آغاز پروژه فنس‌کشی کریدور عبور یوزپلنگ آسیایی در بزرگترین جاده ترانزیتی کشور

تهران(پانا)-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از آغاز پروژه فنس کشی و ایمن سازی کریدور عبور یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی میاندشت - عباس‌آباد در استان سمنان خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۳۳۰۴
لینک کوتاه کپی شد
آغاز پروژه فنس‌کشی کریدور عبور یوزپلنگ آسیایی در بزرگترین جاده ترانزیتی کشور

به گزارش روابط عمومی محیط زیست، عباسعلی دامنگیر گفت: بزرگراه میاندشت - عباس‌آباد در استان سمنان یکی از محورهای اصلی کشور و جاده ترانزیتی و مواصلاتی تهران - مشهد است که از حاشیه مرز شمالی منطقه حفاظت شده توران عبور کرده و از آنجا که این جاده از داخل یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌ها و کریدور حیات وحش ایران به‌خصوص یوزپلنگ آسیایی عبور می‌کند به همین علت در سالیان اخیر بر اثر افزایش تردد جاده‌ای در محور مذکور شاهد افزایش تلفات حیات وحش به خصوص یوزپلنگ آسیایی بوده‌ایم.

دامنگیر با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته استانی و ملی افزود: مقرر شده است محور مذکور با شرایط موجود ایمن‌سازی شود. بر همین اساس مطالعاتی از سوی مهندسان مشاور در زمینه مطالعه و طراحی با رویکرد ایمن‌سازی محور موصوف به صورت ملی انجام شد و مورد تایید بخش‌های تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و اجرای پروژه فنس‌کشی در محدوده الحاک مور میاندشت - عباس آباد در فاز اول به میزان 8 کیلومتر (4 کیلومتر در 2 سوی محور) و با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال همراه با ایجاد کریدور زیر گذر سبز عبور حیات وحش (یوزپلنگ آسیای) آغاز شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اظهار امیدواری کرد: با اجرای پروژه زیر گذر سبز عبور حیات وحش (یوزپلنگ آسیایی) این نگرانی مهم زیست‌محیطی (تلفات جاده‌ای یوز) استان و کشور برطرف و گامی بزرگ در جهت حفظ و بقای نسل گونه‌های ارزشمند جانوری خصوصا این گونه در حال انقراض، صورت پذیرد.

خرید سامانه‌های عرفی دامداران واقع در پارک ملی توران (مهم‌ترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی) و فنس‌کشی محل کریدور عبور و مرور یوزپلنگ و افزایش گشت و کنترل و تامین آب و علوفه جهت طعمه این گونه ارزشمند (آهو، قوچ و میش) افزایش پاسگاه‌های محیط‌بانی، تعداد نیرو، خودرو، همچنین آموزش و فرهنگ‌سازی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده جهت امنیت زیستگاه‌های یوزپلنگ است که از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان صورت گرفته که این امر منجر به افزایش تعداد دفعات مشاهده یوزپلنگ در منطقه و تایید کننده موثر بودن اقدامت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار