خوش‌بینی سخنگوی وزارت امور خارجه به راهکارهای عملی اروپا برای حفظ برجام

واکنش قاسمی به سفیر شدن: سخنگو می‌مانم

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود به سوالات خبرنگاران درباره تنش های میان ایران و آمریکا، احتمال جنگ آمریکا با ایران و خبر سفیر شدنش در فرانسه پاسخ داد.

کد مطلب: ۸۴۱۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد
خوش‌بینی سخنگوی وزارت امور خارجه به راهکارهای عملی اروپا برای حفظ برجام

بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان با هدف میانجیگیری میان ایران و امریکا سفری به واشنگتن خواهد داشت، گفت: «سفر آقای بن علوی انجام شد. دیدارهایی صورت گرفت و من از اهداف سفر ایشان اطلاع ندارم. روابط ما روابط خوبی است و هفته های گذشته هم اقای ظریف سفری به عمان داشتند و نباید به دنبال پیوست دادن این سفرها بود.»

او درباره مذاکره ایران و آمریکا درباره موضوعات دیگری به غیر از برجام گفت: «نمی‌دانم به کجا استناد و چنین فرضیه رسانه‌ای را مطرح می کنید. بحث برجام کاملا روشن است.»

قاسمی درباره موفقیت ایران در دادگاه لاهه گفت: «جمهوری اسلامی برای احقاق حقوق خود و ماندن در تعهدات پذیرفته‌شده از سازوکار دادگاه لاهه و همه سازوکارهایی که می‌تواند در جهان وجود داشته باشد برای احقاق حقوق کشور استفاده می‌کند. شکایت ایران پذیرفته شده است و در شهریور استماع خواهد شد؛ باید دید این سیر حقوقی چطور پیش می‌رود. باید کمی صبور بود. این یک بحث حقوقی است.»

قاسمی گفت: « ترامپ هر بامداد که بیدار می‌شود با این تصور که حضور ایشان در کاخ سفید برای تغییر جهان مهم است بیدار می‌شود.»

او درباره احتمال مذاکره با آمریکا تصریح کرد: «با توجه به وضع امروز و اقدامات خصمانه آمریکا و تلاش برای تحریم ایران قطعا موقعیتی برای تعامل وجود ندارد، امریکا هر روز نشان می‌دهد غیر قابل اعتماد است و طرف مناسبی برای هیچ مذاکره‌ای نیست.»

قاسمی درباره مهلت اروپا برای ارائه راهکارهای عملی به ایران گفت: «تماس‌های دائم با طرف‌های اروپایی ادامه دارد. خوش‌بینی وجود دارد. در کلیات مباحث پیش می‌رود و گام‌ها رو به جلو است که امیدوارم در زمان مقتضی به سرانجام برسد و بتوانیم در یک دور جدید گام‌های محکم‌تری در تعمیق روابط با اروپا برداریم.»

آخرین جزئیات از وضع دیپلمات ایرانی در اتریش

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد وضع پرونده دیپلمات بازداشت شده ایرانی اسدالله اسدی، دبیرسوم سفارت ایران در اتریش، پاسخ داد: «ایشان دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در کشور اتریش بودند که در خاک آلمان هنگامی که با همسر و فرزندان‌شان در مرخصی تفریحی بودند دستگیر می‌شوند. ایشان هنوز در زندان هستند، پیگیری‌های ما و تماس‌های ما با دولت آلمان هنوز ادامه دارد.»

قاسمی تاکید کرد: «امیدوار هستیم که هر چه زودتر این سوتفاهم و اتهامی که به ایشان وارد شده برطرف شود.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد ریشه‌های این اتهام‌زنی‌ها گفت: «همانگونه که به نظر می‌رسد در سایر موارد یک جنگ روانی در رسانه‌ها و فضای عمومی، از طرف ایالات متحده آمریکا و متحدانش، به ویژه رژیم صهیونیستی وجود دارد و سعی می‌کنند تا روابط جمهوری اسلامی ایران با اروپا را تخریب کنند.»

قاسمی تصریح کرد: «باید با دقت توجه کرد که چه مساله آقای اسدی و چه مساله دیپلمات‌های ایرانی در هلند، درست در همان روزهایی که ما در وین با کشورهای اروپایی مذاکره داشتیم اتفاق افتادند و این نشان می‌دهد که عناصری در تلاش هستند تا در روابط ایران و اروپا خدشه ایجاد کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «بعد از خروج غیرقانونی ایالات متحده آمریکا از برجام، بنا بر این شد که به شرط آنکه کشورهای اروپایی بتوانند، مزایای تضمین‌شده ایران در برجام را تامین بکنند، ایران در کنار اروپا در برجام بماند و برجام بدون آمریکا را تجربه بکنیم. به اعتقاد من با توجه به جمیع شرایط، همزمانی این اتفاق‌ها جالب توجه است.»

وی گفت: «به هر حال پرونده این موضوع همچنان مفتوح است، طرف‌ها در حال صحبت هستند و امیدواریم هر چه سریع‌تر این سو تفاهم و موضوعی که به شیطنت برخی سرویس‌های امنیتی خارجی بر می‌گردد برطرف شود.»

قاسمی در ادامه درباره نشست سفرا که در هفته گذشته برگزار شده بود اظهار کرد: «ما سنت حسنه نشست سفرا را از اوایل دهه ۶۰ داریم و سمینار امسال با توجه به وضع جهانی، منطقه و بین‌الملل و وضع ایران بعد از خروج آمریکا از برجام، جنگ روانی و تهدید برخی قدرت‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار بود و تا فردا ادامه دارد. علاوه بر حضور سران قوا و صحبت و پرسش و‌ پاسخ مدیران وزارت امور خارجه و سفرا به حضور رهبری رسیدیدند. سفرا نیازها و دیدگاه‌های خود را در جلسات مطرح و به پرسش‌ها پاسخ گفتند، جمع‌بندی لازم صورت گرفت. وزارت خارجه به صورت مستمر با سفرا در حوزه نگاه ایران و وضع روابط کشورمان با منطقه و جهان و همچنین روابط بین‌الملل و برجام جلسه داشت که جمع‌بندی حاصل و طی روزهای آینده به عنوان دستورالعمل در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و مسئولیت‌های مشخصی به برخی نمایندگان داده خواهد شد.»

ناتوی عربی شعار است

قاسمی درباره ائتلاف ناتوی عربی که آمریکا در تلاش برای ایجاد آن است، گفت: «این بحث جدیدی نیست و در گذشته در برخی محافل با صدای بلندتری مطرح بود. ناتوی عربی با توجه به فلسفه خود و موقعیت زمانی آن دوران و نوع کشورهایی که در آن حضور دارند، تصور من این است که به‌کارگیری این واژه اشتباه است. آنچه از روابط بین عربی مشهود است انسجام نداشتن و فاصله میان کشورها به دلایل مختلف است که به همین دلیل باید به موضوع ناتوی عربی در حد شعار توجه کرد. اگرچه ترامپ به دلایل ضعف در کشورهای اسلامی و عربی سعی می‌کند از درآمدهای نفتی و دیگر درآمدهای کشورها به نفع خود استفاده کند و من نمی‌توانم نسبت به تحقق چنین پیمان یا سازمانی ابراز خوشحالی کنم و فکر می‌کنم یک ابزار برای استفاده خاص از موقعیت فعلی منطقه است.»

او درباره طرح یک سناتور امریکا درباره تغییر رژیم ایران بیان کرد: «حرف بی‌ربط و آرزویی خام است. جمهوری اسلامی طی ۴ دهه توانسته با حمایت مردم در مقابل فشارهای خارجی بایستد و از مراحل دشوار عبور کند. این گفتار قابل اعتنا نیست چون هیچ بنیان و اساسی ندارد.»

قاسمی درباره اظهارات روحانی برای اصلاح روابط با عربستان و امارات گفت: «فکر نی‌کنم آقای رئیس‌جمهوری سیاست کلی جمهوری اسلامی را مطرح کردند که هدف آن تعمیق روابط با همه همسایگان و کشورهای پیرامونی و تلاش برای ایجاد منطقه امن، مبارزه با تروریسم و ایجاد فضای لازم برای توسعه منطقه است.»

گفت‌و‌گو درباره یمن با اروپا ادامه پیدا می‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: «ایران این آمادگی را در سطوح مختلف مطرح کرده و سخنان روحانی بر اهمیت موضوع می‌افزاید، اینکه چطور می‌توان با توجه به کج‌اندیشی برخی کشورها و حضور برخی عناصر که منطقه را امن و با ثبات نمی‌خواهند نیازمند بحث پیچیده‌ای است اما جمهوری اسلامی از هر ابزاری برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه استفاده می‌کند. امیدواریم دیگران هم این ضرورت را مورد توجه قرار دهند.»

او درباره گفت‌و‌گوهای ایران و اروپا درباره یمن بیان کرد: «گفت‌و‌گو با اروپا در حوزه‌های مختلف ادامه دارد، همکاری‌های تجاری و ... و بحث یمن هم در دستور کار ما و ۴ کشوری که گفت‌و‌گو از ابتدا با آنها شروع شد، وجود دارد و فکر می‌کنم در فرصت‌های آتی علارغم تلاش برخی کشورها برای توقف، این گفت‌و‌گوها را ادامه دهیم.»

قاسمی درباره سیاست‌های اقتصادی ایران برای نقابله با آمریکا اظهار کرد: «سیاست ایران با کشورهایی که رفتار خصمانه دارند مشخص است و رفتار مناسب را روی میز خود دارد و در سمینار سفرا هم آخرین تحولات مورد بررسی قرار گرفت و ما اقدام لازم بزای هرگونه برخوردی را پیش‌بینی کردیم اما امیدوارم حاکمان آمریکا بتوانند موقعیت ایران را درک کنند و از تاریخ و تمدن ایران استفاده کنند و دچار اشتباه راهبردی نشوند و مشکلات بیشتری برای خود ایجاد نکنند و در نهایت افسوس نخورند مانند افسوس‌هایی که امروز آقای ترامپ برای افغانستان و سیاست‌های غلط در آمریکا می‌خورد.»

او درباره دستگیری دیپلمات ایرانی و اقدام متقابل ایران در برابر هلند نیز گفت: «سیاست خارجی مصالح کشور را دنبال و بهترین گزینه را انتخاب می‌کند. بعد از اقدام هلند سفیر این کشور احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به او اعلام شد، به دلایلی که ورود نمی‌کنم خبر احضار را بعد از چند هفته اعلام کردم. با دولت هلند در تماس و گفت‌و‌گو هستیم و این حق را جمهوری اسلامی برای خود قائل است که در زمان لازم و وضع مقتضی اقدام متقابل را انجام دهد که بستگی به بررسی و سیاستی است که ما دنبال می‌کنیم. فعلا بیشتر ورود نمی‌کنم در آینده بیشتر می‌توانم در این باره صحبت کنم.»

قاسمی درباره اظهارات اخیر نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای کمک به مردم ایران بیان کرد: «طبیعی است نخست وزیر این رژیم در ادامه جنگ روانی و سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی این اقدامات را انجام دهد که قطعا با شکست مواجه می‌شود. نیاز به اقدام دولت نیست با آگاهی مردم ایران و اهداف شومی که این فرد دنبال می‌کند نباید به این اقدامات اهمیتی داد. کسی که دستش به خون مردم فلسطین آلوده است باید متوسل به ادعاهای بی ربط و اساس شود.»

سخنگوی می‌مانم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت سفارتخانه‌های خالی و اینکه آیا او به عنوان سفیر به فرانسه خواهد رفت نیز یادآور شد: «در مورد چین سفیر جدید بعد از یک اقامت چند هفتهای در پکن با توجه به ظرفیت‌های بالا با پیگیری مقامات کشور ریاست بانک مرکزی را پذیرفت بنابراین برای گزینه جدید برای سفارت در این کشور حال بررسی هستیم که هر چه زودتر سفیر جدید را انتخاب کنیم.»

او ادامه داد: «من به عنوان سخنگو در خدمت شما هستم و نباید همه چیزی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود را جدی گرفت، در مورد من مطالبی گه‌گاه در برخی رسانه‌ها نوشته می‌شود.»

ترامپ باید خواسته‌های خود را به شکل دیگری مطرح کند

قاسمی درباره احتمال جنگ با ایران از سوی آمریکا گفت: «جنگ را متصور نمی‌بینم. فکر نمی‌کنم آمریکا بخواهد در مقابل مردم ایران که ویژگی‌های خود را در طول تاریخ نشان دادند، وارد جنگ شود. سیاست‌های خصمانه آقای ترامپ ادامه دارد و جمهوری اسلامی با تمام توان تلاش می‌کند که این سیاست‌ها را خنثی کند. فکر می‌کنم مردم ایران پیروز خواهند بود و آقای ترامپ باید روزی برگردد و خواسته‌های خود را به شکل دیگری از جمهوری اسلامی مطرح کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه تصریح کرد: « ایران هیچ نوع نقشی در ارسال سلاح به یمن نداشته و این سخنان فرافکنی صرف است.»

ایران خواهان ثبات افغانستان است

او درباره همکاری ایران و طالبان و به کارگیری سلاح ایرانی از سوی طالبان و آموزش آن‌ها ضمن تکذیب مطالب مطرح شده، یادآور شد: «من تکذیب می‌کنم. تسلیح نیروها در افغانستان چه طالبان و چه دیگر گروه‌ها در دستور کار ایران نیست. ایران علاقمند به ثبات افغانستان است. این سیاست جمهوری اسلامی برای همه کشورهای منطقه است و با توجه به مرز طولانی با افغانستان نیازمند ثبات هر چه بیشتر در آن کشور هستیم و هر چه مطرح می‌شود از سوی عناصر ثالث برای تخریب ذهن مردم افغانستان نسبت به ایران است و من مردم افغانستان را به هوشیاری در قبال این رفتار ترغیب می‌کنم.»

قاسمی درباره خبر منتشر شده درباره بسته پیشنهادی روسیه به ایران برای خروج از سوریه نیز متذکر شد: «اجلاس سوچی امروز در جریان است و ماه آینده نیز نشست ژنو را خواهیم داشت. امروز بحث آوارگان سوری و... در جریان است اما صحبتی از بسته پیشنهادی روسیه به ایران وجود ندارد. روابط با روسیه در جریان است و موضوعات دو جانبه مثل نفت و انرژی ارتباطی با موضوعات منطقه ندارد.»

او همچنین درباره نحوه نظارت بر فعالیت سفیران نیز اظهار کرد: «بحث‌های نظارتی از دهه ۶۰ در حوزه‌های مختلف شئونات دیپلماتیک و دیگر موضوعات وجود داشته و ما نظارت کامل بر نمایندگی‌ها داریم.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان یادآور شد: «با توجه به اینکه نمایندگی‌ها محل رفت و آمد مقامات و شخصیت‌هاست، امکان نظارت کامل بر آن‌ها وجود دارد. وزارت خارجه یکی از شفاف‌ترین و سالم‌ترین دستگاه‌ها در کشور است. در مورد موضوعات اقتصادی و صرفه‌جویی‌ها نیز طراحی‌های جدیدی صورت گرفته که برخی از آن‌ها ابلاغ شده و برخی دیگر نیز باید در پایان سمینار به سفرا ابلاغ شود، بنابراین مشکل خاصی در این باره نخواهیم داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار