رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اهواز:

هلیکوپترها نمی‌توانند آتش هورالعظیم را مهار کنند

اهواز (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم پس از دو بار اطفای حریق مجددا شعله‌ور شده است، گفت: احتمالا هلیکوپترهای آبپاش دیگر نتوانند این آتش‌سوزی را مهار کنند.

کد مطلب: ۸۴۳۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
هلیکوپترها نمی‌توانند آتش هورالعظیم را مهار کنند

عیسی کلانتری در حاشیه بازدید هوایی از تالاب هورالعظیم و کانون‌های ریزگرد جنوب شرق اهواز که امروز (14 مردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم در بخش کشور عراق رخ داده است. در مرحله نخست آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب، با کمک سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری خوزستان پس از 10 روز موفق شدیم مجوزهای لازم را از کشور عراق برای مهار آتش با هلیکوپتر آب‌پاش اخذ کنیم که پس از دو سه روز تلاش، آتش مهار شد.

وی افزود: متاسفانه پس ازدو مرحله اطفای حریق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، مجددا آتش‌سوزی در سطح گسترده‌ای در بخش عراقی تالاب رخ داده است که علت این آتش‌سوزی‌ها بررسی خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: طبق گزارش‌های اعلام شده، احتمالا هلیکوپترها دیگر نتوانند این آتش‌سوزی را مهار کنند و باید به صورت زمینی اقدام شود که در این خصوص باید کشور عراق رضایت داشته باشد.

کلانتری با اشاره به وضعیت هورالعظیم در بخش ایرانی تصریح کرد: خوشبختانه بخش ایرانی تالاب هورالعظیم آب دارد و مشکل آتش‌سوزی نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: در حال حاضر نهایت تلاش در استان خوزستان به کار گرفته شده تا آتش‌سوزی هور در کشور عراق مهار شود. با این وجود باید کشور عراق در خصوص مهار آتش‌سوزی‌های رخ داده همکاری بیشتری داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص احتمال درخواست کمک از دیگر کشورها برای مهار آتش‌سوزی هورالعظیم گفت: به دلیل اینکه آتش‌سوزی در بخش عراقی هور رخ داده است، باید کشور عراق جهت مهار آتش از کشورهای دیگر درخواست کمک کند.

کلانتری با اشاره به بازدید از کانون‌های ریزگرد جنوب شرق اهواز نیز تصریح کرد: ریزگردهایی که اکنون وارد کشور می‌شوند، منشاء خارجی دارند و گرد و غبارهای با منشاء داخلی خوزستان در اواخر پاییز و زمستان فعال می‌شوند.

وی بیان کرد: خوشبختانه امسال حدود 400 میلیارد تومان بودجه برای مقابله با گرد و غبار خوزستان پیش‌بینی شده است. با توجه به اینکه استاندار خوزستان داوطلب این کار بوده، اختیارات به استاندار داده شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از دو سال پیش موسسه تحقیقات جنگل‌ها مراتع مطالعاتی در زمینه مهار گرد و غبار و کانون‌های ریزگرد آغاز کرده است که باید تا پایان تابستان این مطالعات جمع‌بندی شوند تا عملیات اجرایی از شهریورماه مجددا آغاز شود زیرا عملیات اجرایی بدون مطالعه ممکن است نتیجه عکس بدهد و منابع مالی هدر برود و نتیجه مثبت نیز گرفته نشود.

کلانتری گفت: در خوزستان با همت مسئولین سازمان‌های مختلف و هماهنگی استاندار خوزستان و با بودجه 100 میلیون دلاری که امسال در این خصوص تخصیص داده شده است، عملیات اجرایی مهار گرد و غبار آغاز خواهد شد اما مردم خوزستان باید بدانند که ریزگردها ظرف یک یا دو سال مهار نمی‌شوند و باید حداقل طی شش تا هفت سال حدود 200 هزار هکتار منشاء آلودگی مهار شود.

وی با بیان اینکه اکنون منابع مالی برای مهار گرد و غبار در اختیار استاندار خوزستان است، ادامه داد: در حال حاضر استانداری خوزستان منتظر نتایج مطالعات است تا کار اجرایی را انجام دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امیدواریم طی یک برنامه منظم و در حدود پنج سال بتوانیم ریشه‌های گرد و غبار منشاء داخلی را مهار کنیم اما مهار گرد و غبار خارجی نیاز به هماهنگی زیادی دارد.

کلانتری افزود: برای مهار گرد و غباری که از سمت جنوب غرب می‌آید امکاناتی در دست نیست اما امیدواریم با تحکیم دولت‌ها گرد و غباری که از سمت کشورهای سوریه و عراق می‌آیند، مهار شود. سال گذشته کشور عراق در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است و حدود 150 هزار هکتار تالاب‌های خشک‌شده را آبگیری کرد و منشاء آلودگی کمتر شد اما هنوز جای کار زیادی برای مهار گرد و غبار وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار