انتقاد معاون سازمان بسیج دانش‌آموزی از تربیت نشدن دبیر تخصصی برای درس آمادگی دفاعی

تهران (پانا) - معاون سازمان بسیج دانش‌آموزی از تربیت نشدن دبیر تخصصی برای درس آمادگی دفاعی در دانشگاه فرهنگیان انتقاد کرد.

کد مطلب: ۸۴۲۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد معاون سازمان بسیج دانش‌آموزی از تربیت نشدن دبیر تخصصی برای درس آمادگی دفاعی

احد فتوحی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش درباره اهداف درس آمادگی دفاعی گفت: «درس آمادگی در راستای دفاع همه‌جانبه، تحقق ارتش بیست میلیونی، افزایش روحیه مسوولیت‌پذیری و همیاری و همکاری در برنامه‌های گروهی طراحی شده است.»

او افزود: «با تیزبینی که قانون‌گذار داشت تصویب کرد که این درس پس از دوران دفاع مقدس وارد نظام برنامه درسی شود. مباحثی چون ایمنی و سوانح، فرهنگ دفاعی، پدافند غیرعامل و... در این درس دیده شده است و سابقه بیش از 30 ساله دارد. در آن زمان تصویب شد که یک ساعت از درس حرفه و فن کم و یک ساعت به درس آمادگی اضافه شود، اما از سال 77 با مصوبه مجلس شورای اسلامی تدریس دو ساعت در هفته در متوسطه اول و سه ساعت در متوسطه دوم پیشنهاد شد.»

معاون سازمان بسیج دانش‌آموزی افزود: «در پایه نهم یک روز و در پایه دهم سه روز اردوی عملی این درس را داریم و دانش‌آموزان مشتاق شرکت در دوره‌های عملی هستند. مهارت‌های غیرنظامی درس آمادگی دفاعی به بحث پدافند غیرعامل برمی‌گردد و آمادگی در برابر زلزله ، امداد و نجات، اطفای حریق و... را آموزش می‌دهد. در سوئیس دانش‌آموزان دو سه روز در پناهگاه‌ها می‌خوابند تا در مواقع بحران آماده باشند.»

او یکی از چالش‌ها را تربیت نشدن دبیر تخصصی این درس دانست و گفت: «دبیر تخصصی این درس در دانشگاه فرهنگیان تربیت نمی‌شود و دبیر آمادگی دفاعی را در سطح دانشگاه فرهنگیان نداریم.»

فتوحی ادامه داد: «از سال قبل شروع به نامه‌نگاری با آموزش و پرورش کردیم. از سال 92 برای تدریس این درس از معلمان رشته‌های مرتبط چون علوم اجتماعی و علوم تربیتی و جغرافیا با گذراندن دوره‌های ضمن خدمت استفاده می‌شود. اما معمولا دبیران اول دروس موظفی خود را تکمیل می‌کنند و ابلاغ می‌گیرند و بعد به درس آمادگی می‌روند و هر سال مشکل کمبود داریم.»

او ادامه داد: «آنچه ابلاغ شده باید تدریس دبیران دفاعی کمتر از 12 ساعت نباشد ولی بالای 50درصد دبیران زیر این عدد تدریس می‌کنند. ما ظرفیتی را برای آموزش و پرورش فراهم کردیم تا سرمربیان ما که از بازنشستگان سپاه‌اند دوره های آموزشی این درس را تدریس کنند و قرار است کارگروهی شکل بگیرد.»

معاون سازمان بسیج دانش‌آموزی گفت: «فضای اردویی باید بر اهداف تربیتی متمرکز باشد. بسیج دانش‌آموزی برنامه‌هایش را با مشارکت آموزش و پرورش برگزار می‌کند و در سال گذشته نزدیک به 400هزار دانش‌آموز متوسطه دوم و ترجیحا پایه دهم را به اردوهای راهیان بردیم.»

فتوحی درباره هزینه اردوهای راهیان نور گفت: «شرکت در این اردو اختیاری است. هر استان یک قرارگاه دارد و هزینه جزیی بابت کمک‌هزینه دریافت می‌شود که بین 30 تا 50هزار تومان برای یک اردوی 5،6 روزه است. البته مشکلات بودجه‌ای وجود دارد. سال قبل رقمی حدود 50میلیارد تومان از سوی سازمان بسیج برای اردوها کمک شد اما آموزش و پرورش عددی که باید، نیاورد. ما راضی نیستیم حتی یک ریال از دانش‌آموزان گرفته شود اما باید بودجه محقق شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار