تشکیل «گروه اقدام علیه ایران»؛ فاز دوم حربه مذاکره بدون شرط ترامپ

فلاحت‌پیشه: همه اقدامات آمریکا برای تاثیرگذاری بر فضای روانی جامعه است

تهران (پانا) - وزرات امور خارجه آمریکا در حالی از «گروه ویژه اقدام علیه ایران» رونمایی می‌کند که چندی پیش رئیس‌جمهوری این کشور از آمادگی خود برای مذاکره بدون شرط با تهران خبر داده بود و به نظر می رسد این موضوع، فاز جدیدی از اقدام روانی آمریکا در فضای جهانی ضد ایران باشد.

کد مطلب: ۸۴۶۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل «گروه اقدام علیه ایران»؛ فاز دوم حربه مذاکره بدون شرط ترامپ

حدود 20 روز پیش بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در نشست خبری مشترک خود با نخست وزیر ایتالیا در اقدامی غیرقابل پیش‌بینی صحبت از آمادگی خود برای مذاکره با مسئولان ایرانی در هر زمان و مکان و بدون هیج‌گونه پیش‌شرطی داد.

اظهاراتی که تنها چند ساعت بعد با گفته‌های مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و تعیین شرط‌های او برای تهران نقض شد ولی بازهم توانست تاثیر خود را بر بازار تهران بگذارد.

اما مسئولان تهران یک صدا و در اظهارنظرهایی جداگانه تاکید کردند که اظهارات ترامپ صرفا برای جنگ روانی علیه ایران و ایجاد آشوب ذهنی در بین ایرانیان است تا به زعم خود فشار مردم برای مذاکره با آمریکا را بالا ببرند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان در آخرین گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود تاکید کرد که ایران همواره حاضر به مذاکره با کشورهای مختلف است ولی این آمریکا بود که میز مذاکره را ترک و با اقدامات خود پل‌ها را نیز خراب کرد.

تهران از همان ابتدا اقدامات واشنگتن را در جهت ایجاد موج روانی در جامعه و به تبع آن التهاب‌زایی در کشور توصیف کرده بود و از اتخاذ راهکارهایی برای رفع این مسئله و ایستادگی در مقابل آن خبرداده بود.

واشنگتن ولی گاه و بی‌گاه در اظهاراتی دو پهلو از آمادگی خود برای مذاکره با تهران خبر می‌داد. کاخ سفید همچنین با اشاره به افزایش قیمت دلار در ایران، مذاکره را تنها راه برون‌رفت از مشکلات توصیف می‌کرد.

با رفتن ولی‌الله سیف از بانک مرکزی و واگذاری صندلی ساختمان خیابان میرداماد به عبدالناصر همتی و به تبع آن آغاز سیاست‌های جدید ارزی، تب دلار در بازار فروکش کرد و ثبات نسبی چند روزه، مجددا به بازار برگشت و همین مسئله به زعم تحلیل‌گران داخلی و خارجی نشان از خنثی‌سازی بمب روانی آمریکایی در تهران دارد.

آمریکا به سراغ فاز دوم حربه خود از جنگ روانی رفت و «گروه ویژه اقدام علیه ایران» را در وزارت امور خارجه خود تشکیل داد.

برایان هوک که از سوی وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان مسئول این گروه معرفی شده در گفت‌و‌گویی که با شبکه خبری فاکس نیوز داشته درباره اختیارات و وظایف این گروه می‌گوید: «"گروه اقدام ایران" کار هماهنگ کردن اقدامات در قبال ایران در کلیه وزارتخانه‌ها و نهادهای زیر مجموعه دولت آمریکا را به عهده خواهد داشت.»

او در پاسخ به پرسشی در‌باره کارکرد این کارگروه بیان می‌کند: «ایران، مسئله‌ای است که در عرصه‌های مختلف نقش (بسیار فراگیری) دارد، از جمله در مسائلی مانند تروریسم، تأمین مالی تروریسم، اقدامات تهاجمی در دریا، گسترش تسلیحات موشکی، نقض حقوق بشر و می‌توان خیلی از موارد دیگر به این فهرست اضافه کرد.»

هوک می‌افزاید: «هدف از کمپین اعمال فشار علیه ایران جلوگیری از دستیابی این کشور به پولی است که برای فعالیت‌های خود در زمینه‌ برنامه موشکی‌اش حمایت از تروریسم و دیگر اقداماتی که منطقه را بی‌ثبات می‌کند، نیاز دارد. به همین دلیل است که ما روی این هدف متمرکز شده‌ایم.»

او اضافه می‌کند: «هدف استراتژی جدید و جامع رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال ایران این است که به تمامی تهدیدهای ایران برای صلح و ثبات و برای آمریکا و هم‌پیمانانش در سراسر جهان پاسخ داد و در همین راستا وزیر امور خارجه پمپئو کار‌گروه جدید را ایجاد کرده و اقداماتی که در سراسر قوه مجریه می‌بایست انجام شود را هماهنگ کند.»

سناتور براون مک از دیگر حاضران در گروه اقدام علیه ایران است، او پیش‌تر در اظهارنظری ایران را بدترین کشور روی زمین نام نهاده بود.

تریتا پارسی از تحلیلگران مسائل ایران و آمریکا در همین باره در چند رشته توئیت درباره این چهره سیاسی آمریکا اطلاعات جدیدی را منتشر کرده و می‌نویسد: «یکی از افرادی که در این پروژه جدید دست‌اندرکار خواهد بود، "سناتور سابق سام براون بک" است که این روزها در وزارت خارجه امریکا مشغول به کار است. براون بک در سال ٢٠٠٣ میلادی، طرحی را برای تامین مالی گروه‌های اپوزیسیون ایرانی ارائه کرد. اصل ایده استوار شکل‌گیری شورایی از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی بود. بودجه نیز میان این گروه‌ها تقسیم می‌شد اما شرط شکل‌گیری این شورا و تخصیص بودجه این بود که گروه‌های مختلف اپوزیسیون باید با هم متحد می‌شدند. این اتحاد رخ نداد پس سناتور براون بک شخصا وارد میدان شد. او میزبان جلساتی میان پسر شاه سابق ایران و اعضای گروهک تروریستی منافقان شد.»

او همچنین نوشت: «پیام این سناتور جمهوری‌خواه مشخص و واضح بود؛ این بودجه تنها زمانی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که با هم یکی شوید. براون بک پروژه خود را تا حدودی پیش برد ولی در نهایت تخصیص مالی آنگونه که او پیش‌بینی می‌کرد پیش نرفت و صندوقی با رقم اولیه ٧٥ میلیون دلار راه‌اندازی شد و تقسیم این بودجه در زمره اختیارات وزارت خارجه قرار گرفت. درنهایت تصمیم گرفته شد که این پول در اختیار NGOهایی قرار بگیرد که روی مسائل مختلف داخل ایران کار می‌کنند و همین مسئله گروه‌های اپوزیسیون را به‌شدت خشمگین کرد. اکنون به نظر می‌رسد که سناتور براون بک فرصت دیگری برای اجرایی کردن دوباره سیاست‌های خود در قبال ایران پیدا کرده است.»

با این همه آنچه که به نظر می‌رسد این است که تهران این موضوع و تشکیل گروهی ضد کشورمان در وزارت امور خارجه آمریکا را جدی نگرفته به طوریکه هیچ یک از مسئولان وزارت امور خارجه یا دولت جمهوری اسلامی نسبت به آن واکنش نشان نداده‌اند.

آمریکا در موضع ضعف

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از معدود اهالی دیپلماسی ایران است که به این مسئله واکنش نشان داده و اقدامات اخیر واشنگتن را در راستای اعمال جنگ روانی ضد کشورمان توصیف می‌کند.

او اقدامات آمریکا را در حوزه جنگ روانی توصیف کرده و به پانا می‌گوید: «آمریکایی‌ها با چنین موضع‌گیری‌هایی سعی می‌کنند تا پرونده ایران در آمریکا را ویژه نشان دهند و اعلام کنند آمریکا نگاه ویژه‌ای به ایران دارد و همه مسائل ایران و تحریم‌ها را رصد می‌کند.»

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این چنین اقداماتی نوعی جنگ روانی است، تصریح می‌کند: «آمریکایی‌ها از توانایی محدودتری نسبت به ادعاهای خود برخوردار هستند، از گذشته هم راهبرد ویژه‌ای را علیه ایران دنبال می‌کردند.»

او اضافه می‌کند: «وزیر امور خارجه آمریکا بیش از آنکه در این حوزه تخصصی داشته باشد، یک فرد اطلاعاتی است و تشکیل کارگروهی در وزارت امور خارجه آمریکا برای رسیدگی به مسائل ایران را از بُعد جنگ روانی مطرح کرده است.»

فلاحت‌پیشه یادآور می‌شود: «آمریکایی‌ها برای تحریم ایران نیازمند فضای دیپلماسی عمومی، همراهان جدی در عرصه بین‌الملل و توان اقتصادی بالا هستند که به نظر ما در هر سه مورد دارای موضع ضعیف‌تر نسبت به قبل از تصویب برجام هستند.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یادآوری می‌کند: «پیش از تصویب برجام چنین وضعی برای آمریکایی‌ها فراهم شده بود اما بعد از برجام و توافق هسته‌ای از توان محدودتری برخوردار شدند، پمپئو هم سعی دارد تا با طرح چنین ادعاهایی نواقص آمریکایی‌ها را در قالب روانی مرتفع کند.»

چراغ سبزها به ایران

فلاحت‌پیشه همچنین بیان کرد: «من اعتقادم بر این است که امریکایی‌ها در طول چهل سال گذشته همه اقدامات لازم برای تحت فشار قرار دادن روابط خارجی ایران به ویژه در زمینه اقتصادی را انجام داده است. حتی در دوره آغاز برجام نیز آن‌ها عملا سعی‌شان بر این بود که در مقابل شکسته شدن دیوار تحریم‌ها مانع ایجاد کنند.»

او با اشاره به جایگاه فعلی ایران در جهان می‌گوید: «امروز مسائلی که از سوی آقای پمپئو (وزیر امور خارجه آمریکا) که شخصی امنیتی است، مطرح می‌شود برای تاثیرگذاری در فضای روانی ایران است. آن‌ها قصد دارند ایران را به عنوان پرونده‌ای ویژه نشان دهند و گرنه همه تلاش خود را کرده‌اند و امروز به خوبی مشخص است که زور آمریکایی‌ها در چه زمینه‌هایی توانسته‌اند بر روابط تهران اثر بگذارند و در چه زمینه‌هایی نیز موفقیتی به دست نیاورده‌اند.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «ایجاد گروه جدید در وزارت امور خارجه آمریکا و افزایش نیروهایی که مدعی‌اش شده‌اند، همه و همه در راستای تاثیرگذاری بر فضای روانی جامعه ایران است. آن‌ها می‌خواهند از یک طرف اوضاع داخل ایران را تحت تاثیر قرار دهند و به اصطلاح متشنج کنند و از طرف دیگر در عرصه بین‌الملل نیز می‌خواهند پیام ویژه بودن موضوع ایران را به جهانیان بدهند.»

او بیان کرد: «آمریکایی‌ها امروز تمام توان خود را به کارگرفته‌اند و به نظر من بیش از این اساسا توانی در آن‌ها وجود ندارد و اگر نگاهی به وضع جهان و مناسبات سیاسی بین کشورها بیاندازیم به خوبی درخواهیم یافت که روند منفی و سراشیبی کاهش اثرگذاری آن‌ها بر جهان نیز آغاز شده است به طوریکه اکثر کشورها به وضوح اعلام می‌کنند که حاضر نیستند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اجرا کنند.»

این نماینده مجلس متذکر شد: «از سوی دیگر باید به کشورهایی توجه کرد که از پایه با یک‌جانبه‌گرایی‌های آمریکا در عرصه بین‌الملل مخالف هستند، این کشورها امروز چراغ سبزهایی را به ایران نشان می‌دهند و اعلام کرده‌اند که حاضر به همکاری‌های "ویژه" با ایران هستند.»

فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: «من معتقدم همین یک‌جانبه‌گرایی‌های آمریکا و توجه نکردن آن‌ها به مناسبات بین‌المللی به اندازه کافی فرصت برای گذر از دوران تحریم برای ایران ایجاد کرده است.»

تلاش برای براندازی؛ عامل اتحاد

رئیس کمیسیون امنیت ملی کشورمان در پاسخ به این اظهارنظر که آمریکایی‌ها به دنبال براندازی در ایران نیستند، گفت: «آمریکایی‌ها وقتی موضوع براندازی را مطرح کردند عملا مایه وحدت هرچه بیشتر در داخل کشور شدند. به هرحال در عالم سیاست واژه‌ها بار معنایی خاص خود را به همراه دارند که مقابله جدی را در پاره‌ای از موارد به همراه خواهند داشت. زمانی که آن‌ها موضوع و لفظ براندازی را مطرح کردند و از سوی دیگر اقدامات نژادپرستانه علیه ایران را انجام دادند و به علاوه بر آن دست به دامن مواضعی متناقض شدند و از طرفی گفتند حامی مردم ایران هستند و از طرف دیگر مردم ایران و صنایع غذایی و دارویی آن‌ها را تحریم کردند، سبب قرارگیری مردم در کنار دولت ایران شدند.»

او خاطرنشان کرد: «فراموش نکنید که آمریکایی‌ها در هر کشوری که توانستند براندازی کرده و دولت آن کشور را ساقط کنند، هیچ گاه دیگر حاکمیت قانون و دولت مستقر به آن کشور بازنگشته است. مردم ایران هم به خوبی می‌دانند که امنیت موجود در ایران را از بین ببرند و در بلند مدت کشور ما را مشغول خونریزی‌های داخلی کنند.»

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: «مردم ایران می‌دانند که هدف اصلی آمریکایی‌ها همین مورد است و به خوبی دست آن‌ها را خوانده‌اند به همین دلیل استراتژی فشار اقتصادی با هدف ایجاد نارضایتی داخلی در ایران هرگز موجب براندازی رژیم جمهوری اسلامی نخواهد شد.»

آرزوی مذاکره با ایران

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب درباره احتمال مذاکره بین ایران و آمریکا در وضع فعلی نیز بیان کرد: «اعتقاد من این است که آمریکایی‌ها همواره آرزوی مذاکره با ایران را دارند ولی علت محقق نشدن این آرزو، نپذیرفتن ایران است. دلیل این امر نیز این است که هدف آن‌ها از مذاکره، بده‌بستان سیاسی و در وضع برابر و با حفظ احترام نیست، آن‌ها می‌خواهند با مذاکره ثابت کنند حرف‌ها و اتهام‌هایشان ضد ایران حقیقت دارد.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «زمانی که وضع برابر و شروط مورد نیاز برای مذاکره ایجاد شود، قطعا این مذاکره شکل خواهد گرفت ولی چون این شرط از سوی آمریکایی‌ها اجرا نمی‌شود، آن‌ها دست به دامن این اقدامات چالش‌وار زده‌اند.»

به این ترتیب به نظر می‌رسد آنچه در راس برنامه‌های آمریکا در «گروه ویژه اقدام علیه ایران» قرار می‌گیرد، مسئله تداوم جنگ روانی و بحران‌سازی در تهران با استفاده از القا حس نارضایتی به اقشار مختلف جامعه است البته نباید از یاد برد که در صورت پیگیری صحیح و همه‌جانبه برنامه‌های درنظرگرفته شده در سطوح بالای نظام، نه تنها کارکرد اقدامات روانی آمریکا کاسته می‌شود بلکه عملا نیز بی‌نتیجه خواهد ماند منتهی برخی افراط و تفریط‌های داخلی در زمینه‌های مختلف از سیاسی و اقتصادی گرفته تا سایر زمینه‌ها در کنار جناح‌بینی‌های مرسوم و پشت پا زنی‌ها به منافع ملی، نقش کاتالیزگر را در برنامه‌های واشنگتن ایفا می‌کند و بیش از پیش به اعتماد بین مردم و حاکمیت ضربه وارد می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار