آشفته بازار گوشی همراه؛ از خودداری از فروش تا شگردهای رد گم کردن نرخ‌های واقعی

تهران (پانا) – بازار گوشی تلفن همراه کشور این روزها به آشفته بازاری بدل شده است؛ از افزایش قیمت‌های ناگهانی تا انتشار لیست افرادی که ارز 4200 تومانی برای واردات گرفتند اما گوشی‌ها را به همان نرخی قیمت‌گذاری کردند که با ارز غیررسمی محاسبه می‌شود اما شاید عجیب‌تر اقدام برخی از نمایندگی‌های برندهایی باشد که بیش ازدو دهه است بازار کشور را در اختیار دارند اما این روزها از فروش کالا به مشتریان خودداری می‌کنند.

کد مطلب: ۸۳۴۸۷۵
لینک کوتاه کپی شد
آشفته بازار گوشی همراه؛  از خودداری از فروش تا شگردهای رد گم کردن نرخ‌های واقعی

در همه کشورهای دنیا نمایندگی برندها با نرخ و کیفیتی یکسان به عرضه کالا می‌پردازند اما اتفاق نادری که شاید بتوان نمونه آن را در ایران دید، تفاوت نرخ فاحش مدل‌های گوشی در برندهای مطرح موبایل و خودداری از فروش به بهانه نبود موجودی کالا در ایران است.

تفاوت نرخ‌ها در برخی مدل‌ها تا 430 هزار تومان است آن هم در دو دفتر نمایندگی که در راستای یکدیگر قرار دارند. به طور مثال گوشی تلفن همراه s9 + در نمایندگی شرکت سامسونگ در مجتمع چارسو 5 میلیون و 590 هزار تومان است درحالی که همین مدل از گوشی سامسونگ در بازار موبایل ایران با قیمتی درحدود 6 میلیون و 380 هزار تومان به فروش می‌رسد. واحد فروش دیگری این مدل از گوشی را با نرخ 6 میلیون و 100 هزار تومان عرضه می‌کند.

یکی از نمایندگی‌های بزرگ سامسونگ در بازار موبایل ایران روز گذشته ( چهارشنبه 13 تیر) در ساعت‌های بعداز ظهر از فروش گوشی به بهانه موجود نبودن کالا خودداری می‌کند و با وجود مدل‌های متنوع و زیاد گوشی تنها یک نمونه گوشی گرند پرایم با قیمت 620 هزار تومان و آن هم با رنگ صورتی را جزو موجودی خود اعلام می‌کند. مشتریان با تعجب به هم نگاه می‌کنند و از هم می‌پرسند چه اتفاقی افتاده است.

مرد میانسالی در کنار من ایستاده است و می‌گوید سالهاست که بازار ایران را قبضه کرده‌اند هر قیمتی که خود مایل باشند می‌گذارند و حالا هم نمی‌فروشند و مشخص نیست دستگاههای نظارتی عریض و طویل کارشان در این مواقع چیست؟

خریداران در بازار حضور دارند

البته افزایش قیمت موبایل نتوانسته است از رونق بازار گوشی‌های همراه در کشور بکاهد. گشتی در سه مجتمع بزرگ و عمده فروش گوشی تلفن همراه در تهران نشان می‌دهد مجتمع چارسو، علاء الدین و بازار موبایل ایران مانند گذشته پررونق است و افرادی هستند که در مغازه‌ها به دنبال گوشی مورد نظر خود هستند.

برخی خریداران می‌گویند قیمت نسبت به هفته گذشته با تغییر اندکی کاهش یافته است. تغییری که چندان هم خودخواسته نیست و انتشار لیست افراد و شرکت‌هایی که ارز دولتی برای واردات گوشی گرفته‌اند و ترس از تعزیرات و بازرسی موجب شده است تا قیمت اندکی کاهش داشته باشداما خیلی از فروشگاهها هم ترجیح می‌دهند فروش نداشته باشند.

در بازار علاء الدین علاوه بر برندهایی که بیش از چند دهه است در بازار ایران حضور دارند برندهایی از کشورهای دیگر از جمله آلمان نیز حضور دارند. آنگونه که فروشنده برند تکنو می‌گوید بیش از 18 ماه است که این برند از آلمان به بازار ایران وارد شده است و استقبال مناسبی هم از محصول‌های آن صورت گرفته است. به گفته او پس از نوسان‌های نرخ ارز نیز محصول‌های این شرکت افزایش قیمتی نداشته است و قیمت‌هایی بر روی کالا درج شده است که از گذشته وجود داشته است.

در حالی که قیمت آخرین مدل از گوشی سامسونگ در محدوده 6 میلیون تومان است نرخ آخرین مدل از برند تکنو در حدود 2 میلیون و 200 هزار تومان است.

ادعای کاهش تا 500 هزارتومانی در برندهای متوسط گوشی

اما برند هوآوی که برندی در سطح متوسط است با کاهش قیمت 400 تا 500 هزارتومانی در برخی از مدل‌ها همراه است. آنگونه که فروشنده می‌گوید بعضی مدل‌ها 300 هزار تومان و برخی 500 هزار تومان کاهش داشته است.

برخی گزارش‌ها نیز حکایت از آن دارد که فروشندگان از مشتریان کارت‌های متفاوت طلب می‌کنند تا نرخ گوشی براساس ارز 4200 تومانی و قابل پیگیری نباشد اما برخی از خریداران می‌گویند به این دلیل از دو یا چند کارت استفاده کرده‌اند که همه پول را در یک کارت نداشته‌اند.

خریدار دیگر که پسرجوانی است می‌گوید فروشنده خواست 2 میلیون و 290 هزار تومان از قیمت را با یک تراکنش و مابقی را از دستگاه پوز دیگری پرداخت کنم و برای من هم فرقی نمی‌کرد چون در هر دو کارت خود وجه نقد دارم.

یکی از خریداران گوشی s9+ سامسونگ هم می‌گوید مبلغ خرید را با استفاده از موبایل بانک خود و با یک تراکنش پرداخت کرده است .این روزها بازار موبایل هم مانند برخی بازارهای کالایی دیگر شاهد رویدادهای عجیبی است که در این بازار نابسامان شنیده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار