زهرا نژاد بهرام*

مشقات زنان خبرنگار در دهه ۷۰

کد مطلب: ۸۴۳۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
مشقات زنان خبرنگار در دهه ۷۰

دهه هفتاد خبرنگار سازمان خبرگزاری در ارومیه بودم. آن زمان شرایط به گونه ای بود که حضور خبرنگار خانم چندان پذیرفته نبود و محدودیت هایی برای کار خبرنگاری زنان وجود داشت.به همین دلیل برای تهیه خبر اجازه خروج از دفتر را نداشتم و مافوق ام گفته بودفقط در داخل سازمان فعالیت کنم زیرا اعتقاد داشت در بیرون از سازمان نه من می توانم خبر سازی کنم و نه خبری در اختیارم گذاشته می شود.

به دلیل علاقه شدید به کار خبر و این که دوست داشتم خودم مستقیما اخبار را دریافت کنم از همکاران آقا تقاضا کردم تا برای پوشش خبر همراهی ام کنند تا هم مدیران و مسوولان مرا بشناسند و هم فضا برای حضور یک خبرنگار خانم فراهم شود.خوشبختانه در بیشتر مواقع همکاران به من لطف داشتند و مرا جهت پوشش اخبار همراهی می کردند. این دوران، دوران بسیار سختی بود و مرارت های زیادی متحمل شدم تا به دیگران ثابت کنم خانم ها هم می توانند خبرنگار باشند.

آن روزها خبر نوشتن در خبرگزاری ها نیز شرایط و ویژگی های خاص خودش را داشت و به راحتی امروز نبود. اما من تلاش کردم تا خبرها را به سبک و سیاق خودم تولید کرده و بنویسم.نهایتا این ممارست باعث شد تا برای انتخابات مجلس به عنوان نماینده خبرگزاری جمهوری اسلامی در استانداری آذربایجان غربی مستقر شدم و این یک تجربه به یاد ماندنی برای من در عرصه خبر است.

معتقدم زنان خبرنگاری که در گذشته خبرنگار بودند به خصوص با تغییراتی که بعد از انقلاب به وجود آمده بود خیلی فرصت نشان دادن توانمندی هایشان را نداشتند و در واقع این امکان فراهم نبود تا در فضاهای مختلف حضور داشته و خبر را شکار کنند.

در مجموع دو دهه پیش خیلی به زنان اجازه فعالیت های این چنینی داده نمی شد. آن زمان تعداد روزنامه ها در شهرستان ها نیز بسیار محدود بود و وقتی تصمیم به تغییر شغل و ورود جدی تر به عرصه خبر گرفتم، به سازمان صدا و سیمای استان ارومیه مراجعه و با رییس سازمان صحبت کردم .جوابی که داده شد، بسیار نا امید کننده بود. به من گفتند ما نیروی خانم استخدام نمی کنیم زیرا مشکلات خانم ها زیاد است .

خوشبختانه امروز این دید و باور اشتباه بسیار کمرنگ شده و زنان در عرصه های مختلف فعالیت می کنند و بخش زیادی از بار جامعه را به دوش گرفته اند. فرزندان ما باید بدانند مادرشان چه زحمتی و سختی کشیده اند که آن ها امروز به راحتی می توانند در عرصه های مختلف قلم بزنند.

* عضو هیات رییسه شورای شهر تهران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار