در گفت‌وگو با پانا

سیاوشی، عضو فراکسیون زنان در مجلس: افزایش حداقل سن ازدواج دختران همچنان مخالف دارد

تهران (پانا) – طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که متاسفانه مسائل اجتماعی و طرح‌های مربوط به زنان در اولویت نمایندگان مجلس نیست.

کد مطلب: ۸۳۷۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد
سیاوشی، عضو فراکسیون زنان در مجلس: افزایش حداقل سن ازدواج دختران همچنان مخالف دارد

امروز در تقویم، روزی برای بزرگداشت دختران نامگذاری شده است. این نامگذاری در حالی است که که بسیاری از نقاظ جهان هنوز جای خوبی برای زندگی دختربچه‌ها نیست و شاید چنین نامگذاری‌هایی بتواند کمک کند یک روز در سال هم که شده بیشتر از قبل به مسائل و سختی‌های زندگی دختران به ویژه دختربچه‌ها نگاه شود؛ دختربچه‌هایی که مجبور می‌شوند در سن و سال اندک ازدواج کنند و مادر شوند.

همانطور که لیلا فلاحتی، عضو پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در همایش آسیب‌های اجتماعی هشدار داد:‌ روزانه 800 زن در هنگام زایمان فوت می‌کنند، 74 میلیون زن بارداری ناخواسته دارند و هر سال 36 میلیون زن سقط جنین می‌کنند. افزون بر این، به 750 میلیون دختربچه ازدواج زودهنگام تحمیل شده است که نیجر رتبه اول را در این زمینه دارد.

این کارشناس اجتماعی از لزوم بومی‌سازی برای حل این مشکلات هم خبر داد، یعنی همان کاری که اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در تلاشند برای بهبود شرایط دختران و زنان انجام دهند اما هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

طیبه سیاوشی درباره این که چرا طرح‌ها و لوایح برای زنان اینطور ناکام می‌ماند، به پانا گفت: متاسفانه این مساله اولویت مجلس نیست و مسائل اقتصادی و سیاسی در راس امور قرار گرفته است. ما تلاش زیادی می‌کنیم و حتی بسیاری از موارد را با قید فوریت ارائه می‌کنیم اما باید تصمیم و عزم جدی سایر نمایندگان هم برای به نتیجه رسیدن موارد پیشنهادی وجود داشته باشد. ضمن این که مسائل حوزه زنان با مخالفت‌ها و اما و اگرهای زیادی خارج از مجلس هم روبه‌رو است که باید انرژی زیادی برای برطرف کردن آنها صرف کنیم.

عضو فراکسیون زنان مجلس درباره تلاش‌ نمایندگان برای افزایش حداقل سن ازدواج به پانا گفت:‌ در طرحی که اسفند سال گذشته برای اصلاح ماده 1041 قانون مدنی ارائه داده‌ایم سن ازدواج را برای دختران 16 و برای پسران 18 سال در نظر گرفته شده است. این موضوع با مخالفت‌هایی مواجه است و امیدواریم موافقت‌های بیشتری برای آن کسب شود و در مجلس به تصویب برسد. شرایط ازدواج دختران در بسیاری از شهرها باید مورد رصد بیشتری قرار بگیرد و لازم است که مخالفان با عواقبی که این موضوع دارد آشنا شوند. فیلمی به نام «هندی و هرمز» هست که من فکر می‌کنم خوب است برای مخالفان افزایش حداقل سن ازدواج کودکان به نمایش دربیاید تا ببینند که دختران مناطق محروم در چه شرایطی مجبورند تن به ازدواج بدهند.

او اشاره کرد: در طرحی که ارائه داده‌ایم همچنین فاصله سنی زوجین در نظر گرفته شده است که ازدواج‌هایی برای مردان مسن با دختران کم سن و سال انجام نشود و فاصله سنی بیشتر از 10 تا 12 سال نباشد. در عین حال مساله مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که همان اندازه که بر تغییر قوانین تاکید می‌شود، لازم است بر تغییر فرهنگ هم تمرکز داشته باشیم. این کاری است که صداوسیما و آموزش و پرورش باید انجام دهند ولی تلاش‌های لازم را در این عرصه شاهد نیستیم.

سیاوشی همچنین اشاره کرد: موضوع دیگری که منتظر آن هستیم، لایحه منع خشونت علیه زنان است که هنوز در قوه قضاییه باقی مانده و با وجود پیگیری‌های زیادی که داشته‌ایم و مکررا تقاضا کرده‌ایم ارسال آن را به تعویق نیندازند، متاسفانه هنوز در آن نهاد باقی مانده است. درباره منع خشونت علیه زنان دو موضوع وجود دارد، یکی تشدید مجازات‌ها و دیگری پیشگیری از اجرای جرایم. معتقدم به جای جرم‌انگاری‌های متعدد، لازم است در حیطه پیشگیری فعالیت کنیم از جمله در موضوع اسیدپاشی که می‌توان با محدود کردن دسترسی افراد به اسید، بسیاری از این موارد را کاهش داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار