضع سیاسی آنها مواضع بسیار روشنی است. هم اتحادیه اروپا و هم روسیه و چین، موضعی که در رابطه با برجام گرفته‌اند، کاملا مثبت است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «در خصوص آنچیزی که به بسته همکاری‌های اقتصادی موسوم شده‌است برای تامین منافع ایران از برجام، شاهد پیشرفت‌هایی هستیم. تا امروز گام‌های بیشتری برداشته‌شده‌است.»

قاسمی گفت: «متاسفانه به علت تهدیدها، وضعیت تعطیلات آگوست در اروپا و شرایطی که در جهان وجود دارد، به دلایلی با کندی‌هایی مواجه بودیم و از سیر و سرعت روند کار رضایت کامل نداریم، مصرانه خواهان این هستیم که کشورها با جدیت بیشتر و سرعت عمل لازم تلاش خود را ادامه بدهند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: «در مسیر سیاسی مشکلی نداریم و وضعیت روشن است. در کلیات گفته‌ها و پیشنهاداتی که ارائه شده مثبت تلقی می‌شود. مکانیسم‌های فنی این همکاری‌ها در بخش‌هایی کاملا روشن است و در بخش‌هایی روشن نیست و ممکن است ابهاماتی وجود داشته‌باشد که مورد رضایت طرف ایرانی نیست. کندی و عدم وجود سرعت لازم مطلوب ما و مردم ما نخواهد بود.»

قاسمی اضافه کرد: «ما سعی می‌کنیم همکاری لازم را داشته‌باشیم که این اراده سیاسی اروپا که بارها روی آن تاکید شده‌است، بتواند مسیر را بهتر جلو ببرد.»

او در پایان تصریح کرد: «وظیفه اساسی بر عهده این طرف‌هاست که امیدوارم که با توجه به وضعیت جدید و اتمام تعطیلات شاهد جهش و سرعت بهتری از جانب این کشورهای باشیم بتوانیم شاهد پیشرفت‌های بیشتری از جانب این کشورهای باشیم با این امیدواری‌ها کار را دنبال خواهیم کرد.»

گروه اقدام ایران در آمریکا بازی روانی است

او درباره گروه اقدام آمریکا علیه ایران و اینکه آیا ایران در مقابله با این اقدام آمریکا گروه اقدام آمریکا تشکیل نمی‌دهد، گفت: «این اقدام در ادامه سیاست‌های خصمانه آمریکاست و جدید نیست و باید آن را از جنبه جنگ روانی و اقتصادی که در ایران دنبال می‌کنند تحلیل کرد. رفتار خصمانه نسبت به مردم ایران و زندگی مردم ایران است که مثل گذشته ره به جایی نخواهد برد و با راهکارهایی که وجود دارد این اقدامات خنثی خواهد شد. بازی روانی است که توسط تیم جنگ طلب امریکا دنبال می‌شود به ویژه در ۲۸ مرداد که تداعی کننده رفتار خصمانه امریکا با مردم ایران در سال‌های گذشته است.»

او درباره سفر هیات عالی‌رتبه عراقی به ایران برای حفظ روابط در پی سخنان حیدر العبادی درباره تحریم‌های آمریکا، بیان کرد: «روابط ما با عراق روابط خوبی است و ما در عراق شاهد تشکیل دولت جدید هستیم و منتظریم دولت جدید تشکیل شود و مجددا بعد از عبور از وضع فعلی می‌توانیم همکاری میان دو کشور را در بخش خصوصی و مورد علاقه دو کشور دنبال کنیم.»

قاسمی درباره رسیدگی به شکایت ایران در لاهه درباره پرونده 2 میلیار دلاری و اینکه آیا برای این شکایت در لاهه تعیین وقت شده است، گفت: «زمان تعیین و جدول زمانی آن مشخص شده است.»

ایران در بازسازی نیز در کنار ملت سوریه خواهد بود

او درباره برنامه‌های ایران برای بازسازی سوریه و توافق نامه‌های امضا شده در این باره گفت: «‌من امیدوارم روند موجود و بازگشت امنیت و ثبات و صلح در سوریه هر چه زودتر نهایی شود و وضع برای بازسازی این کشور رنج دیده فراهم شود‌. رقابت برای بازسازی وجود دارد و همه تلاش می‌کنند بازار بیشتری را بگیرند، ایران به درخواست سوریه در این کشور حضور داشت و فکر می‌کنم در مرحله بازسازی هم در کنار ملت سوریه باشد و به خصوص علاقمند هستیم که بخش خصوصی در این باره فعالیت داشته باشد.»

نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران برگزار می‌شود

قاسمی درباره نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران که گفته شده اوایل سپتامبر برگزار می‌شود، گفت: «اجلاس سران ۳ کشور در شهریور ماه در ایران برگزار می‌‌شود. مقدمات این نشست که نشست مهمی خواهد بود در حال انجام است و فکر می‌کنم بخش‌های ذیربط کار خود را آغاز کردند و در زمان لازم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. در مورد مکانیزم نشست و چگونگی برنامه‌ها هنوز زود است صحبتی شود.»

او درباره آخرین اطلاعات از وضع دیپلمات ایرانی در اتریش که در آلمان دستگیر شده است، گفت: «این دیپلمات کماکان در آلمان در بازداشت است و سیر قضایی در این خصوص دنبال می‌شود و رایزنی‌های دو کشور دنبال می‌شود و امیدواریم سوءتفاهم هر چه زودتر برای طرف آلمانی برطرف شود و او آزاد شود.»

او درباره مذاکره بین ایران و عربستان گفت: «‌من از چنین مذاکراتی تا این لحظه بی‌اطلاع هستم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار