در گفت‌وگو با پانا

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان پاسخ داد:‌ چرا به پلیس اطفال نیاز داریم

‎تهران (پانا) - رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان می‌گوید که در کنار لایحه حمایت از حقوق کودکان که به تصویب مجلس رسیده، نیاز است بخش‌های مربوط به کودکان و نوجوانان قانون آیین دادرسی کیفری اجرایی شود.

کد مطلب: ۸۴۲۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان پاسخ داد:‌ چرا به پلیس اطفال نیاز داریم

مطهره ناظری، وکیل دادگستری، با بیان اینکه لازم است کلانتری‌ها محل امنی در مواجهه با جرایم ارتکابی کودکان و همچنین جرایم علیه کودکان باشند، بر تشکیل پلیس اطفال تاکید کرد و به پانا گفت:‌ آیین دادرسی کیفری که سال 1392 تصویب شده، قانونی است که تا حدی به کودکان و مباحث دادرسی مربوط به آنها توجه کرده اما مشکل اینجاست که خیلی از این موارد اجرایی نشده است. این موارد شامل تشکیل شعبات دادگاه در تمام شهرها برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به کودکان، تشکیل پرونده شخصیت، الزام حضور مشاور اطفال، پلیس اطفال و ... است که به صورت منسجم اجرایی نشده است.

ناظری همچنین اضافه کرد: هدف از پیش‌بینی پلیس اطفال این است که در مواردی که کودکان معارض با قانون و همچنین کودکان بزه‌دیده در جریان دادرسی قرار می‌گیرند، فرایند دادرسی‌شان کودک‌محور باشد. طبق قانون، این لایحه باید در شش ماه به مجلس شورای اسلامی برای تصویب ارائه می‌شد اما این اتفاق نیفتاد و هنوز در قوه قضاییه است که امیدواریم بعد از تصویب نهایی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، بتوانیم شاهد تصویب قوانینی برای رسیدگی جرایم مربوط به آنها هم باشیم.

‎رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت:‌ پلیس اطفال در ماده 31 قانون آیین دادرسی کیفری مورد اشاره قرار گرفته بود، درواقع لزوم پلیس اطفال به این دلیل است که فرایند رسیدگی به جرایم از کلانتری‌ها شروع می‌شود و اگر در کلانتری‌ها پلیس اطفال داشته باشیم که تخصص و دانش برخورد با آنها را دارد، کودکان و نوجوانان، چه بزه‌دیده باشند و چه خودشان مرتکب جرمی شده باشند، می‌توانند با امنیت روانی بیشتری به کلانتری‌ها مراجعه کنند.

‎او افزود: اکنون کلانتری‌ها محیط امنی برای کودکان نیستند و ترس زیادی از نحوه برخورد با آنها حتی در بین کودکان بزه‌دیده نیز وجود دارد و بسیاری از آنها جرات نمی‌کنند برای بیان آنچه بر آنها گذشته به کلانتری بروند در حالی که اگر پلیس اطفال داشته باشیم این ترس از بین می‌رود. ما مواردی را شاهد بوده‌ایم که نوجوان از روی ترس به کلانتری مراجعه نکرده، دست به انتقام‌گیری شخصی زده، نهایتا مرتکب قتل کسی شده است که به او تعرض کرده بود. درباره کودکانی هم که مرتکب جرم شده‌اند، باز هم پلیس اطفال می‌تواند موثر باشد به این شکل که نگاه حمایتی به آنها داشته باشد و حتی باعث شود با میانجیگری، آنها وارد پروسه قضایی نشوند و به مددکاری ارجاع شوند.

‎این وکیل دادگستری همچنین ادامه داد: بسیاری از کشورها سیستم رسیدگی به جرایم برای افراد زیر 18 سال را مجزا تعریف کرده‌اند. ما هم دادسرای اطفال و دادگاه اطفال را در تهران داریم ولی لازم است که در تمام شهرها و شهرستان‌ها چنین فرایندی وجود داشته باشد و همانطور که اشاره کردم حتی قبل از ورود به مرحله دادسرا و دادگاه، حمایت‌هایی از کودکان در معرض بزه داشته باشیم که پلیس اطفال می‌تواند چنین کارایی داشته باشد.

‎ناظری درباره این موضوع هم که چرا چنین تمهیداتی در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان مد نظر قرار نگرفته است، توضیح داد: مباحث لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ماهوی است و فرایند آیین دادرسی شکلی است که در ذیل حمایت کلی از کودکان در قانون آیین دادرسی کیفری قرار می‌گیرد. اما به هر حال لایحه هم این امکان را داشت که نگاهی به قوانین مربوط به آیین دادرسی کودکان و نوجوانان داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار