مدیرکل محیط زیست استان تهران: امکانات و تجهیزات محیط بانی‌های استان در حد اهمیت تهران نیست

تهران (پانا) - مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه تجهیزات‌، امکانات و پاسگاه‌های محیط‌بانی استان تهران در اوضاع مطلوبی نیست، گفت 29 درصد مساحت تهران در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان است و بخشی از جغرافیای استان‌‌های قم، سمنان، مازندران و البرز را حفاظت می‌کنیم و مجموع آن را اگر با توجه به جغرافیای استان مقایسه کنیم حدود 46 درصد مساحت است و این نیاز به توجه ویژه‌ای در تهران دارد.

کد مطلب: ۸۴۱۷۶۷
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل محیط زیست استان تهران: امکانات و تجهیزات محیط بانی‌های استان در حد اهمیت تهران نیست

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، کیومرث کلانتری در این نشست با تبریک ولادت امام رضا (ع) و روز محیط‌بان با اشاره به اینکه شغل و حرفه محیط‌بانی بسیار سخت و آسیب پذیر است، افزود: رویارویی محیط‌بانی با متخلفان هیچ گاه تمام نخواهد شد و متاسفانه درگیری و تنش‌ها برای حفاظت از طبیعت و محیط زیست همیشه نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا وجود دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در کشور ما اقدامات قابل توجهی در حوزه قانون و مقررات محیط‌بانی انجام شده است، اظهار کرد: محیط‌بانی حساس‌ترین شغل در سازمان حفاظت محیط زیست است و نوک پیکان همه سختی‌ها در محیط‌بانی است و اگر عشق و علاقه و تعهد به محیط زیست نباشد ادامه راه ممکن نخواهد بود.

کلانتری ادامه داد: هستند افرادی که نسل در نسل محیط‌بان بوده اند و با تمام وجود محیط زیست را درک می‌کنند و این فرصتی است برای سازمان محیط زیست تا از این سرمایه انسانی بزرگ که به راحتی هم بدست نیامده بیشترین بهره را ببرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه بخش مهمی از علت آنکه شغل محیط‌بانی مظلوم و تحت فشار مانده ناشی از عملکرد ضعیف سایر بخش‌ها است و باید ارزش کار محیط‌بانان برجسته شود، اظهار کرد: به عنوان مثال اگر برخی از مراکزی را که دارای ارزش ریالی هستند رصد کنیم مشاهده می‌کنیم این مراکز دارای مساحتی کم اما داری تعداد زیادی نگهبان هستند، زیرا موضوع دارای ارزش و اهمیت خاص است.

وی ادامه داد: اما در خصوص اهمیت و ارزش حفظ تنوع زیستی کار زیادی نشده است و بدنه کارشناسی در محیط زیست نتوانسته به شکل شایسته اهمیت آن چیزی را که محیط‌بان از آن حفاظت می‌کند را برجسته کند و این مهم‌ترین مشکل در حوزه محیط‌بانی است.

کلانتری در ادامه با بیان اینکه تجهیزات‌، امکانات و پاسگاه‌های محیط‌بانی استان تهران در شرایط مطلوبی نیست، افزود: 29 درصد مساحت تهران در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان است و ما همچنین بخشی از جغرافیای استان‌‌های قم، سمنان، مازندران و البرز را حفاظت می‌کنیم و مجموع آن را اگر نسبت به جغرافیای استان مقایسه کنیم حدود 46 درصد مساحت است و این نیاز به توجه ویژه‌ای در تهران دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه اولویت اول محیط زیست استان تهران محیط‌بانی است، تصریح کرد: در خصوص جذب نیرو، هزینه و تجهیز لوازم، اولویت محیط زیست استان، محیط‌بانی است و خود را موظف به تجهیز محیط‌بانان می‌دانیم.

جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در این نشست با بیان اینکه باید بتوانیم روز محیط‌بان را در تقویم ملی با پیگیری‌هایی که آغاز شده ثبت کنیم، افزود: این موضوع در راستای تحقق یک هدف ایجابی و فرهنگی و برای استفاده از فرصت‌های موجود اجتماعی به منظور ارتقاء محیط بانی و محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه باید در حوزه محیط‌بانی همدلی، وحدت و شفافیت برای تحقق اهداف سازمانی همواره سرلوحه امور باشد، گفت: با توجه به رسالت سازمان حفاظت محیط زیست هنوز این سازمان به جایگاه اصلی خود نرسیده است و باید در این خصوص اتفاقات راهبردی به‌وقوع بپیوندد تا در سایه همکاری آحاد مختلف جامعه و مشارکت مدنی بتوان حفاظت درستی در خصوص موضوعات مختلف محیط زیست اعم از آب، خاک، هوا، طبیعت و زیستگاه‌ها داشته باشیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست ادامه داد: محیط‌بانان سفیران محیط زیست هستند و نماد سازمانی محسوب می‌شوند که باید بتوانند علاوه بر موضوعات محیط زیست طبیعی، مسائل محیط زیست انسانی را نیز در جامعه پررنگ کرده و در این خصوص فرهنگ سازی بیشتری به انجام برسانند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه باید امانتدار خوبی در حوزه محیط زیست باشیم و بدانیم مالک آن نیستیم، اظهار کرد: برای ارتقاء جایگاه محیط زیست قدم اول و مهم حمایت از جامعه محیط‌بانی است و در این راستا باید با جذب نیروهای مناسب و تربیت و آموزش‌های لازم علاوه بر تاثیرگذاری بر افزایش توان حفاظتی، انگیزه لازم برای خدمت در این حوزه را افزایش دهیم.

محبت‌خانی ادامه داد: نحوه ورود برخی از محیط‌بانان به سازمان محیط زیست جای گله داشته و بر اساس جلسه‌ای که امروز در سازمان محیط زیست برگزار شد دستورالعملی برای ورود محیط‌بانان جدید به سازمان تنظیم خواهد شد که در آن موضوعاتی مانند نحوه بکارگیری و نوع و میزان آموزش‌های لازم بر مبنای نگرش جدید و مطابق با اهداف سازمان حفاظت محیط زیست تبیین خواهد شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: از فروردین امسال بر اساس تایید مقام معظم رهبری دستورالعمل جدید خدمتی بکارگیری شده که این دستورالعمل توفیقات زیادی به همراه داشته که از جمله آن برخورداری یگان حفاظت از ردیف بودجه‌ای مستقل بر اساس برنامه‌های ارائه شده خواهد بود و سازمان برنامه و بودجه مکلف به اختصاص این اعتبار است.

محبت‌خانی با اشاره به اینکه همچنین مطابق این دستورالعمل جرائم محیط‌بانان در دادسرای نظامی و انتظامی رسیدگی خواهد شد، تصریح کرد: از جمله موضوعات دیگر این دستورالعمل این است که محیط‌بانانی که در سوانح و حوادث دچار آسیب و یا فوت می‌شوند به مانند دستورالعمل کارکنان نظامی شهید یا جانباز محسوب می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار