مشاهده 5 قلاده یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران

تهران (پانا) - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مشاهده پنج قلاده یوزپلنگ آسیایی (چهار قلاده توله یوز چند ماهه متولد امسال به همراه مادر) در پارک ملی توران خبرداد.

کد مطلب: ۸۳۵۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد
مشاهده 5 قلاده یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران

به گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست، عباسعلی دامنگیر گفت: ماموران اجرایی پارک ملی توران در حین گشت و کنترل مناطق و بازدید از چشمه‌ها، آبشخورها و تلمبه بادی تازه نصب‌شده در محدوده پارک در حوزه سرمحیط بانی دلبر موفق به مشاهده پنج قلاده یوزپلنگ شدند.

دامنگیر افزود: مشاهده ایناین پنج قلاده یوزپلنگ تنها چند ثانیه طول می‌کشد با توجه به اینکه ماموران در رکاب موتورسیکلت در زمان مشاهده یوزپلنگ‌ها در حال حرکت بوده‌اند ماموران موفق به عکس‌برداری از این خانواده نشده‌اند.

وی افزود: در ادامه ماموران به تعقیب این خانواده ارزشمند پرداخته که با توجه به سرعت بالای حرکت یوزها و وضع توپوگرافی منطقه فقط برای چند ثانیه موفق به تهیه فیلمی کوتاه از دو قلاده توله شدند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با ابراز خرسندی از مشاهده یوزها افزود: ماموران اجرائی پارک حدود یک ساعت قبل از مشاهده یوزها در همان اطراف موفق به مشاهده 37 راس آهو از طعمه‌های اصلی یوزها شدند که دلیلی مستند بر پویایی منطقه و امیدواری به رشد و بلوغ توله‌ها دارد.

عباسعلی دامنگیر با بیان اینکه از ابتدای سال جاری این سومین مورد از مشاهدات یوزپلنگ آسیایی در ذخیرگاه زیست‌کره خارتوران است، گفت: درجایی که حیوانات علفخوار به وفور وجود داشته و حفاظت درستی از آن‌ها صورت گیرد، حضور حیوانات گوشت‌خوار حتمی است و برای حفظ چرخه حیات وحش این مهم می‌طلبد تا حفاظت از یوزپلنگ و پلنگ با جدیت بیشتری پیگیری شود.

در ابتدای ماه مبارک رمضان در محل چاه معدن با «نذر طبیعت» دوستداران محیط زیست مبنی بر تامین آب حیات وحش یک دستگاه تلمبه بادی درفاصله‌ای حدود سه تا چهار کیلومتری محل مشاهده یوزها و در هسته مرکزی پارک ملی توران نصب شد که موجب افزایش حضور گونه‌هایی چون یوزپلنگ، گورخر، جبیر و آهو شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار