درگفت‌وگو با پانا

روایت رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر از پشت پرده گرانی بی‌سابقه سکه و طلا در کشور

تهران (پانا) – رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید بالارفتن قیمت طلا و سکه نتیجه فعالیت سفته‌بازانه‌ای است که در پشت پرده بازار در حال انجام است. واحدهای صنفی طلافروش جرأت اخلال در بازار را ندارند و نابسامانی‌های بازار نتیجه مستقیم اخلال سفته‌بازانه است که هم مردم و هم دولت را فریب می‌دهند.

کد مطلب: ۸۴۱۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
روایت رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر از پشت پرده گرانی بی‌سابقه سکه و طلا در کشور

احمد وفادار در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه بسیاری از واحدهای صنف طلا و جواهر زیان زیادی از گرانی طلا دیده‌اند، اظهار کرد:‌ طلای فروخته‌شده باید با نرخ‌های بسیار بالاتری در مغازه‌ها جایگزین شود که نیاز به سرمایه بالا دارد و این وضع باعث زیان طلافروشان شده است.

وی ادامه داد:‌ در تهران 1200 واحد مربوط به طلا و جواهرات شامل واحدهای تولیدی، نیمه‌تولیدی و فروشندگی تغییر کاربری داده‌اند یا با ظرفیت بسیار پایین کار می‌کنند که در حکم واحد تعطیل محسوب می‌شود و نیروی کار آنها نیز بیکار شده و به مشاغل پایین‌تر مانند کار در تاکسی تلفنی روی آورده‌ است.

تعطیلی 6 هزار واحد صنفی طلافروش در کشور

وفادار خاطرنشان کرد: در کشور حدود 6 هزار واحد صنفی طلا و جواهر تعطیل شده‌اند یا تغییر کاربری داده‌اند.

وی اظهار کرد:‌ اخلال در بازار طلا و جواهر و نرخ سکه درماه‌های اخیر از سوی سفته‌بازانی در حال انجام است که از تقاضای کاذب ایجاد‌شده در بازار سود کلان به دست آورده‌اند.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد:‌ شیوه کار سفته‌بازان به این ترتیب است که ابتدا تقاضایی را مطرح می‌کنند به طور مثال می‌گویند تقاضای 1000 سکه را دارند و در این میان واحدهای مختلف قیمت پیشنهادی خود را مطرح می‌کنند. یک واحد صنفی طلافروشی می‌گوید مثلا من هر سکه را سه میلیون و 500 هزار تومان می‌دهم و واحد دیگری نرخ دیگری را مطرح می‌کند و در این میان تقاضای کاذبی در بازار مطرح می‌شود که بر افزایش رقابت برای بالابردن نرخ تاثیرگذار است و ممکن است حتی تقاضای واقعی برای خرید نباشد.

وفادار گفت:‌ بالارفتن قیمت کاذب طلا و سکه نتیجه فعالیت سفته‌بازانه‌ای است که در پشت پرده بازار در حال انجام است. واحدهای صنفی طلافروش جرأت اخلال در بازار را ندارند و نابسامانی‌های بازار نتیجه مستقیم اخلال سفته‌بازانه است که هم مردم و هم دولت را فریب می‌دهد.

مدیریت بازار سکه در اختیار بانک مرکزی نیست

وی گفت: ضرب سکه و توزیع آن از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود اما مدیریت این بازار در اختیار بانک مرکزی نیست و دارندگان نقدینگی‌های بالا که بازارگردانی را برعهده دارند هر از گاهی در یکی ازبازارهای کالایی اختلال ایجاد می‌کنند.

وفادار به اشاره به کاهش قابل توجه فروش مصنوعات طلا اظهار کرد:‌ فروش این مصنوعات به صفر رسیده است و تنها افرادی که به دلیل ازدواج یا هدیه مجبور به خرید هستند به فروشگاهها مراجعه می‌کنند و البته خریدها نیز به سرویس‌های سبک و با وزن پائین و به دور از جواهرات محدود شده است.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر غیر قابل پیش‌بینی بودن بازار اظهار کرد:‌ نقدینگی سرگردان و فعالیت‌های سفته‌بازانه در هر بازاری که ورود پیداکند موجب ایجاد اختلال در آن بازار می‌شود و تاثیر منفی بر روی آن صنف به دنبال خواهد داشت.

مالیات بر ارزش افزوده طلا باید تنها مشمول اجرت باشد

وفادار درباره کاهش مالیات برارزش افزوده طلا نیز گفت:‌ کاهش ارزش افزوده طلا و اعمال آن بر اجرت ساخت در قالب طرحی با عنوان اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس درحال بررسی است که هنوز نهایی نشده است.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل تعطیلی واحدها در سطح کشور بالابودن میزان مالیات برارزش افزوده است که خرید طلا به قصد سرمایه‌گذاری را در سال‌های اخیر غیرقابل توجیه کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار