مسابقه‌ دانش‌آموزی نور؛ فرای مرزهای جغرافیایی

تهران (پانا) - مسابقه دانش‌آموزی نور در دوره سوم خود که تحت عنوان گرامیداشت ابن رزاز جزری برگزار می‌شود، فراتر از مرزهای ایران را پوشش می‌دهد تا با ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان مسلمان جای جای دنیا، آن‌ها را برای حضور در مسابقات علمی ترغیب کند.

کد مطلب: ۸۳۴۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
مسابقه‌ دانش‌آموزی نور؛ فرای مرزهای جغرافیایی

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، توسعه سطح علم در مدارس و توانمندسازی دانش‌آموزان، هدف مسابقه‌ دانش‌آموزی نور یکی از رویدادهای بنیاد مصطفی(ص) است که هر سال به نام و گرامیداشت یکی از دانشمندان برجسته جهان اسلام برگزار می‌‌شود.

مسابقه دانش‌آموزی نور که به منظور ارتقاء سطح نوآوری و خلاقیت نسل نوجوان و الگوسازی شخصیت‌های علمی جهان اسلام اجرا می‌شود، در دور نخست به نام «ابن هیثم»؛ به مناسبت یک هزارمین سال انتشار کتاب «المناظر» ابن‌هیثم، بزرگترین ریاضی‌دان و فیزیک‌دان جهان اسلام و نخستین دانشمند فیزیک نور در جهان برگزار شد. این مسابقه در سال دوم برگزاری خود، گرامیداشت پروفسور جکی یینگ؛ برگزیده نخستین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) 2015 نام گرفت.

دور سوم این مسابقه به نام و بزرگداشت ابن‌رزاز جَزَری در دو بخش دانش‌آموزی و پژوهش‌سراها در حوزه رباتیک در حال برگزاری است. الجزری از موثرترین دانشمندان در علم رباتیک و بدون شک بنیانگذار مکانیزم‌های مکانیکی در جهان بوده است.

مسابقه دانش‌آموزی نور که آحاد جامعه را هدف قرار می‌دهد و فضای آن نخبگانی نیست، به دنبال ترویج علم بین دانش‌آموزان و افزایش شانس آن‌ها برای برجسته شدن در آینده است؛ در دور اول،‌ سه هزار و 900 دانش‌آموز با یک هزار و 600 فیلم و در دور دوم پنج هزار و 100 دانش‌آموز با حدود دو هزار فیلم شرکت‌کننده داشت.

مسابقه دانش‌آموزی نور در دور سوم خود که تحت عنوان گرامیداشت ابن‌رزاز جزری برگزار می‌شود، فراتر از مرزهای ایران را پوشش می‌دهد تا با ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان مسلمان جای جای دنیا، آن‌ها را برای حضور در رقابت‌های علمی و طراحی ایده‌های بکر و نو ترغیب کند.

هدف همه این محورها توسعه علم و فناوری در سطح جهان اسلام، اعتماد به توانایی‌ دانش‌آموزان و تقویت خودباوری در دانش‌آموزان مسلمان است تا نهایتا بتوانند در آینده‌ای نه چندان دور برای حضور در مسابقات و رقابت‌های علمی بزرگتر آماده باشند و توانایی‌ها و توانمندی‌های خود را جدی بگیرند.

بین‌المللی شدن و فراهم کردن عرصه رقابت برای دانش‌آموزان سایر کشورهای اسلامی از ویژگی‌های مسابقه دانش‌آموزی نور است به طوری که دامنه این مسابقه در دوره سوم گسترده‌ شده است.

در این دوره علاوه بر دانش‌آموزان ایران، از دانش‌آموزان سایر کشورهای اسلامی نیز دعوت به عمل آمده است تا در این رقابت شرکت کنند و انگیزه خود را برای توسعه و ترویج علم نشان دهند. برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور در سطح بین‌المللی از یک سو باعث ارتقاء جایگاه این مسابقه شده و دانش‌آموزان را در رقابتی جدی‌تر قرار می دهد و از سویی دیگر امکان آشنایی دانش‌آموزان با آثار علمی هم‌رده‌های خود در کشورهای مختلف را فراهم می‌کند.

برای شناساندن این مسابقه بین دانش‌آموزان کشورهای دیگر همچون مالزی، سوریه، لبنان، اندونزی، تونس، آفریقا، یمن، مصر، هند، ترکیه، آلمان، آذربایجان و فرانسه، فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته است و اطلاع‌رسانی پوسترهای مربوط به مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن‌رزاز جزری را در مدارس توزیع کرده‌اند تا دانش‌آموزان را در جریان روند مسابقه قرار دهند.

در این مسابقه که تا 10 شهریورماه 97 جهت ارسال آثار زمان تخصیص داده شده است، تاکنون بیش از چهار هزار دانش‌آموز در قالب هزار و 818 تیم شرکت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار