رئیس سازمان محیط زیست: احتمال عمدی بودن آتش‌‌سوزی تالاب هورالعظیم وجود دارد

جایی برای دفع پسماند در شمال کشور نداریم

تهران(پانا)_رئیس سازمان محیط زیست گفته است که با توجه به نظر مرزبانان، احتمال تعمدی بودن آتش تالاب هورالعظیم وجود دارد.

کد مطلب: ۸۴۳۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان محیط زیست:   احتمال  عمدی بودن آتش‌‌سوزی تالاب هورالعظیم  وجود دارد

عیسی کلانتری در نشستی خبری به مناسبت روز خبرنگار با تبریک این روز به اصحاب رسانه گفت: با تلاش شما خبرنگاران جامعه مسیر درستی را خواهد داشت.

رئیس سازمان محیط زیست با تسلیت به مناسبت شهادت محیط بان علی خواجویی گفت: تسلیت می‌گویم خدمت خانواده علی خواجویی که روز گذشته ساعت چهار هدف شکارچی های غیرمجاز در شهرستان راور قرار گرفت. از نمایندگان مجلس می‌خواهم لایحه ای که بیش از یکسال در کمیسیون‌های مجلس در رفت و آمد است را مورد توجه قرار دهند و هر چه سریعتر تصویب کنند.

وی افزود: با تلاش همکاران سازمان در تهران و استان‌ها و با تاکید رئیس‌ جمهوری در فرصت شش ماهه کلیه طرح‌های دستگاه‌ها مورد ارزیابی زیست‌محیطی قرار گرفت که در همان شش ماه بیش از ۲۶۳ طرح بررسی شد و غیر از ۹ مورد که مردود شد، ۸۰ مورد مشروط اعلام شد و سپس به دستگاه های ذیربط اعلام شد. در مجموع ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه ارزی این طرح‌ها بوده است و ۶۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی این طرح ها. همچنین با این طرح‌ها ۱۷۰ هزار اشتغال در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت.

وی افزود: در این مدت با دستگاه‌های اجرایی به تفاهم رسیدیم و بسیاری از دستگاهها داوطلب شدند که طرح‌هایی که در راستای محیط زیست نباشد، فیلتر کنند.

وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی همکاری متقابلی را با سازمان محیط زیست شروع کردند و طرح‌هایی که در راستای حفاظت محیط زیست نبود برگرداندند یا اصلاح کردند.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه با تشکر از اقدامات وزارت نفت گفت: شاید دو سه سال دیگر اصلاح سوخت فسیلی طول بکشد اما اکنون بیش از ۷۰ درصد بنزین کشور یورو ۴ است.

وی ادامه داد: همچنین آیین‌نامه‌های اجرایی قانون پاک را در اسفندماه سال گذشته فرستادیم و وزارت صنعت اعلام کرد که در این بازه زمانی به دلیل تحریم ها نمی‌تواند اجرا کند. آیین‌نامه های اجرایی قانون هوای پاک اکنون در اختیار هیات دولت قرار داد.

کلانتری در ادامه با اشاره به حذف بودجه مدیریت پسماند در مجلس گفت: قرار بود ۱.۳ دهم میلیارد در بخش مدیریت پسماند از صندوق ذخیره ارزی به این موضوع اختصاص یابد اما به هر دلیلی مجلس اجازه استفاده از صندوق را به دولت نداد. اکنون در این زمینه خاص با مشکلات فراوانی به ویژه در استان‌های شمالی کشور روبرو هستیم. رودخانه‌ها، جنگل ها آلوده است و جای مناسبی برای دفع پسماند در استان های شمالی وجود ندارد.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بسیاری از تالاب‌های کشور خشک شدند، گفت: بسیاری از تالابهای کشور از جمله بختگان، گاوخونی، جازموریان و هامون خشک شدند. در زمینه احیای تالابها هم به صرفهجویی در مصرف آب نیاز داریم و هم نیاز به همت وزارت نیرو. اکنون در تلاش هستیم اولویت سهم آب زیست محیطی را به موازات اولویت آب شرب قرار دهیم یعنی جلوتر از سهم صنعت و کشاورزی چرا که ضرر و زیان آن را هم مردم و هم دولتمردان می‌بینند.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: حقوق محیط ‌انان متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد در سال جاری افزایش پیدا کرده است. سازمان محیط زیست ۳ در هزار در بودجه دولت سهم دارد. سازمان محیط زیست دستگاهی کوچک است که سعی می‌کنیم مشکلات حل شود.

وی درباره حل مشکلات آلودگی هوا گفت: تلاش می‌کنیم امسال سیاست‌های بازدارندگی در تهران و چند کلانشهر را دنبال کنیم. نوسازی ناوگان حمل و نقل نسبتا خوب پیش می‌رود. نوسازی ۷۰ هزار کامیون که سن بالایی دارند در دستور کار قرار دارد. علاوه بر این با هماهنگی با دستگاه‌هایی از جمله وزارت کشور برنامه های کاهش آلودگی هوا را دنبال می‌کنیم.

کلانتری در ادامه سخنان خود گفت: در روزهای ابتدایی تیرماه با آلودگی هوا روبرو بودیم که آلاینده اُزن مهم‌ترین آلاینده بود و شاخص آن بسیار بالا بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره بازدید از تالاب هورالعظیم گفت: طی بازدیدی که از هورالعظیم داشتیم با اجازه مرزبانی از مرز عبور کردیم. عمده مشکل در ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری مرز ایران است و در کشور خودمان مشکلی نداریم اما سمت کشور عراق هیچ آبی نیست و از کل مساحت هورالعظیم در عراق یک نوار هفت تا هشت کیلومتری در نزدیک مرز ایران آتش می‌ گیرد. اینکه نمی‌‌شود یک مجموعه با آن عظمت تنها در نزدیکی مرز ایران آتش بگیرد.

وی افزود: این موضوع موجب شد تا مرزبانان ما به عمدی بودن آتش‌‌سوزی تردید داشته باشند. من با وزیر محیط زیست عراق گفت‌وگو کردم و قول همکاری دادند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه باید در سیاست‌های محیط زیست تجدید نظر کنیم گفت: باید ببینیم در جایی مثل سیستان و بلوچستان اولویت با کشاورزی است یا حفظ محیط زیست یا باید گرد و غبار مدیریت شود یا اندکی محصولات کشاورزی تولید شود.

وی تصریح کرد: سیاست اصلی ما عدم تمرکز در سازمان است. مشکلاتی در سازمان داشتیم به نحوی که ابتدایی‌‌ترین تصمیمات در اقصی نقاط کشور منوط به تأیید تهران بود. این معضل را حل کردیم و بیش از ۹۵ درصد اختیارات رئیس سازمان اکنون در اختیار مدیران کل استان‌ها قرار دارد.

کلانتری درباره مهار ریزگردها نیز گفت: امسال برای مهار ریزگردهای داخلی در استان خوزستان ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که این میزان برای مهار ریزگردها خیلی کم است.

وی افزود: در خوزستان حق‌آبه زیست محیطی آنچه ما تعریف کردیم حدود شش میلیارد متر مکعب است اما آنچه وزارت نیرو می‌گوید ۴.۵ میلیارد متر مکعب است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه استراتژی سازمان محیط زیست بر مبنای توسعه پایدار است، گفت: باید واقعا در راستای این استراتژی حرکت کنیم.

وی همچنین بر تقویت نیروی انسانی متخصص در بدنه محیط زیست کشور تاکید کرد و گفت: کمبودهای خود را باید از بخش‌ هایی همچون دانشگاه‌ها و بخش خصوصی تأمین ‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار