معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش گلستان

در تابستان باید به دنبال غنی سازی اوقات فراغت بود نه صرفا پر کردن آن

گرگان (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش گلستان می گوید اوقات فراغت در طول سال است نه صرفا در سه ماه تعطیل تابستان.

کد مطلب: ۸۳۵۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد
در  تابستان باید به دنبال غنی سازی اوقات فراغت بود نه صرفا پر کردن آن

سید علی حسینی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش گلستان، گفت: وقتی صحبت از اوقات فراغت می شود باید توجه داشت که اوقات فراغت در طول سال است نه صرفا در سه ماه تعطیل تابستان.

وی اظهار داشت: در اوقات فراغت ما باید به دنبال غنی ساختن وقت باشیم نه صرفا پر کردن آن. حسینی افزود: برخی از خانواده ها تنها به دنبال این هستند که وقت فرزندان خود را پر کنند در حالی که ما تأکید بر غنی ساختن اوقات فراغت دانش آموزان داریم.

وی در پاسخ به این سوال که «برای اوقات فراغت دانش آموزان چه برنامه هایی پیش بینی شده است است؟» گفت: ما برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان به ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه داریم. حسینی افزود: از جمله برنامه هایی که می توان برای غنی ساختن اوقات فراغت فراگیران نام برد: شاداب سازی محیط کلاس های اوقات فراغت و سطح بندی این کلاس هاست. مثلا برخی از دانش آموزان از تکراری و کسالت بار بودن محتوای این کلاس ها گلایه داشته اند که در این مورد ما سطح بندی های کلاس ها را شروع کرده ایم تا هر دانش آموز متناسب با توانایی های ذهنی و جسمی خود در کلاس های مورد علاقه اش ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه های ما می توان به تعلیم مهارت و درس زندگی در کنار تکالیف و دروس کتب درسی اشاره کرد.

معاون پرورشی و امور فرهنگی ادره کل آموزش و پرورش گلستان، ضمن تاکید بر برنامه های خانواده محور، برخی از برنامه های در نظر گرفته شده برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان را : تشکیل برنامه های جمعی و پژوهشی به منظور تبدیل کردن دانش فراگیران به مهارت ،آشنا کردن فراگیران با کارهای گروهی و مشارکتی با هدف آمادگی برای انجام کارهای تشکیلاتی، برگزاری اردو های زیارتی و بنیاد علوی و نیز اردوهای مناطق مرزی، ویژه دانش آموزان مناطق محروم ، اجرای طرح فضای مجازی با هدف شناساندن آسیب های این فضا به دانش آموزان و همچنین اجرای طرح مزرعه من، به منظور آشنا کردن فراگیران با کار کشاورزی و نحوه کاشت و برداشت محصول عنوان کرد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال نیز که: چرا علیرغم آموزش هایی که در مدارس به دانش آموزان داده می شود، فراگیران برای زندگی خود مهارت کافی را ندارند؟ اذعان داشت: اشکال اصلی، در فهمیدن و فهماندن مفهوم «تربیت» است. وی با بیان اینکه «تربیت» به معنای «شناسایی و شناساندن استعداد دانش آموز و ایجاد بستر مناسب برای شکوفایی آن» است، گفت: از تربیت هر چه غیر از این برداشت و خلاف آن عمل کنیم، تنها به نام تربیت، تیشه به ریشه آن زده ایم.

وی ادامه داد: اگر به جای فرزندان، خود حل مشکل و تصمیم گیری نماییم و به اصطلاح، کاری کنیم که آب توی دل آنها تکان نخورد، نه تنها باعث می شویم که فرزندان ما عزت درونی خود را درک نکنند بلکه به نام استقلال آنها را وابسته تر می کنیم.

معاون پرورشی و امور فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش گلستان، افزود: طبق اصل تفاوت های فردی، دانش آموزان نیاز های متفاوتی دارند که بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، باید چه در خانواده و جامعه و یا چه در آموزش و پرورش، متناسب با نیاز آنها برنامه های متنوع و شاد داشته باشیم.

وی تاکید کرد: تا مفهوم تربیت به درستی درک نشود مشکلات دانشی و مهارتی به قوت خود باقی خواهند بود.

سید علی حسینی در خاتمه افزود: با اعتقاد به این که خانواده شاد می تواند دانش آموز شاد پرورش دهد از خانواده ها می خواهیم که به غنی سازی اوقات فراغت خود با برنامه های مفرح و شاد نیز توجه داشته باشند که نتیجه آن در نهایت متوجه فرزندان خود و کل جامعه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار