برای اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا از سوی برخی وزارت‌خانه‌ها به بن‌بست می‌رسیم

تهران (پانا) - دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا می‌گوید دستگاه‌های اجرایی زیر بار اجرای مصوبات مربوط به کاهش آلودگی هوا نمی‌روند.

کد مطلب: ۸۴۱۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
برای اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا  از سوی برخی  وزارت‌خانه‌ها به بن‌بست می‌رسیم

مسعود تجریشی صبح امروز در نشست خبری گزارش عملکرد کارگروه آلودگی هوا با بیان این که رئیس سازمان محیط زیست بر اصل شفافیت تاکید دارد و این الگو به منظور کمک به مردم است، گفت: طبق اصل شفافیت باید به شهروندان بگوییم که چه اقداماتی صورت گرفته است. وقتی حرف از مدیریت و اجرای برنامه‌ها زده می‌شود بهانه کمبود منابع مالی آورده می‌شود در صورتی که مدیریت خوب، زمانی مشخص می‌شود که پول نباشد.

فقط ۵۰ درصد گازوییل استاندارد در کشور تولید می‌شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که فقط ۵۰ درصد گازوییل استاندارد است، گفت: باید از هم اکنون برای دوارونگی هوای آبان ماه، آماده باشیم.

در ادامه جلسه وحید حسینی دبیر کارگروه آلودگی هوا در تشریح گزارش عملکرد این کارگروه گفت: دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا دارای اعضای رسمی و مدعو است و برای موضوعات تخصصی‌تر از کارشناسان و سازمان‌‌ها و نهادها دعوت می‌کنیم. مقدار زیادی مصوبه داریم که مهم‌ترین آن قانون هوای پاک است که سال ۹۶ تصویب شد. اما چالشی که وجود دارد این است که بسیاری از مصوبات از سوی دستگاه‌ها اجرا نمی‌شوند. در این زمینه از سازمان‌ها دعوت کردیم و جلسات متعددی گذاشتیم و کمیته‌های تخصصی شکل گرفت که نهادهای اجرایی در آنها حضور دارند.

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا ادامه داد: از دی ماه سال گذشته پنج جلسه کارگروه ملی برگزار شده است و ۲۲ جلسه هم در کمیته تخصصی تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای مصوبات برخی مواقع در وزارت‌خانه‌ها به بن‌بست می‌رسیم که از رئیس سازمان می‌خواهیم به موضوع ورود کند. این اتفاق در حوزه نفت، گاز و صنعت افتاد. در واقع اگر احساس کنیم مدیران میانی تمکین نمی‌کنند و باید از سطح بالاتر پیگیری کنیم.

وی با اشاره به مصوبه توزیع سوخت دیزل با استاندارد یورو ۴ گفت: سوخت با استاندارد یور‌و ۴ در ۱۶۰ جایگاه در هشت کلانشهر کشور توزیع می‌شود.

وی درخصوص اجرای مصوبه مربوط به موتورسیکلت‌های برقی گفت: در کمیته موتورسیکلت برقی که مسئولش وزارت صمت بوده است هیچ دستاوردی نداشتیم.

۱۷ هزار تاکسی فرسوده در تهران تردد می‌کند

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: در کمیته نوسازی ناوگان عمومی نیز کار پیش نمی‌رود علی رغم اینکه جلسات متعددی در این زمینه داشتیم. اکنون ۱۷ هزار تاکسی فرسوده در تهران تردد می‌کند و در کل کشور این آمار ۷۰ هزار تاکسی فرسوده است.

حسینی ادامه داذ: موضوع اسقاط موتورسیکلت‌ها با فشاری که سازمان محیط زیست به صنایع موتورسازی وارد کرد موجب شد موتورهای کاربوراتوری‌ها حذف شود.

کلیه خودروهای شهرداری‌ها باید مجهز به فیلتر دوده می‌شدند

وی درباره خودروهای دیزلی‌بیان کرد: کلیه خودروهای شهرداری‌ها باید مجهز به فیلتر دوده می‌شدند اما برای اجرای آن بهانه می‌آورند و این موضوع عملیاتی نشده است. اما طبق مصوبه سال ۱۳۹۳ هیأت وزیران کلیه خودروهای حمل و نقل عمومی باید به فیلتر مجهز شوند.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا درخصوص نظارت بر مراکز معاینه فنی گفت: در موضوع معاینه فنی وارد موضوع نظارت شدیم. نمایندگان در حال گذراندن دوره‌های آموزشی در تهران هستند که چگونه باید مراکز معاینه فنی را بازرسی کنند و سازمان به طور مستقیم وارد بازرسی مراکز معاینه فنی خواهد شد.

بازرسی ۱۶ مرکز معاینه فنی سنگین استان‌های البرز و تهران

حسینی همچنین از بازرسی ۱۶ مرکز معاینه فنی سنگین استان‌های البرز و تهران از سوی کارشناسان سازمان محیط زیست خبر داد.

وی در ادامه درباره کاهش سن معاینه فنی خودروها توضیح داد: همچنان بر کاهش سن معافیت معاینه فنی به دو ساله اصرار داریم. اکنون قانون چهار سال است که امیدواریم نمایندگان مجلس این موضوع را اصلاح کنند.

حسینی افزود: خودروسازان باید کاتالیست خودروها را در مدت زمان بیشتری گارانتی کند. اکنون خودروها دو سال گارانتی دارند اما معاینه فنی چهارساله است و مالک خودرو برای اولین باری که به معاینه فنی مراجعه می‌کند اگر خودرو مردود شود هزینه را باید از جیب خودش پرداخت کند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: وب‌سایتی به منظور اطلاع‌رسانی عملکرد دبیرخانه کارگروه آلودگی هوا راه اندازی شده تحت عنوان dabir.doe.ir که در این وبسایت فهرست دستگاه‌های مسئول هم آمده است و وظایفشان به طور دقیق مشخص است.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: برخی نهادها با دستگاه مسئول همکاری نمی‌کنند. به عنوان مثال در طرح LEZ با مشکلاتی همچون نبود زیرساخت‌های لازم و اجرای طرح در کلانشهرها از سوی پلیس راهور مواجه است. در واقع برخورد سلیقه‌ای با مصوبات مشکل ماست مثلا مدیر می‌گوید من این مصوبه را دوست ندارم و با تغییر مدیران هم این سلیقه‌ها عوض می‌شود.

وی تصریح کرد: اجرای ناقص مصوبات نیز یکی از مشکلات سازمان محیط زیست است به طوری که وزارت صمت موظف به ارائه برنامه جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی و توسعه تولید و عرضه موتور سیکلت برقی بوده است.

حسینی با تاکید بر این که امسال وضع آلودگی هوا خوب نیست، گفت: اولین بار است که در کشور این همه روز آلوده به دلیل آلاینده سمی ازن داشته‌ایم که دلیل مهم آن تابش نور خورشید است که امسال زیاد است. تا امروز ۲۶ روز ناسالم داشته‌ایم در صورتی که سال گذشته در مدت مشابه ۱۵ روز بوده است.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تولید خودرو و استفاده از آن روز به روز افزایش پیدا می‌کند، گفت: می‌توان یک سیاست حفظ وضع موجود داشت و در مقابل می‌توان تلاش کرد که در شرایط موجود سالانه ۱۰ درصد شاخص ‌ها را بهتر کنیم که در این زمینه نیازمند همکاری دولت و حاکمیت هستیم.

اتوبوس‌ها نیمی از زمان خود را در ایستگاه متوقف و روشن می‌مانند

وی ادامه داد: قانون می‌گوید اگر اتوبوس بیشتر از ۱۰ دقیقه متوقف باشد باید خودرو را خاموش کند و اگر نکند باید جریمه شود اما شاهدیم اتوبوس‌ها نیمی از زمان خود را در ایستگاه متوقف و روشن می‌مانند در حالی که با اجرای این قانون به ازای هر خودرو دو میلیون تومان در سال مصرف سوخت کشور کمتر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار