در گفت‌وگو با پانا

12500 ساختمان در تهران روی گسل‌ ساخته شده است

مدیر مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی: فقط ۴۰ درصد سوله‌های بحران در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار دارد

تهران (پانا) - مدیر مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید بیش از 12 هزار و 500 ساختمان در تهران در حریم گسل‌های زلزله ساخته شده است و عمده این ساختمان‌ها در ضلع شمالی پایتخت هستند.

کد مطلب: ۸۴۰۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد
12500 ساختمان در تهران روی گسل‌ ساخته شده است

علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با پانا درباره ریسک افزایش زلزله در تهران با توجه به ساخت و ساز ساختمان‌ها و مقاومت این ساختمان‌ها در برابر زلزله گفت: در مجموع از نظر آماری که از ساخت و سازهای تهران وجود دارد، حدود یک میلیون و 100 هزار پلاک ساختمانی ثبت شده است که از این آمار حدود 200 هزار پلاک در بافت فرسوده قرار دارد و با همین آمار اولیه می‌توان متوجه شد که نزدیک به 20 درصد از ساختمان‌های موجود شهری در بافت فرسوده هستند.

65 درصد ساختمان‌ها در بافت فرسوده از نظر سازه‌ای ضعیف هستند

مدیر مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه از بین ساختمان‌هایی که در بافت فرسوده قرار دارند نزدیک به 60 تا 65 درصد آن از نظر سازه‌ای ضعیف هستند و حتی با زلزله‌های متوسط نیز پتانسیل آسیب‌دیدگی و تخریب دارند، گفت: در تعریف بافت فرسوده ممکن است ساختمانی نوساز باشد ولی به دلیل معابر تنگ، جزو بافت فرسوده تلقی شود به این معنی که ساختمان مشکلی ندارد اما چون کوچه‌ها تنگ هستند جزو بافت فرسوده تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین حدود 40 در صد ساختمان‌هایی که در بافت غیرفرسوده شهر تهران قرار دارند نیز از نظر کیفیت و مقاومت در برابر زلزله سطح قابل قبولی ندارند. یعنی ممکن است ساختمانی در یک بافت شهری قرار گرفته و بافت آن فرسوده نباشد اما خود ساختمان به دلیل ساخت و ساز ضعیف، در برابر زلزله مقاومت ندارد.

بیت‌اللهی در ادامه به ساختمان‌هایی که در حریم گسل‌های شهر تهران قرار دارد اشاره کرد و گفت: طبق آمار جدید ما که از روی شمارش میدانی به دست آمده است، بیش از 12 هزار و 500 ساختمان در حریم گسل‌ها ساخته شده است. این ساخت‌وسازها در حریم گسل شمال تهران و در مناطق یک، دو و مناطق ضلع شمالی شهر و همچنین در جنوب شهر تهران بر روی گسل‌های شمال ری و جنوب شهر ری ساخته شده است. در واقع این ساخت و سازها بر روی گسل لویزان، شهر ری و شمال تهران ساخته شده است.

256 ساختمان مهم و استراتژیک در پایتخت روی گسل قرار دارد

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم‌تر این است که روی حریم گسل‌های تهران هم حدود 256 ساختمان با اهمیت زیاد و استراتژیک از جمله بیمارستان‌ها، مراکز آتش‌نشانی و ساختمان‌های مهم دیگر وجود دارد. در واقع می‌توان گفت ساختمان‌هایی که ضعیف تلقی نمی‌شوند اما بر روی خط گسل زلزله ساخته شدند و ساختمان‌هایی که در بافت فرسوده قرار دارند و فاقد کیفیت مهندسی قابل قبول هستند در برابر زلزله آسیب‌پذیر هستند.

بر روی حریم گسل‌های تهران حدود 256 ساختمان با اهمیت زیاد و استراتژیک از جمله بیمارستان‌ها، مراکز آتش‌نشانی و ساختمان‌های مهم دیگر وجود دارد

تهران، جزو 5 شهر اول دنیا از نظر ریسک لرزه‌ای است

مدیر مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: ریسک لرزه‌ای در تهران به شدت بالاست و این کلانشهر جزو پنج شهر اول دنیا طبق گزارش سازمان ملل متحد از نظر ریسک لرزه‌ای قرار داده است.

وی در پاسخ به این سوال که کشورهایی همچون ایتالیا و سوئیس زلزله‌خیزتر از تهران هستند اما ساختمان‌هایی مقاوم دارند، ما چگونه می‌توانیم از این کشورها الگوبرداری کنیم، توضیح داد: در این باره موارد زیادی مطرح است که من فقط به یک مورد مهم آن اشاره می‌کنم. بررسی سیستم کاهش خطرپذیری و کاهش خطرات زلزله در 12 کشور پیشرفته دنیا از جمله ژاپن، آمریکا و چین تجربه نشان می‌دهد که این کشورها در اجرای مصوبات خود بسیار مصمم و جدی بودند و مانند کشور ما که هزار تصمیم گرفته شود و یک مورد هم اجرا نشود، نبوده است. این کشورها دو تصمیم درخصوص زلزله گرفتند و آن درباره سخت‌گیری‌های فراوان درباره ضوابط ساخت و ساز و سیستم نظارتی بود که در این کشورها با دقت و جدیت دنبال شده است و به نتایج قابل قبولی رسیدند اما در ایران، مسئولان با همفکری ما جلسه می‌گذارند تا کاری انجام شود اما وقتی آن مسئول جابجا می‌شود تصمیماتشان نیز عوض می‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا برنامه‌ها استمرار نداشته باشد و متاسفانه نتایج خوبی هم گرفته نمی‌شود و این از نقاط ضعف ما است.

یکی از مشکلاتی که سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران این است که حدود 30 تا 40 درصدشان در اختیار سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران است و مابقی به صورت اجاره برای کاربری‌های دیگری واگذار شده است

بیت‌اللهی در ادامه با اشاره به مقاومت سوله‌های مدیریت بحران در شهر تهران نیز توضیح داد: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران طی 20 سال اخیر 200 سوله را برای تأمین مواد غذایی ضرورتی در هنگام زلزله در اقصی نقاط شهر تهران ساخته است و ضوابط قابل قبولی دارد و این اماکن در برابر زلزله مقاوم هستند اما برای اسکان مردم به عنوان سرپناه در موقع بروز زلزله مناسب نیست.

فقط 40 درصد سوله‌های بحران در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار دارد

وی افزود: یکی از مشکلات سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران این است که حدود 30 تا 40 درصدشان در اختیار سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران است و مابقی به صورت اجاره برای کاربری‌های دیگری واگذار شده است که در حین رخداد زلزله عملا از کارکرد خودشان خارج می‌شوند که باید به این معضل هم توجه شود چرا که یکبار زلزله اتفاق می‌افتد اما برای اینکه درآمدزایی داشته باشند، این سوله‌ها واگذار شده است. بهتر است که سوله‌ها برای مواقع بحرانی استفاده شوند و اگر غیر از این بود، اسمش سوله بحران نبود.

بیت‌اللهی در ادامه درخصوص چرایی افزایش رخداد زلزله‌های کشور نیز توضیح گفت: علم زلزله، تجربی است و نمی‌شود با حدس و گمان درباره آن صحبت کرد. اینکه وارد دهه پر زلزله شدیم، یک فرضیه است و اینگونه نیست که تقسیم‌بندی زلزله‌ها به صورت هر 10 سال باشد. این یک فرضیه است و هر شخصی می‌تواند فرضیه‌ای داشته باشد اما آنچه مسلم است این است که کل کشور ما لرزه‌خیز است و سالانه زلزله‌های بزرگ، متوسط و کوچکی را تجربه می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار