در گفت‌وگو با پانا

زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی: زلزله امروز تازه‌آباد کرمانشاه، پس‌لرزه زلزله آبان‌ بود

تهران (پانا) - استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی درباره وقوع زلزله 5.9 ریشتری امروز در تازه‌آباد استان کرمانشاه می‌گوید از نظر موقعیت کانون زمین‌لرزه می‌توان گفت که رخداد این زلزله با بزرگای 5.9، پس‌لرزه همان زلزله روز 21 آبان ماه سال گذشته ازگله سرپل ذهاب است.

کد مطلب: ۸۳۹۳۳۰
لینک کوتاه کپی شد
زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی: زلزله امروز تازه‌آباد کرمانشاه، پس‌لرزه زلزله آبان‌ بود

مهدی زارع در گفت‌وگو با پانا گفت: با توجه به اینکه این زمین‌لرزه در میانه روز و ساعات بعد از ظهر رخ داد و بیداری مردم موجب بیرون بودن آنها بوده است و در نتیجه احتمالا خسارت جانی کمتر این رخداد است. از نظر موقعیت کانون زمین‌لرزه می‌توان به صورت اولیه رخداد این زلزله با بزرگای 5.9 را پس‌لرزه، زمین‌لرزه روز 21 آبان ماه سال گذشته ازگله سرپل ذهاب دانست.

این استاد دانشگاه افزود: البته رخداد امروز می‌تواند سبب وقوع پس‌لرزه‌های زیادی ‌شود و بنابراین فوج زمین‌لرزه‌های با بزرگای کمتر در ساعات آینده در همین پهنه قابل انتظار است. پیش‌بینی می‌شود عمدتا در پیرامون همان پهنه کانونی و منطقه تازه‌آباد، جوانرود و دشت ذهاب این پس‌لرزه‌ها ادامه یابد و ثبت شود.

وی ادامه داد: زلزله‌های کوچک که به تعداد زیاد (زلزله‌های فوج‌گونه ) در منطقه زاگرس شاخص هستند. مثال‌های این پدیده را می‌توان به اختصار چنین ذکر کرد: وقوع فوج زمین‌لرزه‌های پس از زلزله روز 21 آبان ماه سال گذشته در مناطق دشت ذهاب و زلزله‌های مستقل در ناحیه سرابله و ایلام و همچنین در منطقه سرپل ذهاب و قصر شیرین پنج سال قبل و در هفته اول آذر 1392 یک فوج زمین‌لرزه که بزرگ‌ترین آنها بزرگای 5.3 بوده، رخ داد و سایر زلزله‌های آن، فوج زلزله‌های کوچک با بزرگای کمتر از پنج بودند.

زارع خاطرنشان کرد: عوامل متعددی در آسیب‌دیدگی منطقه زلزله زده موثر بوده است. پهنه آسیب‌دیده در حوزه نزدیک گسل مسبب، در معرض زلزله قرار دارد که در روز 21 آبان ماه سال 96 با بزرگای 7.3 رخ داد. کیفیت ساخت بیشتر بناها در این منطقه بسیار پایین است. واحدهایی که در ثلاث باباجانی و سر پل ذهاب آسیب جدی دیده‌اند علاوه بر کیفیت بد ساختمان، در حاشیه رودخانه یا بر روی خاک دستی و بر روی زمین‌های کشاورزی با خاک نرم ساخته شده‌اند و به نظر می‌رسد، اثر تشدید خاک نرم و سطح بالای آب زیرزمینی باعث شده که شدت امواج در سطح زمین بیشتر شود و این بناها خسارت بیشتری را متحمل شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار