عقب‌نشینی العبادی: نگفتم به تحریم ضد ایرانی آمریکا پایبند می‌مانیم

تهران (پانا) - نخست وزیر عراق با عقب‌نشینی از مواضع قبلی خود در قبال ایران اعلام کرد که بغداد به محدودیت‌های دلار احترام می‌گذارد اما این شامل همه تحریم‌های آمریکا ضد ایران نمی‌شود.

کد مطلب: ۸۴۵۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد
عقب‌نشینی العبادی: نگفتم به تحریم ضد ایرانی آمریکا پایبند می‌مانیم

به گزارش الجزیره، حیدر العبادی اظهارات اخیرش درباره تجدید تحریم‌های آمریکا ضد ایران را رد کرد و گفت که دولت تنها اعلام کرده است که از دلار در معادلات با تهران استفاده نمی‌کند.

این اظهارات العبادی روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در بغداد در حالی اعلام شد که تهران از لغو دیدار او از ایران خبر داده بود.

به گزارش پانا، عراق پیش از این اعلام کرده بود نخست وزیر این کشور قرار است در سفری راهی تهران و آنکارا شود که در پی اعلام بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره که العبادی برنامه‌ای برای سفر به تهران ندارد، بغداد نیز خبر داد که سفر العبادی به تهران به دلیل مشغله کاری لغو شده و او تنها به ترکیه خواهد رفت.

العبادی در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت: «من نگفتم که ما به تحریم‌ها پایبند می‌مانیم، من گفتم ما به استفاده نکردن از دلار در معاملات پایبند می‌مانیم. ما هیچ چاره دیگری نداریم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا بغداد واردات کالاها،‌ لوازم و تجهیزات از سوی شرکت‌های دولتی از ایران را متوقف می‌کند، گفت که موضوعات همچنان در حال بررسی است‌.

العبادی که یک دولت موقت شکننده را تا زمانی که دولت جدید در عراق سر کار بیاید اداره می‌کند، گفت: «ما صادقانه تا کنون هیچ تصمیمی در این موضوع نگرفته‌ایم.»

العبادی هفته گذشته گفت که عراق با تحریم‌های ضد ایران مخالف است اما برای حفاظت از منافع خود به آنها پایبند خواهد بود.

آمریکا هفته گذشته اولین بخش از تحریم‌های خود بعد از خروج از برجام را ضد ایران آغاز کرد.

هفته گذشته بعد از آنکه العبادی سخنان خود درباره تحریم آمریکا را مطرح کرد، بسیاری از مقام های کشور عراق آنچه را نخست‌وزیر این کشور گفته بود، رد کردند.

رهبر ائتلاف ملی شیعیان عراق و جریان حکمت ملی این کشور تاکید کرد که هرگونه تضعیف ایران برخلاف منافع و مصالح ملی بغداد است.

سید عمار حکیم، رهبر ائتلاف ملی شیعیان عراق و جریان حکمت ملی، در نشستی با اعلام حمایت مجدد خود از ایران، تحریم‌های تحمیلی آمریکا ضد جمهوری اسلامی را محکوم و مردود دانست.

رهبر جریان صدر عراق نیز در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از تصمیم‌های ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد که دفاع از ایران واجبی شرعی و اخلاقی است.

سید مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون و جریان صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد که عراق به طور خاص و منطقه به طور عام شرایط سخت و ناگواری را به دلیل سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ملت‌های مظلوم می‌گذرانند، اگر آمریکا این تصمیمات خود را کنار نگذارد ما در برابر خسارت‌هایی که به ملت‌های منطقه وارد می‌شود دست بسته و ساکت نخواهیم ماند.

معاون رئیس‌جمهوری عراق در دیدار با سفیر کشورمان در بغداد با تحریم‌های آمریکا ضد جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرد.

دفتر معاون رئیس‌جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با نوری المالکی، معاون رئیس‌جمهوری عراق، دیدار و تاکید کرد که نیروهای ملی و سیاسی در حال مشورت برای تشکیل دولت جدید و قوی هستند که بتواند خواسته‌های مردم عراق را برآورده کند.

فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق، نیز در واکنش به تحریم‌های آمریکا ضد ایران گفت که وضع فعلی عراق و طبیعت روابط پر منفعت آن با ایران باعث می‌شود که پایبندی بغداد به تحریم‌های آمریکا علیه تهران را سخت کند. عراق در درگیری های فعلی نباید با یک طرف علیه طرف دیگری باشد و فشار زیاد بر ایران ممکن است نتایجی به دنبال داشته باشد که بر وضعیت داخلی عراق و دیگر کشورها تاثیر می‌گذارد.

همچنین نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در یک نشست خبری در اربیل در واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که موضع اقلیم کردستان در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چارچوب موضع بغداد است.

سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء هم نسبت به اعلام همراهی نخست‌وزیر عراق با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، واکنشی شدیداللحن نشان داد.

با وجود آنکه مقام‌های ایران به طور رسمی به اظهارات العبادی واکنش نشان ندادند اما بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس این رفتار دولت عراق را تقبیح کردند.

کمال دهقانی فیروزآبادی، نماینده مردم تفت و میبد یزد در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با پانا با اشاره به اظهارات اخیر مقامات عراقی در مورد اجرا و اعمال تحریم‌های ایالات متحده آمریکا ضد جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: «بدیهی است آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال اختلاف‌افکنی بین کشورهای اسلامی هستند تا از این طریق به اهداف سیاسی و اقتصادی خود دست یابند.»

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به دولتمردان عراقی یادآوری کرد که نباید در راستای منافع ملی ایالات متحده آمریکا گام بردارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار