در پاسخ به پانا

امیری: سوال مجلس از روحانی غیرقانونی است

هر حقو‌ق‌خوانی در این کشور می‌داند که انکار بعد از اقرار قبول نیست و انصراف از انصراف در هیچ کجای قانون پیش‌بینی نشده است

تهران (پانا) - معاون پارلمانی رئیس جمهوری درباره اعلام وصول سوال از حسن روحانی در جلسه امروز مجلس توضیح داد و این اقدام مجلس را غیرقانونی خواند.

کد مطلب: ۸۴۲۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
امیری: سوال مجلس از روحانی غیرقانونی است

حسینعلی امیری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال پانا در مورد اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهوری در جلسه امروز مجلس گفت: «مردم عزیز و شریف ایران اطلاع دارند که سوال از رئیس‌جمهوری ابتدا در سال گذشته مطرح شد و نمایندگان آقای رئیس‌جمهوری در جلسه کمیسیون حاضر و به سوالات نمایندگان پاسخ دادند اما در فاصله کوتاهی سوال دوم مطرح شد و مجددا نمایندگان رئیس‌جمهوری در جلسه کمیسیون حضور پیدا کردند و به سوالات نمایندگان پاسخ دادند.»

او افزود: «عده‌ای از نمایندگان سوال‌کننده پس از حضور نمایندگان رئیس‌جمهوری قانع شدند و سوال دوم از حدنصاب قانونی افتاد.»

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «در فاصله کوتاه‌تر سوال سومی از آقای رئیس‌جمهوری مطرح شد که مجددا نمایندگان رئیس‌جمهوری در کمیسیون مربوط حضور پیدا کردند و تعدادی از نمایندگان قانع شدند که سوال سوم هم از حدنصاب خارج شد. سوال چهارم را نمایندگان مطرح کردند و نمایندگان رئیس‌جمهوری در جلسه کمیسیون اقتصادی حضور پیدا کردند و توضیحات خود را ارائه کردند.»

او ادامه داد: «با توضیحات نمایندگان رئیس‌جمهوری سوال چهارم هم از حدنصاب قانونی خارج شد. متاسفانه سوال‌کنندگان محترم رفتند و تعداد دیگری سوال و امضا جمع کردند که بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس مجددا به سوال‌کننده‌ها الحاق کنند و آن بخش از نظر قانونی قابل قبول نشد.»

او ادامه داد: «متأسفانه تعدادی از نمایندگان سؤال‌کننده تعدادی از آقایانی که از سؤال خود منصرف و قانع شده بودند را وادار کردند که از قانع شدن خود انصراف بدهند.»

امیری افزود: «سؤال، تحقیق و تفحص و استیضاح حق مجلس است و قانون اساسی این حق را به مجلس شورای اسلامی داده است اما نمایندگان مجلس باید از این حق، قانونی استفاده کنند. آنچه که روز گذشته اتفاق افتاد کاملاً بر خلاف اصول حقوقی و خلاف قانون اساسی است و خلاف قانون آئین‌نامه داخلی مجلس است.»

او ادامه داد: «هر حقوقدان و هر حقو‌ق‌خوانی در این کشور می‌داند که انکار بعد از اقرار قبول نیست. انصراف از انصراف در هیچ کجای قانون پیش‌بینی نشده است زیرا مجلس بر اساس قانون آئین‌نامه داخلی مجلس اداره می‌شود.»

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری افزود: «مجلس آیین‌نامه دارد و همان طور که ما در حقوق خصوصی می‌گوییم اصل بر اهلیت است در حقوق عمومی اصل بر عدم صلاحیت است. در هیچ کجای آیین‌نامه داخلی مجلس انصراف از انصراف پیش‌بینی نشده است و متأسفانه این عمل کاملاً خلاف قانون اتفاق افتاده است و ما از همه ظرفیت‌های قانونی خود باید استفاده کنیم.»

او ادامه داد: «کشور باید بر اساس قانون اداره شود. آقای رئیس‌جمهوری و اعضای دولت سؤال‌، استیضاح و تحقیق و تفحص را حق مجلس می‌دانند اما این حق باید به شکل قانونی استفاده شود. برای آن چیزی که اتفاق افتاده است بنده حاضرم در تلویزیون حاضر شوم و مناظره کنم زیرا طرح سؤال‌های متعدد از آقای رئیس‌جمهوری باانگیزه‌های سیاسی و هدف حل مشکلات مردم نیست.»

امیری افزود: «سؤال‌هایی که از رئیس‌جمهوری مطرح کرده‌اند همه تکراری بود و سؤال‌هایی که مطرح شده است همه در صلاحیت وزارتخانه‌هاست زیرا قانون عادی و قانون اساسی وظایف رئیس‌جمهوری را مشخص کرده و سؤال‌هایی که مطرح شده است در راستای وظایف رئیس جمهوری نیست بلکه در صلاحیت دستگاه‌های دیگر است که در این خصوص حاضرم در هر جای دیگر با حضور نمایندگان سؤال کننده مناظره کنم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار