در گفت‌وگو با پانا

درخواست نایب رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان: کودکان ماهشهری را به خانواده‌شان برنگردانید

تهران (پانا) - هادی شریعتی، حقوقدان و نایب رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان، می‌گوید که موضوع کودکان ماهشهری این نگرانی را در بین بسیاری از افراد ایجاد کرده است که چرا باید به خانواده بدسرپرستشان بازگردانده شوند.

کد مطلب: ۸۳۵۰۹۷
لینک کوتاه کپی شد
درخواست نایب رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان: کودکان ماهشهری را به خانواده‌شان برنگردانید

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در قوانین فعلی متاسفانه حق تنبیه برای ابوین به استناد ماده 1179 قانون مدنی به رسمیت شناخته شده است، به پانا گفت: به دلیل مبهم بودن این ماده و همچنین واگذار کردن معنی تنبیه به عرف جامعه می‌توان آن را یکی از مصادیق مغایرت قوانین داخلی با کنوانسیون حقوق کودک دانست. گرچه در قانون 9 ماده‌ای حمایت از اطفال و نوجوان مصوب سال 1381 کودک‌آزاری به عنوان جرم عمومی شناخته شده، در ماده 7 این قانون نیز با استناد به ماده 1179 قانون مدنی اقدامات تربیتی والدین از شمول این قانون مستثنی شده است.

او تاکید کرد: اینها مصادیق واضح از قوانینی است که کودک‌آزاری و خشونت در چهاردیواری خانه و خانواده را ترویج می‌کنند. وجود همه این خلأهای حمایتی از کودکان در برابر کودک‌آزاری، آنچه درباره حادثه کودک‌آزاری در ماهشهر مطرح شده بحث بر سر سپردن مجدد کودکان به سرپرستان قبلی است که باید گفت این موضوع غیرقابل باور، برخلاف قانون و برخلاف مصلحت کودکان است زیرا آزار صورت‌گرفته در این حادثه کاملا خارج از حد متعارف است.

هادی شریعتی همچنین اشاره کرد: بر اساس ماده 1173 قانون مدنی هرگاه بر اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد دادگاه می‌تواند به تقاضای رئیس حوزه قضایی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل متقضی بداند، اتخاذ کند. بر اساس بند 3 و 5 این قانون، بیماری‌های روانی و تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف از مصادیق عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی است. همچنین قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست درباره وضع سرپرستی این کودکان تعیین تکلیف کرده است.

این فعال حقوق کودکان افزود: از مراجع مرتبط می‌خواهم با توجه به اتفاق بسیار تلخی که برای کودکان ماهشهری افتاده است، آنها را از بیم و امید این که آیا به خانواده‌شان برگردانده می‌شوند یا نه نجات دهند و از خانواده آنها سلب صلاحیت کنند. برگرداندن این کودکان به آن پدر و مادر، مصلحت کودکان را نادیده می‌گیرد و مسئولان با چنین رویکردی بستری برای وقایع تلخ‌تری مثل کودک‌آزاری منجر به فوت و فرزندکشی را فراهم خواهند کرد.

در تاریخ دوم اردیبهشت ۹۷ یک مددکار بیمارستان شهرستان بندر ماهشهر طی تماس تلفنی با خط تلفن ۱۲۳ یک مورد کودک‌آزاری را گزارش می‌دهد، بلافاصله تیم سیار اورژانس اجتماعی شهرستان ماهشهر برای بررسی وضع کودکان آسیب‌دیده به بیمارستان اعزام می‌شود و بنا به اظهارات عموی بچه‌ها، این کودکان (فاطمه ۱۲ ساله،‌ام البنین ۸ ساله، علی‌اکبر ۵ ساله) از سوی پدر و نامادری مورد آزار و اذیت و شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار