اردوی ملی پیشتازان، میعادگاه آینده‌سازان ایران برای تمرین زندگی و همدلی

تهران (پانا) - فریاد شادی اولین صدایی است که صبح زود از دور تا دور اردوگاه شهیدباهنر تهران به گوش می‌رسد و حواس هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. ساعت 7 صبح است، در اردوگاه عده‌ای رژه می‌روند و الله‌اکبر سر می‌دهند، کمی آن‌سو تر انگار مسابقه‌ای در جریان است، پلاکاردهایی دورتر وجود دارند که اسامی استان‌هار روی آنها نوشته شده، جلوتر دسته‌های چندنفری در حال چوب‌بندی هستند، اصطلاح‌‌شان «ساختن پل میمون» است.

کد مطلب: ۸۴۲۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد
اردوی ملی پیشتازان، میعادگاه آینده‌سازان ایران برای تمرین زندگی و همدلی

بالاتر دیگر این صداهای جمعی وجود ندارد عده‌ای در کلاس‌های درس نشسته‌اند و به دقت به حرف‌های مدرس گوش می‌دهند. سلام و احترام‌های خاص، رفتار و منش دلچسب و یکدست، لباس‌های یکسان، اینجا محل تجمع 1344 دانش‌آموز پسر است. اردوی ملی پیشتازان که در اردوگاه شهیدباهنر تهران از صبح پنجشنبه آغاز شده است و امروز پایان می‌یابد.

از 31 استان کشور و هر استان 42 نفر به تهران آمده‌اند تا در اردوی ملی دانش‌آموزان پیشتاز سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران شرکت کنند. فقط استان تهران است که به تفکیک شهر تهران و شهرستان‌های تهران دو تیم را روانه اردو کرده است. این دانش‌آموزان در قالب گروه‌های مختلف و تیم‌های هفت نفره سازماندهی ‌شده‌اند تا آموزش مهارت‌های زندگی، زندگی در وضع سخت، آموزش‌های فرهنگی و معنوی و.. را در چند روز فرابگیرند و تمرین کنند.

آنان، واحدهای برتر شهر و استان خود هستند که قرار است مهارت‌هایی را که در مدارس‌شان آموزش دیده‌اند، در اردوی ملی به نمایش بگذارند. یکی از مربیان و مسئولان برگزاری اردو می‌گوید اردوی ملی امسال کمی متفاوت‌ با سال‌های گذشته است، این هشتمین دوره این اردو است اما نشاط امسال و فعالیت گروهی دانش‌آموزان همه ما را به وجد آورده است.

رحمت‌الله رضایی، مدیر آموزش سازمان دانش‌آموزی کشور، می‌گوید: «برگزاری این اردوی ملی ماحصل نزدیک به 300 جلسه، کار کارشناسی و تلاش مدیران سازمان است تا امروز این دانش‌آموزان دور هم جمع شوند.»

برای صحبت کردن با دانش‌آموزان باید ابتدا سلام و احترام خاص تشکیلاتی آنان را یاد گرفت. درخواست آموزش می‌تواند اولین موضوع گفت‌وگو باشد و سر صحبت را باز کند. آن‌ها از ترکیب آموزش‌هایی که برایشان در نظر گرفته شده است، خوشحال‌اند و این خوشحالی را مدام نشان می‌دهند.

صبح‌گاه با قدردانی و اهدای لوح به گروه‌های برتر آغاز می‌شود، و استان‌ها به ترتیب در مراسم رژه شرکت می‌کنند. بعد از این ادای احترام، مسابقات چوب‌بندی شروع می‌شود و دانش‌آموزان، مربیان و داوران دست به کار می‌شوند تا در یک مسابقه هیجانی و سرعتی شرکت کنند. در بخش دیگری از اردوگاه عده‌ای مشغول نظافت هستند تا زباله‌های باقی‌مانده در چادرها و محیط اطراف آن را جمع‌آوری کنند. در هیچ زمانی هیچ دانش‌آموزی بیکار ننشسته است و همه مشغول کاری هستند و جالب‌تر اینکه هیچ‌کس به تنهایی فعالیتی را انجام نمی‌دهد و همه در هر کاری گروهی مشارکت می‌کنند.

براساس برنامه ارائه‌شده، دانش‌آموزان در طول روز مهارت‌های چوب‌بندی و گره‌ها، مخابرات و جهت‌یابی، امداد و نجات و کمک‌های اولیه، مهارت صف‌جمع و فریادهای شادی را تمرین می‌کنند. بعد از همه این‌ها، ظهر، گروه‌ها به چادرهایشان برمی‌گردند. اما پختن غذا یکی از دیدنی‌ترین لحظات با هم بودن دانش‌آموزان است. این هم یک مهارت است: تمرین طبخ غذا و زندگی جمعی، با هم بودن و تهیه آب و غذا. جیره‌های خشک در اختیار دانش‌آموزان گذاشته می‌شود و آنها باید با کمک‌ مربیان خود نهار خود را مهیا کنند.

همدلی، هم‌زبانی و هم‌فکری که شعار هشتمین اردوی امسال است به خوبی در میان دانش‌آموزان دیده می‌شود، اما نشاط این دانش‌آموزان پایانی ندارد، بعد از یک روز سخت و تمرین‌های متفاوت، عصر هر روز فریاد شادی به پا می‌شود و گوشه‌ای از این اردوگاه محل تجمع همه دانش‌آموزان است. پخش آوازهای محلی از همه اقوام و مشارکت‌ همه دانش‌آموزان در این شادی یکی از لذت‌بخش‌ترین صحنه‌های اردوی ملی دانش‌آموزان پیشتاز کشور است. ماجرای امروز به همین جا ختم نمی‌‌شود بلکه همه دانش‌آموزان می‌شتابند تا به استقبال اذان و نماز بروند و فریضه مغرب و عشا را به جماعت ادا کنند.

زندگی در چادر، باهم بودن، تمرین چادرزنی و چوب‌بندی، رژه، مسابقات فرهنگی، کلاس‌های آموزشی گروهی، فریاد شادی و آواز محلی و ملی با حضور یکصدای همه دانش‌آموزان، بسته فرهنگی و تمرین یک زندگی گروهی در آغاز دوره جوانی و نوجوانی برای این دانش‌آموزان است و این‌ها شاید همان چیزهایی است که باعث می‌شود دانش‌آموزان بگویند اردوی ملی پیشتازان بهترین اردویی است که تا این مقطع از زندگی‌مان تجربه کرده‌اند.

آنان مهارت‌های دیگری مانند زندگی در شرایط سخت از جمله چادرزنی، پیداکردن غذا و آب، شناخت گیاهان دارویی در طبیعت، کوهنوردی، زندگی در جنگل و کوهستان، کوهپیمایی، مهارت‌های مربوط به محیط زیست مانند شیوه درست استفاده‌کردن از منابع آبی، جنگل‌داری، حفاظت از طبیعت، مهارت‌های فریادهای شادی و سرود و موسیقی‌های شادی‌آور، مدیریت بحران و همه و همه را در این اردو یاد می‌گیرند.

اما برای همه این آموزش‌ها آنچه بیش از همه اهمیت دارد، حفظ امنیت و بهداشت دانش‌آموزان است که البته سازمان دانش‌آموزی ایران از آن غافل نبوده است تا جایی که برای حفظ امنیت دانش‌آموزان، اکثر آنها از طریق حمل و نقل ریلی به تهران آمده‌اند و در اردوگاه شهیدباهنر هم در طول شبانه‌روز ارزیابان و مربیان مدام مراقب آموزش‌های دانش‌آموزان هستند.

حرکت دانش‌آموزان در شب ممنوع است و ارزیابان شب هم مدام در حال حرکت بین چادرها و محیط اردوگاه هستند. اردوگاه پزشک عمومی و اورژانس و پرستار دارد و متخصصان امداد و نجات و آمبولانس همیشه در محیط اردوگاه حضور دارند. آمبولانس می‌تواند در فاصله کمتر از پنج دقیقه خود را به اولین بیمارستان برساند هرچند که در خود اردوگاه پزشک حضور دارد.

رفتار و منش دانش‌آموزان نسبت به هم، سلام و احترام و خداحافظی یک‌دست آنها، وحدتی را شکل داده است که می‌تواند تبلور همدلی و همزبانی و همفکری را داشته باشند. اما داورانی هم اینجا به کار گرفته شده‌اند که همگی از مدرسان سطح بالا و پیشکسوتان تشکیلات پیشتازان هستند. غیر از داوران، ارزیابانی هم هستند که کارشان ارزیابی فضای عمومی اردو است. ارزیابان شاخص‌هایی چون شرکت در مراسم نماز، فعالیت‌های فرهنگی، شور و نشاط اردویی، تلاش و کوشش خودجوش، نظافت، حرکت و نظم و انضباط عمومی را می‌سنجند تا در نهایت براساس آرای کمیته داوری و ارزیابان از گروه‌ها و استان‌های برتر در مراسم اختتامیه قدرددانی شوند. مراسم اختتامیه قرار است بعدازظهر امروز برگزار و از مسئولان برگزاری و از گروه‌های برتر دانش‌آموزان با اهدای لوح، کاپ، مدال و جوایز نقدی تقدیر شود.

اردوی ملی دختران هم از دوم تا هفتم شهریور در اردوگاه شهیدباهنر برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار