موگرینی بیانیه پایانی نشست 1+4 را قرائت می‌کند: تصمیم نهایی با تهران است

تهران (پانا) - کمیسیون مشترک وزرای امور خارجه برجام که برای اولین بار بعد از خروج آمریکا در هتل کوبرگ وین در جریان است با بیانیه مشترک اعضا که فدریکا موگرینی، مسئول هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قرائت می‌‌کند به پایان خواهد رسید.

کد مطلب: ۸۳۵۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد
موگرینی بیانیه پایانی نشست 1+4 را قرائت می‌کند: تصمیم نهایی با تهران است

این کمیسیون امروز در حالی برگزار شد که بسته پیشنهادی اروپا به ایران تحویل شده و تصمیم نهایی درباره ادامه حضور کشورمان در برجام در تهران گرفته خواهد شد.

روحانی روز گذشته از محتویات بسته پیشنهادی گلایه کرده بود و در گفت‌وگوهای تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه آن را مایوس‌کننده خوانده بود.

در همین راستا وزیر امور خارجه آلمان نیز پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کرده بود که اروپا به دنبال جلب نظر ایران برای تداوم حضور در توافق هسته‌ای است.

چین و روسیه نیز در اظهارنظرهایی جداگانه بر لزوم تداوم برجام تاکید کرده بودند.

وزیر امور خارجه فرانسه اما با اشاره به اظهارات مطرح‌شده در سفر اخیر رئیس‌جمهوری کشورمان به سوئیس خواستار پایان تهدید به خروج از برجام از سوی تهران و فرصت‌دهی به اروپا برای ارائه بسته جامع تا پیش از نوامبر شده بود.

روحانی در سوئیس گفته بود که تصور صادرات نفت اضافی کشورهای منطقه به جهان و توقف صادرات نفت ایران نابخردانه است و خطاب به آمریکایی‌ها متذکر شده بود که می‌توانند تهدیدهای خود مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت ایران را عملیاتی کنند تا نتیجه‌اش را ببینند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به صراحت اعلام کرده بود که در صورت نیاز، دشمن معنی تسلط ایران بر تنگه هرمز را خواهد فهمید.

با این همه، جزئیات اجرای برجام در روزهای پساآمریکا امروز در نشست کمیسیون مشترک مورد بحث قرار گرفت و باید دید تصمیم نهایی تهران در باره برنامه جامع اقدام مشترک چه خواهد بود.

در پایان این نشست، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار