مدیرکل هماهنگی خریدهای داخلی شرکت بازرگانی دولتی:‌ 90 درصد مطالبات کشاورزان برای خرید تضمینی گندم پرداخت شد

تهران (پانا) -مدیرکل هماهنگی خریدهای داخلی شرکت بازرگانی دولتی پیش‌بینی کرد میزان تولید گندم کشور در سال جاری به 9 میلیون تن برسد و می‌افزاید تا کنون 90 درصد مطالبات کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم پرداخت شده است.

کد مطلب: ۸۴۰۲۶۸
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل هماهنگی خریدهای داخلی شرکت بازرگانی دولتی:‌ 90 درصد مطالبات کشاورزان برای خرید تضمینی گندم پرداخت شد

سید مومن نیافر مدیرکل هماهنگی خریدهای داخلی شرکت بازرگانی دولتی در مراسم بازدید خبرنگاران از سیلوی 85 هزار تنی همدان (کوریجان) اظهار کرد: این سیلو بزرگ‌ترین مرکز ذخیره‌سازی و یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید گندم در استان همدان است که مجهز به باسکول، آزمایشگاه و سایر تجهیزاتی است که برای ذخیره‌سازی گندم مورد نیاز است.

وی افزود: محموله‌های کوچک گندم در مراکز خرید و سرویس‌دهی می‌شوند و پس از جمع‌آوری به سیلوهای بزرگ هدایت و در آنجا ذخیره‌سازی می‌شوند.

مدیرکل هماهنگی خریدهای داخلی شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه 63 مرکز خرید در استان همدان وجود دارد گفت: 43 مرکز تحت عنوان مباشر سهام‌دار هستند و کار خرید و سایر خدمات ذخیره‌سازی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه کارخانجات آرد در کنار خط تولید سیلوی ذخیره‌سازی راه‌اندازی شده‌اند گفت: امسال استان همدان به دلیل بارندگی مناسب با برداشت بسیار خوبی در گندم همراه است و تا کنون 300 هزار تن گندم کشاورزان خریداری شده است.

نیافر عنوان کرد: روز گذشته 21 هزار تن گندم در استان همدان خریداری شده است که در مقایسه با رقم 141 هزار تن ورودی سیلو و خرید گندم در کشور رقم مناسبی است.

6 استان بیشترین تولید گندم را به خود اختصاص داده‌اند

وی مهم‌ترین استان‌های تولیدکننده گندم کشور را استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان و زنجان اعلام کرد و افزود: این مراکز به دوربین و باسکول تجهیز شده‌اند و سامانه‌ای نیز به‌منظور دسترسی هم‌زمان به اطلاعات در آن‌ها احداث شده است تا با استفاده از آمار و اطلاعات بتوان ورودی لحظه‌ای سیلوها را رصد کرد.

مدیرکل هماهنگی خریدهای داخلی شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه در مراکز خرید، گندم با افت خرمنی تحویل داده می‌شوند عنوان کرد: در دنیا نیز با همین سیستم گندم از کشاورزان تحویل گرفته می‌شود و بر اساس قرارداد مصوب شورای اقتصاد، گندم با ناخالصی به کارخانجات تحویل می‌شود و در پروسه‌ای در کارخانجات آرد خالص‌سازی، خاک گیری و بهداشتی می‌شود و تبدیل به آرد می‌شود.

وی با بیان اینکه در آزمایشگاه‌هایی که در سیلوها مستقر هستند میزان رطوبت و کیفیت گندم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تصریح کرد: گندمی که رطوبت بیش از 12 درصد داشته باشد توسط سیلوها خریداری نمی‌شود بلکه به فروشنده تحویل می‌شود تا پس از پروسه رطوبت‌گیری دوباره به سیلو تحویل داده شود.

نیافر با بیان اینکه 29 هزارتن گندم در مراکز ملکی خریداری شده است از ظرفیت مناسب بخش خصوصی به‌منظور خرید و ذخیره‌سازی گندم خبر داد و افزود: در سیلوی 85 هزار تنی کوریجان 230 هزار تن موجودی گندم از سال گذشته وجود دارد و روزانه خریدهایی به این ذخیره افزوده می‌شوند. در عین حال بخشی از گندم نیز با استفاده از سیستم ترانزیت به شهرها و استان‌های متقاضی ارسال می‌شود.

وی افزود: گندم این سیلو بیشتر به استان‌های خراسان رضوی، تهران، البرز و بوشهر ارسال می‌شود.

پیش‌بینی‌های لازم برای ذخیره‌سازی انواع گندم در سیلوها

وی امکان ذخیره‌سازی گندم در انبارهای چادری را یک سال و نیم اعلام کرد و افزود: گندم باکیفیت‌های متفاوتی به سیلوها ارائه می‌شود که از گندم یک تا دو درصد سن زدگی، دو تا سه درصد و سه تا چهار درصد سن زدگی در کندوهای متفاوتی که در محل سیلوها وجود دارد ذخیره‌سازی می‌شود.

وی ادامه داد:در مناطق سردسیر مانند استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، لرستان و همدان گندم خوبی به لحاظ درصد خلوص و کیفیت تولید شده است و تولید نسبت به سال گذشته وضعیت مناسب‌تری دارد.

نیافر عنوان کرد: به‌منظور بهبود گندم تولیدی در کشور نمونه‌هایی تهیه و به مرکز پژوهش‌های غلات ارائه می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گندم در سال جاری در استان همدان به 600 هزار تن برسد افزود: مصرف استان همدان برای مصارف گوناگون حدود 200 هزار تن است که مازاد تولید ذخیره‌سازی و برای مصرف استان‌های دیگر ترانزیت می‌شود.

پیش‌بینی تولید9 میلیون تنی گندم درسال جاری

وی پیش‌بینی کرد میزان تولید گندم کشور در سال جاری به 9 میلیون تن برسد و افزود: تا کنون 90 درصد مطالبات کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم پرداخت شده است.

مدیرکل هماهنگی خریدهای داخلی شرکت بازرگانی دولتی خاطرنشان کرد: تا روز گذشته در کل کشور 6 میلیون و 700 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است و اگر روند کنونی برداشت گندم تا 15 سال روز آینده ادامه یابد رکورد مناسبی در تولید گندم سال جاری به دست می‌آید.

نیافر با اشاره به بهبود تولید گندم کشور اظهار کرد: در سال جاری شاهد بهبود کیفیت دانه گندم از لحاظ گلوتن، ایندکس و میزان پروتئین هستیم و با توجه به آزمایش‌های مستمر نمره مناسبی از نظر کیفیت به دست آمده است.

علی رحمانی‌فر، سرپرست نمایندگی شرکت بازرگانی دولتی ایران در استان همدان نیز در حاشیه بازدید خبرنگاران از سیلوی 85 هزارتنی کوریجان همدان، اظهار کرد: تاکنون 300 هزارتن گندم از کشاورزان همدانی خریداری شده است و پیش‌بینی می‌کنیم که این میزان به 550 هزارتن افزایش یابد.

سرپرست نمایندگی شرکت بازرگانی دولتی ایران در استان همدان، از ظرفیت 850 هزارتنی سیلوهای این استان خبر داد و افزود: 230 هزارتن گندم از سال قبل در سیلوهای استان همدان نگهداری می‌شود.

سرپرست نمایندگی شرکت بازرگانی دولتی ایران در استان همدان در حاشیه بازدید از سیلوی 100 هزارتنی گندمداران رزن نیز گفت: شهرستان رزن بیشترین میزان تولید گندم در استان همدان را دارد. میزان خرید گندم در شهرستان رزن سالانه به 100 هزارتن بالغ می‌شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه احداث سیلوها با پراکنش مناسبی صورت نگرفته است به همین دلیل در برخی از مناطق استان هیچ سیلویی وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار