در گفت‌وگو با پانا

حریق تالاب هورالعظیم به مرزهای ایران نزدیک شده است

نوری، نماینده مردم شوش در مجلس: دودغلیظ ناشی از آتش سوزی هورالعظیم در شهرهای اهواز، حمیدیه، کارون و هویزه سبب مشکلات تنفسی شدید شده است

تهران (پانا) - نماینده مردم شوش در مجلس می‌گوید با توجه به پیش‌بینی هواشناسی خوزستان در خصوص وزش باد طی هفته جاری احتمال تشدید حریق در تالاب هورالعظیم وجود دارد که باید برای اطفای حریق مجددا تصمیماتی اتخاذ و با کشور عراق هماهنگی شود.

کد مطلب: ۸۴۱۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
حریق تالاب هورالعظیم به مرزهای ایران نزدیک شده است

آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم از نیمه تیرماه آغاز شده است، با آتش‌سوزی این تالاب شهرهای استان خوزستان نیز تحت تأثیر دود ناشی از حریق تالاب قرار گرفتند،سید راضی نوری، در این باره به پانا گفت: ایران نیز با هماهنگی وزارت دفاع و امور خارجه چند بالگرد را برای اطفای حریق به کشور عراق اعزام کرد.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجا که هورالعظیم، تالاب مرزی و مشترک بین کشورهای ایران و عراق است، اگر مشکلی برای این تالاب پیش آید هر دو کشور همجوار تالاب، تحت تأثیر قرار می‌گیرند. دو‌سوم از تالاب هورالعظیم در کشور عراق و یک‌سوم تالاب در ایران قرار دارد که در پی این آتش‌سوزی بیش از ۱۸ هزار هکتار دچار حریق شد که در مرحله اول اطفا شد.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم مجددا آغاز شده است و 12 هزار هکتار از این تالاب در حال سوختن است که این بار حریق به مرزهای ایران نزدیک شده است. ایران به کشور عراق برای خاموشی هورالعظیم کمک‌های زیادی کرده اما هنوز حریق به طور کامل خاموش نشده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اقدامات مسئولان استانی برای پیشگیری از تحت تأثیر قرار گرفتن بخش ایرانی تالاب هورالعظیم گفت: اگر اقدامی هم در بخش عراق صورت گرفته از سوی ایران بوده است، البته یک بخشی هم از تالاب در ایران دچار حریق شد که اطفا شد و ستاد مدیریت بحران آمادگی دارد تا از ورود آتش به بخش ایرانی جلوگیری کند.

وی درباره رهاسازی آب به تالاب هورالعظیم نیز گفت: کشور عراق باید حق‌آبه‌ای را هم به تالاب هورالعظیم اختصاص دهد تا مقداری آب به تالاب وارد شود و از حریق مجدد جلوگیری شود اما متأسفانه اقدامی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

نوری همچنین درخصوص تحت تأثیر قرار گرفتن سلامت مردم خوزستان در پی دود ناشی حریق تالاب هورالعظیم نیز توضیح داد: در یک ماه اخیر با توجه به انتشار دود غلیظ که شهرهای اهواز، حمیدیه، کارون و هویزه تحت تأثیر قرار گرفته و مشکلات تنفسی نیز تشدید شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار